mijn nieuwe bak

Onderwerp auteur
jager765
0-200
0-200

Re: mijn nieuwe bak

Bericht door jager765 »

diepvries voer en korrels

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Welk soorten diepvries en korrels als in discus granulaat?
Dat krijgen ze hier vaak 's ochtends, 's middags krijgen ze vaak een blokje garnalenmix van Jan Boerlage en 's avonds een mixje van zwarte-, rode mug, artemia en speciaal blokje discus mix diepvries.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
jager765
0-200
0-200

Re: mijn discus

Bericht door jager765 »

hallo heb sinds zondag 7 nieuwe discus vissen gehaald wie kan mij vertellen hoe je het geslacht kan bepalen denk zelf dat ik drie koppels heb.

groetjes willem

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Kan je alleen zien als ze gaan afzetten.
Maar begrijp ik het nu goed en heb je nu 11 discussen totaal?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rietslang

Bericht door Rietslang »

interessante vraag
welke tank heb je wel in bezit Jager??

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik zou eigenlijk wel een totaal overzicht willen zien van je bak.
Als ik in je album kijk zie ik een minder geschikte bodem en een steen die zeker niet goed is voor discussen.
Deze steen is te scherp waar een discus zich lelijk aan kan verwonden, en vaak geven dit soort stenen veel kalk af.
Verder ben ik ook benieuwd naar de grote van je bak en de bezetting in die zelfde bak.
Ik heb nog veel meer vragen als ik naar je foto's kijk, maar zal me nog even inhouden.

<edit; 22:31>Sorry dat ik niet eerder alles heb gelezen, de bak maat heb ik inmiddels gezien, maar ik hoop toch op een duidelijke foto van een totaal overzicht.

Nog één vraagje: wat weet je zelf van en over het houden van Discussen???

jari4now

Bericht door jari4now »

jager765 schreef:hoera heb nog een bak erbij gekocht nu 1 van 1.65x50x50
De maat van deze bak kan nog net voor 5 discussen....

Maar nogmaals de vraag, wat weet je inmiddels zelf over het houden van discussen.
Ik heb het idee dat je de vissen mooi vindt en je onvoorbereid het diepe in ben gesprongen.
Zorg dus dat je veel lees op internet in boken en dingen die echt nergens kan vinden, die moet hier vragen, er zijn er zat die je dan met raad en daad bij willen staan.

Onderwerp auteur
jager765
0-200
0-200

Bericht door jager765 »

heb nu twee nieuwe fotos in mijn album hier mijn discus zijn nu verdeeld over twee bakken want mijn geschelpschap bak heb ik weg gedaan en een ander bak van 1.50 meter met bioloog erbij genomen,
mijn vissen hebben het naar hun zin nu ze de ruimte hebben.

jari4now

Bericht door jari4now »

Nog steeds ben ik benieuwd wat je inmiddels weet over het houden van discussen

Onderwerp auteur
jager765
0-200
0-200

Bericht door jager765 »

weet er nog niet heel veel van weet wel dat als je discus vissen houd het heelveel tijd kost en je moet elke week 1 derde water verversen maar had al met kevin een pb gehad en verteld dat ik nu geholpen word door een discus kweker hier vlak bij mij en als ik iets niet vertrouw komt hij gelijk zo heeft hij mijn water waarden zo goed mogelijk gemaakt en met succes.

jari4now

Bericht door jari4now »

Oké, is prettig te horen dat er kennis klaar staat.
De inrichting van de nieuwe bak is al een verbetering.
Toch hoop ik stiekum dat je veel ga lezen over het houden van een diuscus, zodat je straks je problemen zelf kan herkennen en oplossen.,......voor het geval de kweker eens een keer niet thuis is...ook hij zal een keer op vakantie gaan.

Weet je ook wat hij heeft gedaan om je water waardes goed te krijgen???
Hier zitten de vissen gewoon op kraanwater dus hoef niet aan te passen, ben wel nieuwsgierig.....ik wil ook altijd wat leren.

Onderwerp auteur
jager765
0-200
0-200

Bericht door jager765 »

ik gebruik ook kraan water maar is eerst gekookt en heb 3 tonnen waar ik mijn zachte water bewaar dus als ik 1 derde ververs maak ik weer gelijk nieuwe zachte water aan en als de kweker op vakantie is dan heb ik een paar huisen verder nog een buurman die me helpt ps is de broer van de discus kweker

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zo te horen heb je in ieder geval hulp in de buurt, dat is altijd prettig.
Je bak ziet inderdaad al een stuk beter uit zo, lijkt alleen of rond die ene plant iets omheen zit?
Alleen 1x in de week een derde vervangen vind ik zelf wat karig, hier doe ik meestal 2x in de week een derde tot de helft.
Waarom gekookt water, hier gaat er gewoon leidingwater in, rechtstreeks vanuit de kraan de bak in.
En wat geef je precies voor voer en hoe vaak?
En ben wel nieuwsgierig eigenlijk naar de kweker, Gorinchem is niet zo ver uit mijn buurt en discus kwekers hebben altijd mijn interesses :D.
En wat Jari zegt, zoveel mogelijk te weet komen over je hobby, maakt je hobby nog leuker.
En hoewel discussen niet moeilijk zijn, vragen ze toch vaak een wat andere aanpak.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Ach leren over je hobby is nooit verkeerd. Zelf geen expert met duiscussen maar zou ze dan ook nooit zelf aanschaffen. Begrijp me niet verkeerd het zijn schitterende vissen maar niets voor mij.

Bak zit er stukken beter uit zo. Heb je ook nog een totaaltje voor ons?
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
jager765
0-200
0-200

Bericht door jager765 »

hallokees hier de antwoorden op je vragen in de ene bak zitten discusvissen die bij de vorige eigenaar op zacht water zaten deze laat ik langzaam naar gewoon leiding water wennen ze zitten sinds gister op 50/50 wil nu geen dooie vissen dus volgens mijn discus kweker is het beste om het elke week de hardheid optebouwen.
de grote vissen krijgen diepvries knoflook mossel en rodemug en granulaat.
de kleinere discus krijgen alleen diepvries knoflook en rodemug, zitten nu in mijn nieuwebak van 150x60x50 met bioloog.de groten krijgen 2 a 3 x perdag voer hangt van de dag af
de kleinere van 8cm krijgen 3 a4 x per dag trouwens mijn discusvissen laten het zelf zien dat ze willen eten wand dan zwemmen ze contunie langs de voor ruit.