Hoe maak ik een paludarium, nou zo!
-
n.oldenzeel
- 600-800

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!
ps veel van die kikkers kruipen zelfs tegen het glas op.
Grootte zegt ook niet alles, hier zeggen ze wel dat voor de meesten 50×50×50 het minimum is, en wat ze daar zeggen klopt meestal ookn.oldenzeel schreef:die kikkertjes zijn heel klein 2-4 cm, dus er kunnen er best wat in tzt, want net als met n aquarium eerst zorgen dat je het huis voor hun goed op orde hebt.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
Kevin
Onderwerp auteur
- Hoofdbeheerder / oprichter

Hmm anticondens spray klinkt wel leuk, dan zou ik alleen boven een ventilatie rooster of fan moeten plaatsen? En waar haal je dat dan en werkt dat ook voldoende vraag ik me dan gelijk af.
Ik wil ook wel met de hand gaan sproeien aangezien niet de hele wand nat zal worden door de waterloop en daar heb ik nu net een pompje voor nodig. Denk dat er gewoon een kleine buitenfilter moet komen, gaatje boren in het glas in het pompvakje en daar de aanzuigslang van de pomp op aansluiten.
Mogelijk maak ik er dan nog een wateruitloopje bij, een extern moet dat wel aankunnen.
@Laurens, tuurlijk kunnen ze zeggen dat het beter is dat doen wij met goudvissen ook, maar er zijn altijd wel uitzondering te bedenken of te creëren naar mijn idee mits je een aantal richtlijnen in acht neemt.
Ik wil ook wel met de hand gaan sproeien aangezien niet de hele wand nat zal worden door de waterloop en daar heb ik nu net een pompje voor nodig. Denk dat er gewoon een kleine buitenfilter moet komen, gaatje boren in het glas in het pompvakje en daar de aanzuigslang van de pomp op aansluiten.
Mogelijk maak ik er dan nog een wateruitloopje bij, een extern moet dat wel aankunnen.
@Laurens, tuurlijk kunnen ze zeggen dat het beter is dat doen wij met goudvissen ook, maar er zijn altijd wel uitzondering te bedenken of te creëren naar mijn idee mits je een aantal richtlijnen in acht neemt.
Heb nog even terug gekeken naar de foto's en het ziet er echt gaaf uit. prachtig gedaan. ook dat effect met het hout erin vind ik mooi.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)
-
Kevin
Onderwerp auteur

Dank je m-kaan.
Zojuist de eerste bestelling gedaan, heb wat mos besteld en bodemplantjes voor het aquarium gedeelte.
2 x Vesicularia dubyana (singapore)
1 x Hemianthus Callitrichoides
Zojuist de eerste bestelling gedaan, heb wat mos besteld en bodemplantjes voor het aquarium gedeelte.
2 x Vesicularia dubyana (singapore)
1 x Hemianthus Callitrichoides
Erg leuk gedaan en heel mooi geworden.
Ik heb nog een oud klein aquariumpje staan...je brengt me op ideeen. Of moet ik dan echt een speciaal bakje hebben?
Ben benieuwd of er uiteindelijk ook bewoners in gaan komen en wat dit dan gaat worden.
Ik heb nog een oud klein aquariumpje staan...je brengt me op ideeen. Of moet ik dan echt een speciaal bakje hebben?
Ben benieuwd of er uiteindelijk ook bewoners in gaan komen en wat dit dan gaat worden.
Doeg Sandra
54 liter aquarium
viewtopic.php?f=28&t=6263
2 Sluiers
54 liter aquarium
viewtopic.php?f=28&t=6263
2 Sluiers
-
Visje in het water
- 1000+

Wauw wat word 'ie mooi!!
O echt, ik ben nú al jaloers. (in positieve zin dan hè, of kan dat niet?..ahum JAWEL!!)
Ik heb eerlijk gezegd nog niets gelezen, maar foto's gekeken en.. petje af joh!

