Verlichting stuk en nu ?

Alrik
1000+
1000+

Re: Verlichting stuk en nu ?

Bericht door Alrik »

Zie nog steeds geen verschil in mening hoor, al vind ik het leuk dat je je weer zo uitgebreid hebt toegelicht :P
Er is blijkbaar alleen wat verwarring; ik reken onder plantenvoeding al het nodige, dus niet alleen makro-/micro-elementen maar ook de CO2.

Ik beweer dus ook absoluut niet dat je klaar bent met wat sporenelementen (de micro-elementen in mijn ogen), en beweer juist, net zoals jou dat er naar alles gekeken moet worden.

Verder beschrijf ik mijn voorkeur, en dat is natuurlijk geen wet. Ik snap precies waarom mensen een lichtpauze invoeren maar zou het voor mezelf pas als laatste redmiddel toepassen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Lol jij stelt dat je een lichtpauze overbodig vind, kijk dat je hem niet gewenst vind snap ik, wie wil er nu dat zijn/haar aquarium 4 uur donker is op een dag :mrgreen:
Het is een noodgreep om in een niet CO2 bemeste bak te voorkomen dat er wel licht is en geen CO2.

Helemaal mee eens als je CO2 toedient en alle andere sporenelementen is een een lichtpauze complete onzin dat zijn we dus met elkaar eens, dan moet je of meer CO2 toedienen of minder licht geven (intensiteit) ik ga uit van een dag duur van maximaal 12 uur.

De discussie ging wat mij aan gaat en daar zal de verwarring wel zitten over een bak zonder CO2 bemesting, dan is een lichtpauze vaak wel noodzakelijk tenzij je heel laag in licht intensiteit zit, want je kan dan immers geen CO2 toedienen.

Of je het nu gewenst vind of niet wordt de CO2 nul dan MOET het licht uit in een bak zonder CO2 toevoeging en daar ging het mij om.
Het is niet iets waar je een keuze in hebt dus geen optie het moet.

Dus wil je om een of andere reden geen CO2 toedienen, maar wel redelijk belichten dan is ene licht pauze een optie voor mij voor jou niet en dat omzeil je door wel CO2 toe te dienen, ja dat gaat lekker langs elkaar heen zo :mrgreen: hehe ik begrijp het gelukkig nu ook hoe je het bedoeld, ben een beetje blond :P :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Lol, 2 blonde mensen in een discussie, dat het toch nog goed is gekomen. :P

Mijn uitgangspunt in de discussie was; wel of geen lichtpauze, en heb daarbij al het andere (CO2, makro-/micro-elementen) juist als reden gebruikt geen lichtpauze te nemen. Als dat op orde is, is een lichtpauze immers niet nodig :) Het geheel bekeken vanuit jouw standpunt ben ik het ook weer met je eens dat een lichtpauze werkt.

Vind de lichtpauze ook alleen overbodig als alle zaken op orde zijn hoor, net zoals als jij zegt, dat wanneer alles op orde is de lichtpauze complete onzin is ;)

Maar goed, we zijn het dus volledig met elkaar eens. :proost:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja is wel een gesprek voor aan de bar lekker langs elkaar heen praten en als vrienden naar buiten waggelen :proost: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost: :proost:

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

hahaha conlusie is dus, licht pauze is voor mij nu nog even interessant tot ik de boel weer goed op orde heb. Dan is die overbodig ? :mrgreen:
80 CM Cayman — Gezelschap Bak
40 CM Aqua 40 — Garnalen Bak
Klik hier voor het topic

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ehhhh nee :mrgreen:
althans als jij vind als ik de boel goed op orde heb dan heb ik CO2 bemesting dan weer wel :?

Een CO2 continue checker zou ik elke aquariaan aanraden of je nu CO2 toedient of niet, je zal zien de checker kleurt steeds blauwer als het licht aan is, kom je te laag in de CO2 schaal zet dan de dag daarna 2 uur voor die tijd het licht uit en hou het 4 uur uit, belicht dan weer 5 uur.

Een CO2 checker is niet zo prijzig maar toont wel goed aan wat het probleem is.

In elke aquarium zonder CO2 met behoorlijke verlichting is een licht pauze aan te raden als eerste middel als je last hebt van algen.
Uiteraard staat iedereen vrij in de keuze geen lichtpauze te nemen maar bio of flessen CO2 te nemen :mrgreen:

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Oh ik vind de pauze niet zo erg, en ik heb het idee dat mijn algen nu na 2 dagen al minder erg worden. Heb er gewoon een tijdsschakelaar tussen gezet en voor mij persoonlijk de mooiste uurtjes verlicht.

