Baardalg - hoe kom je er weer af?
Re: Baardalg - hoe kom je er weer af?
Stroming verminderen misschien?
Bekende foto...Eska schreef:Easycarbo moet idd dagelijks gegeven worden, de hoeveelheden die op de fles staan zijn ook om dagelijks te geven ( 1ml/50 l). De werkzame stof in Easycarbo is glutaaraldehyde, en daar kunnen algen niet tegen. Daarom kan je zelfs easycarbo toedienen als je al op een andere manier CO2 toedient. De baardalgen kan je niet verwijderen zonder het blad te beschadigen, ze zullen wel verdwijnen met de easycarbo.
kort en bondig:
Goede verlichting (kleur 830 en 840)
Geen luchtpompje
Goede plantenvoeding (Profito) wekelijks toevoegen.
Easycarbo dagelijks toevoegen, en wel net voor, of op het moment dat het licht aan gaat.
Aktieve kool eruit. Heb ik overigens nooit begrepen. Waarom zou je medicijnen eruit willen filteren? waarom doe je het erin dan
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Rita, wat kan dan het beste de strming zijn? Nu is de stroming vrij sterk en de uitstroom zit vrij bovenin.
Patman, ik heb geen idee wat voor verlichting hij gebruikt. Hij heeft 2 verschillende soorten lampen erin, ik weet wel dat hij die 2 soorten al zeker 20 jaar gebruikt en hij heeft er nooit problemen mee gehad dus ik denk niet dat daar het probleem ligt. Als het andere kleuren zijn als jij noemt, zou het dan helpen om deze kleuren te gaan gebruiken?
Luchtpompje is er al uit, ook al 3 weken.
Profito geeft hij 2x per week de halve weekdosering
Easycarbo krijgen ze dagelijks, ik weet niet hoe laat, ik zal zeggen dat hij het moet geven vlak voor eht licht aan gaat.
Actieve kool zal ik ook zeggend at dat er beter wel uit kan.
Dank je wel
Patman, ik heb geen idee wat voor verlichting hij gebruikt. Hij heeft 2 verschillende soorten lampen erin, ik weet wel dat hij die 2 soorten al zeker 20 jaar gebruikt en hij heeft er nooit problemen mee gehad dus ik denk niet dat daar het probleem ligt. Als het andere kleuren zijn als jij noemt, zou het dan helpen om deze kleuren te gaan gebruiken?
Luchtpompje is er al uit, ook al 3 weken.
Profito geeft hij 2x per week de halve weekdosering
Easycarbo krijgen ze dagelijks, ik weet niet hoe laat, ik zal zeggen dat hij het moet geven vlak voor eht licht aan gaat.
Actieve kool zal ik ook zeggend at dat er beter wel uit kan.
Dank je wel
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Volgens mij is het zo dat planten die flink in de stroming staan een snelle kans op baardalg hebben maar daarvoor kun je beter Eska even een PB sturen die weet er vast het fijne van.
De easycarbo blijven geven, idd beter wanneer het licht aangaat ( planten geven natuurlijk CO2 af als het donker is, dus daarom beter geven indien het licht aangaat). Ik weet niet welke dosis hij geeft, hij mag zeker wat hoger geven dan de 'aanbevolen' dagelijkse hoeveelheid. Stel dat je 2 ml geeft, dan mag je gerust tot 3 ml gaan, kan zeker geen kwaad. Het gaat niet van de ene dag op de andere, de CO2 moet eerst in evenwicht zijn, zodat de planten groeien, wanneer de planten groeien, nemen ze de voeding van de algen af.
Wat de stroming betreft : hoe sterker de waterstroom, hoe meer waterbeweging, hoe meer de CO2 uit het water wordt gejaagd. Zeker de filteruitstroom onder water stoppen, zodat er geen extra zuurstof in het water komt. Als het wateroppervlak beweegt en ALLE plantjes 'wiegen' zit je goed. Giet ook bij voorkeur de easycarbo bij de uitstroom uit zodat hij meteen overal aanwezig is bij wijze van spreken
het gaat niet van de ene dag op de andere, blijven volhouden 

Wat de stroming betreft : hoe sterker de waterstroom, hoe meer waterbeweging, hoe meer de CO2 uit het water wordt gejaagd. Zeker de filteruitstroom onder water stoppen, zodat er geen extra zuurstof in het water komt. Als het wateroppervlak beweegt en ALLE plantjes 'wiegen' zit je goed. Giet ook bij voorkeur de easycarbo bij de uitstroom uit zodat hij meteen overal aanwezig is bij wijze van spreken
Medicatie heeft een zeer grote invloed zowel op de filterbacteriën als op de planten. Als je een kuur volmaakt hebt en niet de nog aanwezige medicatie er uit haalt, blijft die werkzaam. Dus daarom haal je na een kuur - als de vissen genezen zijn - er de medicatie weer uit. Om maar een voorbeeld te geven : esha 2000 blijft vier weken in het water zitten ( is een kuur van drie tot zes dagen) met negatieve gevolgen van dienPatman schreef: Aktieve kool eruit. Heb ik overigens nooit begrepen. Waarom zou je medicijnen eruit willen filteren? waarom doe je het erin dan
Als ik eerlijk ben, ik haal de medicatie er ook nooit uit met kool
Ik ga er van uit dat alle nawerking is mee genomen en via de wekelijkse waterwissels wel steeds minder wordt.
Ik ga er van uit dat alle nawerking is mee genomen en via de wekelijkse waterwissels wel steeds minder wordt.
Updateje:
De uitstroom van het filter zit onder water, zeker een paar cm. Dat zit hij altijd al.
De laatste 2 maanden zit er geen actief kool meer in het filter.
De Easy Carbo geeft hij vlak nadat het licht is aangegaan.
Vanmiddag heeft mijn vader wat nieuwe planten gekocht om de ergste te gaan vervangen.
De uitstroom van het filter zit onder water, zeker een paar cm. Dat zit hij altijd al.
De laatste 2 maanden zit er geen actief kool meer in het filter.
De Easy Carbo geeft hij vlak nadat het licht is aangegaan.
Vanmiddag heeft mijn vader wat nieuwe planten gekocht om de ergste te gaan vervangen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen