Tijdens de eerste dag dat ik de bak probeerde te vullen, werd ik door een onverwacht probleem geconfronteerd. Al mijn stenen bleken te drijven. En, tijdens het leegtrekken werd ik op een ander probleem gewezen. De haspel is te lang om met mijn 1300-l/u-pomp het water vlot te kunnen verversen.
Ik sprak af met Erik om de problemen op te lossen. De bodemplaten zijn gedeeltelijk met siliconen behandeld en alles is door pebbles verzwaard. Dit is een tijdelijke oplossing tot het substraatzand (zo'n 70 kilo) in de plaats komt. Voor de rest hebben we besloten een fonteinpomp te gebruiken, in de hoop dat deze soelaas brengt. Is dat niet het geval, dan zoeken we een vijverpomp.

Zo ziet de aquarium er nu uit.

Zoals je ziet is alles verzwaard met pebbles.

Tijdelijk heb ik een 2000-l/u-pomp steken. Ik ga de aquarium zeer langzaam opstarten. Een eerste probleem is dat we een reactie hebben van het één of het ander op het één of ander.

De rots die op deze foto wit uitslaat, is niet fit. Er is hier geen sprake van water dat onder de epoxy zit. Daarstraks heeft Eric erover gekrabd en het witte spul zit dus wel degelijk aan de buitenkant. Daarmee is nog niet verklaard wat dit is. Ons eerste objectief is hiervan af te raken.
Maandag wordt terug een poging ondernomen de bak te vullen.