Zo een CO2 checker, ik ben even aan het kijken geweest. Makkelijkste & goedkoopste wat ik tegenkom zijn plakkers en drop checkers. Wat zou je kunnen adviseren, is het ene veel beter als het andere ?
Klik hier voor het topic

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Nou lijkt het helemaal op een gesprek aan de bar..
Zijn er twee het eindelijk met elkaar eens, komt de derde het net weer verkeerd samenvatten ;)

De lichtpauze is ervoor om de CO2-waarde weer terug op peil te brengen, dit zal je ook moeten blijven doen zolang je geen CO2 op een andere manier toevoegt. Maar goed, dat heeft stylz verder ook al mooi uitgelegd..

Heb zelf (nog) geen ervaring met de CO2 continu-test. Vraag me echter wel wat af over die dingen..
Heb begrepen dat er een KH-vloeistof in de tester zit met een bepaalde waarde, deze vloeistof zou gelijk moeten liggen aan de KH-waarde van je aquarium. Aan de hand van je pH-waarde verkleurt de tester vervolgens en kun je het CO2 gehalte aflezen, maar...
De KH-vloeistof die erbij zit heeft volgens mij een waarde van 4. Mijn aquarium heeft een KH van 5. Laat ik de formule daar op los om de CO2 te berekenen (met een pH van 6,5 en een temperatuur van 24°C), zou de meter aangeven dat ik 36,8 mg/l CO2 in de bak heb, terwijl de werkelijke waarde dan 46 mg/l zou zijn.

Hoe accuraat is de continu-tester nu echt..?

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

haha, excuses voor de foute samenvatting. T is voor mij allemaal nieuw ( werken met waardes enz ) en ik probeer het te begrijpen ;-)

Zoals ik al aangaf ik heb het idee dat de pauzes bij mij zeker werken, wat ik bedoelde met het feit kan ik er dan weer mee stoppen was. Als mijn waardes nou weer helemaal op pijl zijn. Nou lees ik als je geen CO2 toevoegd.. Oké dat is er dus van uit gaande dat mijn planten niet voor genoeg CO2 zorgen neem ik aan ? Hoe zou je dan CO2 moeten bijvoegen. Met een zuurstof fles ? Bubbel pompje ? tabletjes ? wat is het meest voor de hangglidende ? Zoals ik al zij, dit is voor mij nieuw :-D .

Ik weet niet hoe accuraat de testers zijn. Je leest op internet dat ze er wel vrij dicht in de buurt komen maar dat je altijd rekening mee moet houden dat er marges in zitten. Mijn vraag is dan, welke zou beter zijn ? Dus bij welke zouden de marges minimaal zijn.. Want anders weet ik nog nooit of mijn CO2 nou wel of niet goed is, het kan verbeteren maar is het dan goed of is het gewoon iets beter ? En aan de hand daarvan kan ik dus kijken is de pauze genoeg, is die te lang, is die te kort, moet ik iets anders gaan doen als pauzes ( bijvoorbeeld CO2 op een andere wijze toevoegen ? )

Dat is een beetje mijn insteek in het gehele verhaal :mrgreen:
En voor de rest vind ik het allemaal hardstikke interessant en heb ik afgelopen dagen meer geleerd als in de gehele tijd dat ik aquariums heb :-D
Klik hier voor het topic

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wilco schreef:haha, excuses voor de foute samenvatting. T is voor mij allemaal nieuw ( werken met waardes enz ) en ik probeer het te begrijpen ;-)

Nou lees ik als je geen CO2 toevoegd.. Oké dat is er dus van uit gaande dat mijn planten niet voor genoeg CO2 zorgen neem ik aan ? Hoe zou je dan CO2 moeten bijvoegen. Met een zuurstof fles ? Bubbel pompje ? tabletjes ? wat is het meest voor de hangglidende ? Zoals ik al zij, dit is voor mij nieuw :-D .
Lol je snapt het nog niet echt maar geeft niets hoor :P is ook lastig planten gebruiken juist CO2 en geven O2 af :)

de beste manier om CO2 toe te dienen de goedkoopste is Bio CO2 de eenvoudigste en duurste in aanschaf niet in gebruik is flessen CO2 met b.v. een automizer op je pomp, kan met of zonder PH meter maar wel altijd met een magneetklepje zodat je in de nacht niet doseert.