O echt, ik ben nú al jaloers. (in positieve zin dan hè, of kan dat niet?..ahum JAWEL!!)
Ik heb eerlijk gezegd nog niets gelezen, maar foto's gekeken en.. petje af joh!
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
-
Kevin
Onderwerp auteur

Tja bij een aquarium zul je meer problemen hebben om de ruiten condens vrij te houden.Santer schreef:Erg leuk gedaan en heel mooi geworden.
Ik heb nog een oud klein aquariumpje staan...je brengt me op ideeën. Of moet ik dan echt een speciaal bakje hebben?
Eigenlijk hoort er aan de voorkant net boven het waterniveau een ventilatie rooster te zitten en boven in je palu een ventilatie rooster met eventueel een fan die afzuigt zodat langs je deurtjes verse lucht komt die de ruiten schoonhouden.
Wat je zou kunnen doen maar dan moet je glas aan gang is een nieuwe ruit maken en daar ventilatie in aan brengen en die terug plaatsen in je bak, of een andere ventilatie oplossing bedenken.
En de bak moet gesloten zijn natuurlijk als je de luchtvochtigheid hoog wil houden voor een tropisch regenwoud palu althans.
Zal ik de volgende keer dan maar alleen de foto's plaatsenVisje in het water schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog niets gelezen, maar foto's gekeken en.. petje af joh!![]()
![]()
Hartelijk dank voor de complimentjes, ik ga nu de foto's van vandaag van de camera halen en plaatsen.....
-
Kevin
Onderwerp auteur

Dag 7 | Het maken van de lichtkap.
Het gaat een kap worden van hout die over het glas heen valt, simpeler kan haast niet.
De kap word 10cm hoog, veel lager wilde ik niet gaan zodat ik zoveel mogelijk ruimte over heb voor mogelijke ventilatie en verlichting. De led strips zijn niet zo heel hoog dus ik had de kap ook 5cm hoog kunnen maken maar het viel me op tijdens het testen van de week dat hoe hoger ze hangen des te meer het licht mengt met elkaar.
Stroken van 10cm breed en 15mm dik gezaagd voor de zijkanten van de kap.

Inzagen om zo een flens te creëren die over het glas heen valt maar er ook op blijft staan.

Andere kant ingezaagd en je hebt een mooi randje.

Voor en achterkant op lengte gemaakt en de hoeken in verstek gezaagd voor een strakke afwerking straks.

Zijkantjes ook klaar

Om de bovenkant dicht te maken heb ik op de zelfde manier een gleuf gemaakt waar straks de bovenplaat in/op komt te liggen. Als je het op deze manier doet en de boel lijmt dan is er meer stevigheid door een groter lijmoppervlak en tevens is de zaak ook makkelijker te plamuren en te schilderen straks omdat je niet met de kopse kanten van het hout te maken hebt.

Plankjes aan elkaar verlijmd en bovenplaat gezaagd van 8mm waterverlijmd multiplex.

Bovenplaat kan nu ook er ingelijmd worden.

Aan de binnenkant ziet er dan zo uit.

Nu mag hij even drogen dan ik later de resten lijm weghalen, schuren, plamuren en aflakken.
De deurtjes de deur uit.
Het terrarium heeft van oorsprong 2 deurtjes die langs elkaar heen kunnen schuiven zoals je kunt zien op de afbeelding in het eerste bericht van dit onderwerp.
Je hebt dus een stuk waar je door 2 ruiten heen moet kijken, dit vind ik niet zo'n fraai gezicht dus een nieuw deurtje dan maar zijn we gelijk van de eventuele krassen af
Te groot

