Help

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gesloten

stefan99
600-800
600-800

Re: Help

Bericht door stefan99 »

amber98 schreef:Mijn bakken staan van 12.00 tot 22.00. Mijn rio 300 is aan het herstellen van een algen explosie (nu is het meeste weg, verkeerd aangepakt bij opstart) de 100L draait nu wat langer dan 3 weken, nog geen algente zien (hopen dat zo blijft) maar denk niet dat dit echt invloed heeft op algen ofzo
Als je planten geen voeding hebben tijdens de fotosynthese krijgen algen de kans om te groeien. Algen slaan toe als er gebreken ontstaan. Te weinig co2 en teveel licht bv
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Dat zal bij mij in de rio de grootste rol hebben gespeeld.

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200

Bericht door Pascal112 »

Ik heb de planten erin en heb er kogels bij geduwd als voiding weet ff niet hoe ik ze anders moet noemen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Vermoedelijk klei korrels, dat is prima voor moerasplanten, dus planten die een groot deel van hun voeding opnemen door de wortels, je herkend ze aan de grote wortels.
Planten die hun voeding uit de water kolom opnemen, dus de platen met kleine wortels, gebruiken deze wortels alleen als anker en hebben dus niets aan deze kleikogels.

overigens nemen ook echte moerasplanten zoals bv crypto's ook veel op via de bladeren, ik geef vrij weinig klei, maar de crypto's kan ik elke week een halve emmer van weg gooien.

even wat achtergrond over de algen discussie.
Licht zorgt voor fotosynthese in de plant, zeg maar het proces waarbij planten CO2 omzetten in zuurstof O2
Ze maken dus van CO2, O2, de O2 zuurstof geven ze af aan het water de C (koolstof) gebruiken ze om meer plant te maken.
Nu kan dat niet met alleen C dus ze hebben ook andere stoffen nodig, nitraat,fosfaat,magnesium,ijzer,calcium enz enz.
Hoe meer licht hoe meer fotosynthese, de plant heeft daar geen keuze in, bij meer licht moet meer fotosynthese.
Dus meer O2 en meer plantgroei.
Vaak gaat het mis er is te veel licht de plant wil wel fotosynthese doen maar komt iets te kort, CO2 of een andere sporen element.
De fotosynthese fabriek moet echter draaien er is immers licht.
Dus krijgen de planten die stukjes plant die ze moeten maken door het licht niet goed af, dat gaan ze dan lekken (afstoten) in de vorm van suikers.
Ja en algen zijn gek op suikers.

Daarom is nu die licht CO2 en sporenelementen balans zo belangrijk.

Met alleen klei ben je er dus niet, alle sporen elementen moeten er zijn, anders ontstaan er te korten.

Voorbeeld wat ik nog wel eens gebruik is jij hebt , zuurstof,water en voedsel nodig, je hebt ze allemaal nodig anders ga je dood.
zonder eten maar met plenty zuurstof en water ga je ook dood, maakt niet uit wat je weg haalt het resultaat is het zelfde.

Dat is voor planten ook zo, stel alles is er behalve nitraat, dan bepaald de nitraat de groei, voeg je nitraat toe dan zal de plant gaan groeien tot hij tegen zijn volgende te kort aan loopt bv fosfaat enz enz.

Als het te veel is pascal gewoon zeggen, ik vind het leuk dat je je zo verdiept, maar sla wie weet weer door :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

stefan99 schreef:
amber98 schreef:Mijn bakken staan van 12.00 tot 22.00. Mijn rio 300 is aan het herstellen van een algen explosie (nu is het meeste weg, verkeerd aangepakt bij opstart) de 100L draait nu wat langer dan 3 weken, nog geen algente zien (hopen dat zo blijft) maar denk niet dat dit echt invloed heeft op algen ofzo
Als je planten geen voeding hebben tijdens de fotosynthese krijgen algen de kans om te groeien. Algen slaan toe als er gebreken ontstaan. Te weinig co2 en teveel licht bv
Kan je opmerking niet helemaal plaatsen Amber, maar wie weet heb je wat aan mijn vorige post :)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik bedoelde dat mijn bakken ook op de minder standaard tijden verlicht worden en dat ik niet denk dat de algen in de rio daarvan kwamen. Dat deze enkel door de tekorten kwamen en het maakt niet uit wanneer het licht aanstaat.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

in principe maakt het niet uit waneer licht aan staat, je kan zeg maar de dag omdraaien bv.

maar:

je moet oppassen, door invallend licht afhankelijk van de standplaats kan je fotosynthese in de zomer al om 06:00 volop zijn begonnen, dan doe jij om 12:00 je licht aan en hebben je planten dus nog maar 6 uur fotosynthese te gaan, ze kunnen dat maar 12 uur per dag immers.
alles wat jij dus nog verlicht na 18:00h wordt alleen maar alg mee veroorzaakt, dus ja het maakt dan weer wel uit waneer je licht aan staat.
licht pauzes van zeg maar 4 uur half in de dag kunnen helpen met CO2 weer opkrikken, je planten hebben daar wel wat last van maar nul CO2 is slechter dus, kan het helpen tegen alg, ook hier maakt het dus uit waneer je licht aanstaat.