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Ah kijk dat maakt weer een verschil.

Mijn planten groeien goed als de CO2 waardes in het water goed zijn dus. Om dat te bereiken moet ik dus CO2 toevoegen in het water. De planten produceren tijdens de groei O2, is dit dan nog ergens goed voor ?

Ik voeg nu op geen enkele manier CO2 toe aan mijn aquarium, had een lucht pompje maar heb ik tijdelijk uitgezet omdat ik daar ook slechte verhalen over lees.
Klik hier voor het topic

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Je bent al onderweg :)

Planten gebruiken voeding; makro elementen, micro elementen en CO2 (koolstofdioxide).
De CO2 word omgezet naar O2 (zuurstof) tijdens de fotosynthese van de plant en dat ademen de vissen in.
De vissen ademen weer CO2 uit en de planten laten in de nacht of tijdens de lichtpauze ook CO2 los.

Tijdens de nacht of de lichtpauze stijgt de CO2 waarde in je aquarium dus.
Gaan je lampen weer aan, dan beginnen de planten weer CO2 te gebruiken en daalt de CO2 waarde geleidelijk.
Het kan dan gebeuren dat je planten al het CO2 in het water opmaken.

In het geval dat je CO2 dus "op raakt" is het verstandig dit toe te gaan voegen.
Je kan daarvoor de lichtpauze gebruiken; planten gebruiken geen CO2 meer, de CO2 waarde stijgt dus weer.
Je kan bio-CO2 gebruiken; door suiker te laten gisten produceer je CO2 wat je kan toevoegen aan het water.
Je kan CO2 toevoegen met flessen; de met CO2 gevulde flessen koop je, en met een regelsysteem voeg je het toe.

Over je luchtpompje, dit heeft een negatieve invloed op de CO2 waarde.
Er vind namelijk altijd een gasuitwisseling plaats tussen je aquariumwater en de lucht, gassen zoals CO2 willen in je water dus dezelfde waarde krijgen als de lucht. Uit mn hoofd is er ongeveer 5% CO2 in de lucht aanwezig, en dat is te weinig voor je planten.
Een luchtpompje stimuleert deze gasuitwisseling en zal er dus voor zorgen dat je CO2 aan de lage kant blijft.

Hopelijk is het een beetje duidelijk verhaal. :)

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Woow mooi duidelijk verhaal, ook met betrekking tot het lucht pompje ! Ik had al veel verhalen gelezen dat zo een pompje niet goed was, echter begrijp ik nu ook WAAROM het niet goed is :D !

Voor mij zou het nu dus goed zijn iets te kopen waardoor ik een idee kan krijgen van mijn CO2 waarden in mijn water. Aan de hand daarvan kan ik dus kijken wat ik zou moeten doen om ze optimaal te krijgen. De licht pauze zorgt er voor dat het CO2 gehalte in het water weer stijgt, zodat de planten na deze pauze hun fotosynthese weer voort kunnen zetten en daarmee ook hun groei.

Dan de algen, deze groeien dus minder tot niet als mijn planten het goed doen ( het CO2 gehalte goed is ) als ik het goed begrijp :-)
Klik hier voor het topic

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

:proost: goed verhaal M AA T :mrgreen:

5 % CO2 in de lucht is wat veel hoor :lol: 5% komt overeen met 50.000 PPM in de lucht in het aquarium streef je zo,n beetje naar 30 PPM CO2 in de lucht pieken we nu op zo'n beetje 400 PPM dat is dus het broeikas effect.
Door onze activiteiten stijgt dit gehalte al jaren, daarom is CO2 dus ook nooit een probleem bij een emerse cultuur.

Ja je hebt meestal wat hulp nodig om je CO2 in een aquarium goed te houden, zeker als er veel licht op staat en dus veel CO2 verbruikt wordt.
Als je planten het goed doen groeien idd je algen niet, hoe je dat CO2 toe wil voegen of een lichtpauze accepteert als dat nodig is ja dat bepaal je zelf.
Laatst gewijzigd door stylz op 07 mar 2014 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
wilco
0-200
0-200

Bericht door wilco »

Ik denk dat ik het eerst gewoon bij de pauze houd. Die stoort mij verder niet echt heel erg. :mrgreen:

Wel wil ik graag mijn CO2 waarden gaan meten, zodat ik kan gaan bijhouden of ze goed zijn. En zo niet verder kan kijken om dat toch handmatig wat toe te gaan voegen. Denk dat dat mijn volgende stap zal gaan worden :-)
Klik hier voor het topic