Past precies

Ondertussen was ik bezig moeders de vrouw te laten inzien dat het pompje toch wel een ongelofelijke herrie maakt en dat een extern filtertje beter zou zijn. Dat is inmiddels aardig gelukt want ik heb hem zojuist uit moeten zetten
Morgen dus even opzoek naar een vervanger, Thomas kwam van de week met deze als goed alternatief. Mogelijk met een bypass in de slangen als hij te hard pompt. Ik ben zelf deze tegen gekomen.
Iemand van jullie die een ander alternatief weten dan hoor ik het graag.
Morgen een dagje naar Centerparcs lekker zwemmen en (vr)eten dus zal er maandag pas weer vervolg aan dit project gegeven kunnen worden.
See you latersssss
Het gaat een kap worden van hout die over het glas heen valt, simpeler kan haast niet.
De kap word 10cm hoog, veel lager wilde ik niet gaan zodat ik zoveel mogelijk ruimte over heb voor mogelijke ventilatie en verlichting. De led strips zijn niet zo heel hoog dus ik had de kap ook 5cm hoog kunnen maken maar het viel me op tijdens het testen van de week dat hoe hoger ze hangen des te meer het licht mengt met elkaar.
Stroken van 10cm breed en 15mm dik gezaagd voor de zijkanten van de kap.

Inzagen om zo een flens te creëren die over het glas heen valt maar er ook op blijft staan.

Andere kant ingezaagd en je hebt een mooi randje.

Voor en achterkant op lengte gemaakt en de hoeken in verstek gezaagd voor een strakke afwerking straks.

Zijkantjes ook klaar

Om de bovenkant dicht te maken heb ik op de zelfde manier een gleuf gemaakt waar straks de bovenplaat in/op komt te liggen. Als je het op deze manier doet en de boel lijmt dan is er meer stevigheid door een groter lijmoppervlak en tevens is de zaak ook makkelijker te plamuren en te schilderen straks omdat je niet met de kopse kanten van het hout te maken hebt.

Plankjes aan elkaar verlijmd en bovenplaat gezaagd van 8mm waterverlijmd multiplex.

Bovenplaat kan nu ook er ingelijmd worden.

Aan de binnenkant ziet er dan zo uit.

Nu mag hij even drogen dan ik later de resten lijm weghalen, schuren, plamuren en aflakken.
De deurtjes de deur uit.
Het terrarium heeft van oorsprong 2 deurtjes die langs elkaar heen kunnen schuiven zoals je kunt zien op de afbeelding in het eerste bericht van dit onderwerp.
Je hebt dus een stuk waar je door 2 ruiten heen moet kijken, dit vind ik niet zo'n fraai gezicht dus een nieuw deurtje dan maar zijn we gelijk van de eventuele krassen af
Te groot

Past precies

Ondertussen was ik bezig moeders de vrouw te laten inzien dat het pompje toch wel een ongelofelijke herrie maakt en dat een extern filtertje beter zou zijn. Dat is inmiddels aardig gelukt want ik heb hem zojuist uit moeten zetten
Morgen dus even opzoek naar een vervanger, Thomas kwam van de week met deze als goed alternatief. Mogelijk met een bypass in de slangen als hij te hard pompt. Ik ben zelf deze tegen gekomen.
Iemand van jullie die een ander alternatief weten dan hoor ik het graag.
Morgen een dagje naar Centerparcs lekker zwemmen en (vr)eten dus zal er maandag pas weer vervolg aan dit project gegeven kunnen worden.
See you latersssss
Zou als filtertje gewoon de Eden 501 nemen, die is wat goedkoper dan die van Dennerle (die extra accessoires gebruik je toch niet in een palu). Btw die tweede link werkt hier niet...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
Kevin
Onderwerp auteur

De Eden 501 kan alleen maar naast of achter het aquarium staan, die Dennerle heeft ook een opvoer mogelijkheid. Dat is voor in de toekomst misschien een betere oplossing, stel er komt een groter paludarium.....
Link werkt hier wel
Link werkt hier wel
lekker crea bezig geweest met de deksel
heel veel plezier morgen
heel veel plezier morgen
groetjes Mar
mijn gras is groen genoeg!
-
AirWarrior
- 400-600

Bij de 2de link moet je inloggen en verder zie je niks.
geen last van, ik zie gewoon het filter 
groetjes Mar
-
AirWarrior
- 400-600

Ja ik nu ook.