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200

Bericht door Pascal112 »

Vind het gewoon leuk dat jullie me zo helpen ik heb ook flessen voeding staat een paar posts terug alleen nog uitzoeken hoe ik dit moet doen

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

stylz schreef:Vermoedelijk klei korrels, dat is prima voor moerasplanten, dus planten die een groot deel van hun voeding opnemen door de wortels, je herkend ze aan de grote wortels.
Planten die hun voeding uit de water kolom opnemen, dus de platen met kleine wortels, gebruiken deze wortels alleen als anker en hebben dus niets aan deze kleikogels.

overigens nemen ook echte moerasplanten zoals bv crypto's ook veel op via de bladeren, ik geef vrij weinig klei, maar de crypto's kan ik elke week een halve emmer van weg gooien.

even wat achtergrond over de algen discussie.
Licht zorgt voor fotosynthese in de plant, zeg maar het proces waarbij planten CO2 omzetten in zuurstof O2
Ze maken dus van CO2, O2, de O2 zuurstof geven ze af aan het water de C (koolstof) gebruiken ze om meer plant te maken.
Nu kan dat niet met alleen C dus ze hebben ook andere stoffen nodig, nitraat,fosfaat,magnesium,ijzer,calcium enz enz.
Hoe meer licht hoe meer fotosynthese, de plant heeft daar geen keuze in, bij meer licht moet meer fotosynthese.
Dus meer O2 en meer plantgroei.
Vaak gaat het mis er is te veel licht de plant wil wel fotosynthese doen maar komt iets te kort, CO2 of een andere sporen element.
De fotosynthese fabriek moet echter draaien er is immers licht.
Dus krijgen de planten die stukjes plant die ze moeten maken door het licht niet goed af, dat gaan ze dan lekken (afstoten) in de vorm van suikers.
Ja en algen zijn gek op suikers.

Daarom is nu die licht CO2 en sporenelementen balans zo belangrijk.

Met alleen klei ben je er dus niet, alle sporen elementen moeten er zijn, anders ontstaan er te korten.

Voorbeeld wat ik nog wel eens gebruik is jij hebt , zuurstof,water en voedsel nodig, je hebt ze allemaal nodig anders ga je dood.
zonder eten maar met plenty zuurstof en water ga je ook dood, maakt niet uit wat je weg haalt het resultaat is het zelfde.

Dat is voor planten ook zo, stel alles is er behalve nitraat, dan bepaald de nitraat de groei, voeg je nitraat toe dan zal de plant gaan groeien tot hij tegen zijn volgende te kort aan loopt bv fosfaat enz enz.

Als het te veel is pascal gewoon zeggen, ik vind het leuk dat je je zo verdiept, maar sla wie weet weer door :)
Mooie uitbreiding
Ja je draait door, zijn we gewend
:lachen:
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200

Bericht door Pascal112 »

easy life profit easy life easycarbo en easy life ferro dit is wat ik erbij heb

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Pascal112 schreef:easy life profit easy life easycarbo en easy life ferro dit is wat ik erbij heb
dat is niet genoeg, profito bevat geen nitraat en fosfaat, je moet dat zien als een microsporen element.

Persoonlijk gebruik ik geen van die producten meer, wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar je hebt nog meer dan alleen dit nodig en dan kan je net zo makkelijk CSM+B nemen als dan niet met extra ijzer.
Het is stukken duurder dan zelf mengen.

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200

Bericht door Pascal112 »

wat kan ik dan als beste doen volgens jij?

AquaAmazon
0-200
0-200

Bericht door AquaAmazon »

Ik vind dat Stylz het wel goed weet uit te leggen. Wel intressant om dit topic te volgen :lol:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Pascal112 schreef:wat kan ik dan als beste doen volgens jij?
Het beste Compromisloos:

Een goede dimbare LEd verlichting, voldoende stroming,pH gestuurde CO2, EI volgens deze berekening :)
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index en weekelijks onderhoud met 50% wissels :)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Nitraat en fosfaat komt toch al in het water door de belasting van vissen?

van wat ik gemerkt heb tot nu toe, is Stylz de algenexpert hier op het forum :lol: