Aquarium

Plaats reactie

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Aquarium

Bericht door timothymeertens »

laten we beginnen met het begin....
welke lampen heb je en hoe lang branden ze...
wat zijn de waterwaarden.ph kh no3 fo4 co2 als je deze weet kunnen we verder.https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... lFuGpAsnIQ
hier valt veel te lezen en te leren

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

ik heb er nu een lamp van tropical special plant lamp in zitten,

ph= 7,5 - 8.0
kh= 7
no3 = 10-15 mg/l
po4= 0
co2 te laag

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Om te beginnen moet je er voor zorgen dat je planten nooit tekorten krijgen, tekorten zijn de oorzaak van alle ellende, stagnatie in groei van je planten en algen algen algen.

Op de huidige pH en KH is je CO2 absoluut te laag, omdat er toch licht boven staat, starten je planten hun fotosynthese en komen halverwege stoffen te kort, zekere CO2 maar ook fosfaat in jou geval.

Je planten gaan dan suikers lekken, sterven deels af, gaan groei storingen geven enz enz, gevolg alg !!!!

Even los van de hoeveelheid bellen stel je CO2 elke dag wat hoger in tot je pH rond de 6.9 zit, zorg dat er voldoende sporen elemeten zijn dus ook fosfaat toevoegen, voorkom tekorten dat is de sleutel.
wees niet te bang te veel geef je niet snel.
Dat licht is even niet zo belangrijk, planten doen het op heel weinig licht nog steeds prima maar kunnen absoluut niet zonder sporenelementen, maar ook niet zonder licht uiteraard :?
Je nitraat is ook te laag, voeg kalium toe, afhankelijk van je lokale waterkwaliteit evt ook magnesium, voeg mest stoffen toe en evt profito en easy carbo.

Jou probleem zit hem in wat er niet is, bekijk het zo als jij voldoende water hebt en licht ga je toch ook dood ?
Je moet wel eten n.l. en gevarieerd eten anders ga je ook nog gebreks verschijnselen krijgen een plant is niet anders.
Met alleen licht ben je er niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

timothymeertens
800-1000
800-1000

klopt helemaal.voor de nodige producten kan je bij aquariumbemesting.nl terecht.je vult een paar regeltjes in en zij geven u de juiste dosering van de nodige producten.moest het niet duidelijk zijn dan horen we het wel ....

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Okee hier kan ik weer wat mee als eerst bedankt voor alle uitleg,
Maar ik heb zn co2 tester met vloeistof blauw is te laag, groen is goed, geel is te veel, wat moet ik doen als hij geel brand?
Stoppen of toch door gaan om me ph op 6,9 te krijgen?

Moet ik ook gewoon wekelijks me bak verversen?
En hoelang moet ik alles blijven doseren?

Bedankt..

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Als hij geel wordt dan is je CO2 te hoog op die plek, check of dat overal zo is, is dat zo dan klopt er ergens iets niet.

Is je KH bv lager dan je denk of je pH vloeistof checker te oud enz.

timothymeertens
800-1000
800-1000

stylz schreef:Als hij geel wordt dan is je CO2 te hoog op die plek, check of dat overal zo is, is dat zo dan klopt er ergens iets niet.

Is je KH bv lager dan je denk of je pH vloeistof checker te oud enz.

kh hoger dan je denk.als de kh lager was dan was de co2 tester groen bij hogere kh met dezelfde hoeveelheid co2 geel.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wat hij zegt :mrgreen: :mrgreen:

Als je KH hoger is dan je denkt heb je bij een hogere pH al voldoende CO2 en heeft je checker dus gelijk.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

dus ik moet zorgen dat me ph op 6,9 komt te zitten en me co2 groen brand ?
maar wat nou als me ph 7,5 is bijvoorbeeld en me co is geel, wat dan ? dan klopt me ph waarde niet ?

timothymeertens
800-1000
800-1000

je meet de KH waarde en kijkt op de ph/kh tabel welke ph overeenkomt met jouw kh.je co2 gehalte zou tussen 20 en 30 moeten liggen .deze tabel houd geen rekening met andere zuren in het water.dit wil dus zeggen dat je de ph meestal een klein beetje lager moet instellen dan dat de tabel aan geeft https://www.google.be/url?sa=i&source=w ... 8298097120

kh van 7 wil dus zeggen de ph instellen op 6.9.de co2 test gaat dan groen aanslaan als het goed is.maar omwille van die andere zuren kan het best zijn dat 6.8 of 6.7 beter is.eigenlijk moet je voor dit laatste stapje je vissen in de gaten houde .als ze boven gaan hangen en snel ademen dan zit je te laag met je ph.

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

oke hier kan ik wel wat mee..
maar wat moet ik doen als het geel gaat branden ?
stoppen met de co2 toevoegen ?
of lager zetten ?

timothymeertens
800-1000
800-1000

dan zet je de ph 0.1 hoger totdat hij groen blijft;als je de tabel volgt zal hij niet geel worden.
liefst op verschillende plaatsen controleren he

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Hoe bedoel je met ph 0, 1 omhoog brengen hoe doe ik dat precies?
Me co2 metertje brand nu groen maar als ik me co2 nu aan laat staan word hij gegarandeerd geel..

Dus moet ik nu mn co2 uitlaten?
Of hoe breng ik me ph omhoog?

Sorry ben daar nog nee echt mee bekend dit is allemaal allemaal wat nieuw voor me haha

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Als je geen of minder CO2 toe gaat voegen zal je pH van nature weer omhoog komen.
wat Timothy al aangeeft hou vooral je vissen in de gaten die wil je niet vergassen.

timothymeertens
800-1000
800-1000

als eerste moet je kijken als de garnalen gek gaan doen of dat de vissen boven gaan zwemmen en/of zwaar ademhalen.werk je met een ph controler of niet?indien wel de ingestelde waarde +0.1 (bv.van 6.8 naar 6.9).
indien niet dan geef je iets minder bellen per min. (bv. nu 45bellen p/m dan verlagen naar 40 bellen p/m).altijd de garnalen en vissen in de gaten houden.co2 continu test is een hulpmiddel.hoe hoger de co2 hoe beter voor de planten ;enkel de dieren hebben er last van als deze te hoog is.
als je ons even vermeld welk materiaal je gebruikt om co2 in je bak te krijgen is het voor ons ook gemakkelijker om te volgen.
als de co2 continu test groen is nu en je veranderd niets dan zal hij niet snel naar geel gaan.de planten verbruiken co2 gedurende de lichtperiode.en ook al is deze geel dan is het nog geen ramp zolang de dieren normaal doen.je geeft echt niet snel te veel co2 hoor.bij staat deze altijd op groen/geel en dikwijls geel en de garnalen hebben er geen last van oog de vissen zwemmen vrolijk rond.laat ons even weten welke materialen je nu gebruikt is voor ons veel gemakkelijker.grtz.

Plaats reactie