Aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Re: Aquarium

Bericht door Rick »

Heey,

Nee ik heb geen ph meter..
En Ik gebruik gewoon een co2 system met een fles foto staat eronder,
Afbeelding Afbeelding

Ps als je denkt wat staat het vol zijn allemaal weer nieuwe planten van gisteren haha hoop dat het mobiel goed blijft

Ik hoor ook verhalen dat ik kool uit mn filter moet halen voor betere planten groei,

Of Een lucht pompje aanbrengen om je co2 in balans te houden?

Is dit werkelijk waar of?
Hoor t wel..
Laatst gewijzigd door Rick op 30 jun 2014 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

ah nu is het duidelijker voor ons.
draai jij iedere avond de fles dicht?want dan moet je geen co2 toevoegen he.
als je een beetje meer luxe wil kan je een magneetventiel erop zetten (kost 45 a 50 euro) en met een simpel tijdklokje doe je s'morgens aan en s'avond uit.ik zou je wel aanraden om gebruik te maken van een omgekeerd bakje.hier vind je uitleg genoeg hierover.al je dit op punt hebt(grootte van bakje)heb je geen overkijken meer.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Nee ik zet m snachts uit hij gaat een uur voor me lamp aangaat laat ik me co2 draaien, en als me lamp uit gaat zet ik me co2 ook weer uit ventiel Dopje zal ik dan gaan aanschaffen.

Wat bedoel met een omgekeerd bakje?
En is het ijzer uit je pomp halen en een luchpompje onzin?

timothymeertens
800-1000
800-1000

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=4039
zoiets.eenmaal dat je het juiste bakje hebt kan je niet te veel co2 erin doen.lees maar eens door dan begrijp je het wel en anders horen we het .

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Ik heb alles gelezen alleen ik word er niet helemaal Wijzer van met wat jij bedoeld

timothymeertens
800-1000
800-1000

http://i59.tinypic.com/2hnryur.jpg
in plaats van dit hierboven gebruik je een bakje op zijn kop half in het water.dat bakje heeft 1%van het oppervlak van je aquarium.daar is een formule voor om dat juist te berekenen.door gebruik te maken van zo een bakje kan je nooit te veel co2 in je aquarium pompen.wanneer het bakje vol zit met co2 en jij blijft co2 erin blazen dan zal deze langs de zijkant van het bakje ontsnappen en omhoog vliegen.gebeurt dit te veel dan moet je wat minder bellen geven per minuut zodat het bakje vol blijft en maar heel af en toe een bel wegvliegt.begrijp je het?de mensen in dit topic gebruiken bio co2 en hebben dus geen controle over het toevoegen van de co2.daarom is zo een bakje handig want er kan nooit meer co2 opgenomen worden als het bakje groot is.dus hoe groter het bakje hoe hoger het co2 gehalte in je aquarium wordt.zo een bakje is dus een prima hulpmiddel als je geen ph controller hebt.gelijk jij nu werkt regel je de aantal bellen per minuut is dat is het.constant blijven die bellen eruit komen waardoor je op een bepaald moment te veel en soms te weinig kan hebben.met dit bakje heb je altijd hetzelfde want zoals gezegt voeg je teveel toe dan zal dit gewoon wegvliegen en niet opgekomen worden.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Dus als ik het goed begrijp moet ik dat bakje waar mn belletjes uitkomen ( zie foto) onderste boven gangen? Dat hij dus de bellen omlaag blaast Ipv omhoog?

timothymeertens
800-1000
800-1000

neen...dat wat je nu hebt neem je weg.je plaatst bovenaan je aquarium een bakje op zijn kop half half in de aquarium.dat bakje heeft 1%oppervlak van je aquarium.

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=7458

lees dit eens dan zal je het begrijpen.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

okee ik begin het te begrijpen..
maar nog wat vragen,

1# hoe groot moet het bakje zijn ?
2# waar haal ik zo bakje vandaan ?
3# moet ik mn co2 dan wel heel de dag laten lopen ?
4# hoe hoog moet ik het bakje gaan hangen ?
5# en waar moet ik hem hangen ?

timothymeertens
800-1000
800-1000

stuur een foto met een overzicht van de aquarium zodat ik duidelijk de filter kan zien.
geef de afmetingen van je aquarium.
ik dan even uitrekenen hoe groot je bakje moet zijn.
een bakje kan vanalles zijn...botervlootje....bakje waar schroeven in gezeten hebben...bakje van tuberware..noem maar op.het moet gewoon de juiste afmeting hebben en liefs doorzichtig dan valt het minder op.

timothymeertens
800-1000
800-1000

heb even gezocht.de oppervlakte van je aquarium is(60×30)1800cm2.
je hebt dus een bakje nodig van 40cm2.dat kan 4x10 zijn of 6x6.6 of...als het maar 40cm2 is.een rond bakje van diameter 7cm is ook goed.
de plaatsing van het bakje gebeurt bovenaan het aquarium waarvan de rand 1cm onder het wateroppervlak komt.zie tekening.

http://tycho2003.googlepages.com/diffusor.jpg

zorg er wel voor dat je de co2 darm goed afkit aan de binnen en buiten kant van het bakje(zodat er geen co2 kan ontsnappen).

ja laat de co2 blazen gelijk het was en je kijkt om de hoeveel tijd er een blub komt.dat is de co2 die langs het bakje ontsnapt.is dat te dikwijls(6 keer per uur)dan zet je het naaldventiel een beetje minder(meestal indraaien).dit doe je zolang als die blub er is.let wel op dat het bakje vol blijft anders heb je te weinig co2.probeer het af te stellen dat er 1 blub per uur is wat langs het bakje ontsnapt.
ik hoop dat je nu voldoende infomatie hebt.
veel knutsel plezier.
moest het niet lukken dan hoor ik het wel.
ps:je co2 continu test mag groen/licht geel zijn.heb je het bakje met de juiste afmeting dan zal het nooit geel worden.dat is opzich nog geen ramp als de garnalen en vissen zich normaal gedragen
heb al mensen gezien op het net die 50 co2 in hun bak hebben en ook met garnalen.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

okee toppie echt suoer bedankt voor de uitleg ik ga ff kijken of het me lukt..
als ik het niet snap maak ik er ff een foto van
moet nu alleen wel die diffuser eraf ?
alleen het slangetje gaan gebruiken toch ?

timothymeertens
800-1000
800-1000

de slang heb je nog nodig.maar wacht maar toch je het juiste bakje hebt gevonden.op het moment is nog alles in orde.met het bakje heb je gewoon 100%zekerheid en dit heb je nu niet altijd.
graag gedaan heb toch niks anders te doen de hele dag. :o

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Okee het lijkt allemaal de juiste kant op te gaan me ph is van 7,5 naar 7,0 gegaan
Maar me Kh is van 4 naar 9 gegaan is 9 niet te hoog?

En me planten groeien niet echt me bak uit is dat een kwestie van tijd of zit er toch iets nog niet goed?
Als je meer test uitslagen wil moet vertellen hoor ik het wel

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je planten zullen ook niet opeens zichtbaar meerdere cm groeien per dag, dat duurt zelfs voor snel groeiers even voor ze dat tempo hebben.
Er gaat wel iets verkeerd van je KH hoort niet te stijgen, ik vraag me af of dat een juiste meting is, ik zou me er voorlopig niets van aantrekken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie