Bouw okoume multiplex aqaurium 115*55*50
Re: Bouw okoume multiplex aqaurium 115*55*50
Zover ik lees op de diverse vlakken over "UV" heeft het absoluut geen zin. Je verwoest ook nog voor een deel wat je echt in je bak wilt houden. Nee UV zal ik niet toepassen.
Rest bij mij de vraag Rody of je de 97cm armaturen bedoelt of die van 50 cm ik bedoel wat betreft armaturen.
Hoor graag van jou.
Rest bij mij de vraag Rody of je de 97cm armaturen bedoelt of die van 50 cm ik bedoel wat betreft armaturen.
Hoor graag van jou.
Dat uv helemaal geen zin heeft ben ik nog niet uit, ik vind het nog een iets te onduidelijk verhaal en moet me er nog iets meer in verdiepen.Hanomag schreef:Zover ik lees op de diverse vlakken over "UV" heeft het absoluut geen zin. Je verwoest ook nog voor een deel wat je echt in je bak wilt houden. Nee UV zal ik niet toepassen.
Hoor graag van jou.
Ik bedoelde 4x een halve meter
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
UV dringt in helder water wel degelijk vrij diep door. alleen in troebel of in vreselijk bruin water heeft het weinig zin idd. Het is verder ook geenzins een verplichting.
Ik weet alleen dat kamerplanten wel een beetje uv nodig hebben.
En uiteraard krijgen de vissen wat meer blacklight effect.
Ik weet alleen dat kamerplanten wel een beetje uv nodig hebben.
En uiteraard krijgen de vissen wat meer blacklight effect.
Het hele uv verhaal vind ik nog het meest lastigste van het hele "lichtverhaal" "gewone" planten hebben inderdaad baat bij een beetje uv licht, in onze bakken kan ik er nog moeilijk een oordeel over vellen want dan ga ik iets roepen wat ik niet zeker weet.
Bruin en troebel water zal altijd wel een probleem zijn met licht maar in de meeste bakken met dat soort water zitten toch vaak planten die iets minder licht nodig hebben.
Bruin en troebel water zal altijd wel een probleem zijn met licht maar in de meeste bakken met dat soort water zitten toch vaak planten die iets minder licht nodig hebben.
Let op UV vernietigd ook nodig leven in het water. Ik zal het niet gaan doen.
afhankelijk van welke soort uv. je hebt uv-a, uv-b en uv-c. alleen uv-c vernietigt leven, uv-b zorgt bij mensen dat je bruin wordt (en bij teveel veroorzaakt en huidkanker), en uv-a doet dat ook maar in veel mindere mate.
Nu haal je 2 dingen door elkaar denk ik. Jij doelt nu waarschijnlijk op een uv-filter die je op je bak aansluit en dat werkt anders dan uv licht boven de bak.Hanomag schreef:Let op UV vernietigd ook nodig leven in het water. Ik zal het niet gaan doen.
Uv "vernietigd" zoals een hoop mensen denken eigenlijk niks, het "verminkt" eigenlijk alleen maar de DNA structuur van de bacterie die langs de lamp komt zoals bijv. zweefalgen zodat ze niet kunnen voortleven/vermenigvuldigen.
De "goede" bacteriën zitten voornamelijk in je filter en de bodem en in een hele kleine hoeveelheid in je water zelf.
De theorie over uv is gelukkig een stuk minder schokkend dan een hoop mensen denken
Absoluut correct. We moeten dan ook blij zijn dat ook onze atmosfeer een hele hoop van die UV-stralen tegenhoudt.
Ik ben super blij dat je bij Leds echt gericht voor UV-leds moet zoeken wil je UV-licht hebben.
Ik ben super blij dat je bij Leds echt gericht voor UV-leds moet zoeken wil je UV-licht hebben.
Maar genoeg discussie over UV licht.
Ik heb eigenlijk nog een vraag over het aanbrengen van het glas. Wanneer de bak eenmaal is voorzien van de nodige epoxy-lagen en is uitgehard wil ik op de juiste wijze het glas plaatsen.
Ik lees dat mensen de bak op zijn voorkant leggen en het gewicht van het glas zijn werk laten doen wat betreft het aandrukken van het glas op de aquariumkit. Is dat nu verstandig. Is het niet beter om toch de bak normaal te hebben en het glas met de hand en wat stokjes op de juiste positie van binnenuit op het frame te drukken?
Ik hoor graag jullie adviezen.
Ik heb eigenlijk nog een vraag over het aanbrengen van het glas. Wanneer de bak eenmaal is voorzien van de nodige epoxy-lagen en is uitgehard wil ik op de juiste wijze het glas plaatsen.
Ik lees dat mensen de bak op zijn voorkant leggen en het gewicht van het glas zijn werk laten doen wat betreft het aandrukken van het glas op de aquariumkit. Is dat nu verstandig. Is het niet beter om toch de bak normaal te hebben en het glas met de hand en wat stokjes op de juiste positie van binnenuit op het frame te drukken?
Ik hoor graag jullie adviezen.
nou het voordeel van dat het gewicht van het glas het werk doet, is dat het overal even hard wordt aangedrukt.als je met stukjes gaat aandrukken kan ik me voorstellen dat op sommige punten een iets dunnere kitlaag tussen het glas en het hout zijn dat op andere. en dat kan er weer voor zorgen dat je piekbelastingen krijgt... overigens heb ik geen idee of dit ook echt zo is, maar ik kan het me zo voorstellen.
Ja kan ik best volgen. Lijkt me ook dat je meer overzicht houdt op het proces van het kitten. Ik ga het op zin voorkant leggen. Moet wel van die zuignappen ergens regelen. Trouwens voor de afmetingen is 10mm voldoende? of moet ik toch maar 12mmm nemen?
voor die afmeting is 10 mm zat. mijn 160x50x60 bak is ook 10 mm.
Hi dank je voor de snelle reactie. Scheelt weer een slok op een borrel qua prijs.
De verlichting moet ook nog worden aangeschaft.
De verlichting moet ook nog worden aangeschaft.
ja aquariumhouden is geen goedkope hobby....
Wel opletten dat er genoeg kit onder de ruit zit voor je hem erop legt. Nu is jouw ruit niet zo heel zwaar, een zware ruit zo heel wat kit eruit persen als je hem neerlegt en er moet natuurlijk wel genoeg kit blijven zitten om een goede hechting te krijgen.