Keurmerk voor kwekers?

Moet er een keurmerk komen voor thuiskwekers?

Ja, svp toelichten
13
62%
Nee, svp toelichten
3
14%
Geen idee, ik haal mijn vissen altijd op de markt, met uitjes
5
24%

Totaal aantal stemmen: 21

jari4now

Re: Keurmerk voor kwekers?

Bericht door jari4now »

Serge schreef:Aha, ja dat bedoel ik. Dan is het wel echt zonde ja. En dan durft ie ook nog eens 100 Euro de 10 te vragen.
De vissen zijn misvormt hebben groeiachterstand en zullen in erbarmelijke omstandigheden worden gehouden......voor deze vissen krijg je niet meer dan 10 euro perstuk......ik heb het dubbele betaald voor mijn vissen en dat was een super koopje voor verschrikkelijk mooie vissen.
De ellende is dat er altijd beginners zijn die te horen krijgen van dit soort mensen dat ze voor weinig geld hele mooie vissen krijgen.............Ik snap al niet hoe hij voor dit geld deze vissen kan en durft aan te bieden......voor dit soort ellendekwekers is een keurmerk zeker een must, eigenlijk moet op dit soort mensen een verbod zijn.
Als je een beetje gezonde en mooie discus wil hebben betaal je voor 8 tot 10 cm vis al snel 30 euro.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Zie hier nog een stukje oud nieuws.

Verbod op goudvissenkom goede zaak.

De motie van de Partij voor de Dieren om de goudvissenkom te verbieden heeft nogal wat schampere reacties van sommige politici en media opgeleverd. De Vissenbescherming vindt dit onterecht en juicht een verbod op de goudvissenkom toe. Die is namelijk niet geschikt om vissen in te houden. Goudvissen worden in Nederland helaas massaal gehouden in kleine ronde kommen, met als gevolg dat daardoor jaarlijks enkele miljoenen goudvissen een vroegtijdige dood sterven. Geen zaak om daar echt lacherig over te doen.

Wat deugt er niet aan de goudvissenkom?
In de eerste plaats is de gemiddelde goudvissenkom natuurlijk veel te klein. De kom bevat doorgaans maar enkele liters water, grote vissenkommen bevatten in het beste geval 10 tot 15 liter water. Dat is veel te weinig voor een goudvis, die minstens 200 liter water nodig heeft om zich vrij te kunnen bewegen! Een vis, ook een goudvis, is er op gebouwd om flink te kunnen zwemmen! In een kom kunnen ze alleen maar kleine rondjes draaien. Daar komt nog bij dat goudvissen sociale dieren zijn die niet alleen gehouden behoren te worden.

De kleine hoeveelheid water in een vissenkom heeft verder het nadeel dat het water snel vervuilt, al gauw te warm wordt of te snel afkoelt. Een ander nadeel van de vissenkom is dat door de komvorm het wateroppervlak, dat direct met de lucht in contact komt, veel te klein is. Daardoor dreigt voortdurend het zuurstofgehalte van het water te laag te worden.

Er wordt wel eens beweerd dat goudvissen een beetje dom zijn en maar een geheugen van enkele seconden hebben. Niets is minder waar. Uit wetenschappelijk onderzoek is al gebleken dat goudvissen zich gebeurtenissen kunnen herinneren van tenminste vier maanden geleden.

De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden. De bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium te Stuttgart, Dr. Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver (Tirion Baarn), dat wie ¨goudvissen in dit soort 'gevangenissen' opsluit, dierenmishandeling begaat¨.

In Duitsland en in diverse steden in Italië is de goudvissenkom al wettelijk verboden. In Duitsland moeten goudvissen in een aquarium van tenminste 200 liter gehouden worden (100x50x40 cm).

De Vissenbescherming beseft dat er nog veel andere, maatschappelijk gezien grotere problemen in verband met de behandeling van dieren bestaan, maar vindt dit toch geen excuus om volkomen onnodig de goudvissen in de huiskamers van de individuele burgers in te kleine vissenkommetjes te blijven huisvesten.

Website: http://www.vissenbescherming.nl
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

maw Kunnen we wel degelijk iets berijken en zouden deze mensen dan ook aangegeven dienen te worden bij de dierenbescherming.

jari4now

Bericht door jari4now »

Dit is een mooie ingang maar ook hier de "schampere reacties".....Jammer dat de politiek het allemaal niet zo belangrijk vindt.
Maar de ingang http://www.vissenbescherming.nl is wel een goede, wellicht zijn dit mensen om ook een presentatie te laten houden op een meeting.....Als we ons voorstellen en ons vraagstuk voor leggen kunnen zij vanaf een andere kant ook de politiek bestoken, wat Rob vanuit de kwekers kant aan het doen is.

Het zal wel niet snel tot een keurmerk komen, maar als er maar wat beroering komt als er maar over gesproken word....stap voor stap naar een doel!!!!!!!!!!!

pfffffff en dat op de vroege morgen.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Aangezien mij dit nogal bezighoudt heb ik nu ook een e-mail verzonden aan vissenbescherming.

Geachte heer/mevrouw,
Hiebij wil ik uw aandacht vestigen op de verkoop en het houden van aquariumvissen.

Èen van de redenen is dat er vooral door aquariumzaken met regelmaat slechte voorlichting wordt gegeven over het houden van vissen in een aquarium, onnodig middelen mee verkocht worden die naar mijn mening nooit goed kunnen zijn voor de vissen, vissen verkocht worden die in slechte tot zeer slechte conditie zijn met als gevolg sterfte en vissen uit verschillende biothopen bij elkaar verkocht worden. Ook word er niet of nauwlijks aandacht besteed aan de grote van het aquarium waar de vissen in moeten en dit alles in het belang van de verkoop.
Verder wil ik uw aandacht vestigen op de zogenaamde kwekers die je op oa Marktplaats vindt, zie steeds vaker dat daar vissen aangeboden worden die niet juist groot gebracht zijn, achtergebleven, mager en duidelijk ondervoed. Dit komt voort uit pure onkunde van de kweker.
Ik heb inmiddels aan de PvdD een e-mail gestuurd over deze wantoestanden en plijt dan ook voor een landelijk of europees keurmerk voor handelaren en kwekers van aquariumvissen, dit om mogelijk leed bij deze dieren te voorkomen. Ook zou een strenger toezicht op de verkoop van deze dieren op site's als Marktplaats moeten komen. Hier een voorbeeld http://link.marktplaats.nl/164269949 van zo handelaar, als u goed kijkt naar de vissen die getoond worden dan schieten bij menig kenner en liefhebber de tranen in de ogen.

Wat nu zo jammer is dat dit soort vissen verkocht worden aan mensen die zelf geen notie hebben waar ze mee bezig zijn en waar ze aan beginnen, het gevolg is dat deze vissen in de wc belanden omdat ze regelmatig ziek zijn en nooit volgroeid raken.

Wat zijn de mogelijkheden van vissenbescherming om hier wat aan te doen?
Graag wordt ik door u op de hoogte gehouden.

Met vriendelijke groet,

Rob Bosman.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Wie weet Jan we kunnen ze altijd is benaderen natuurlijk.

@ Rob ik wacht op antwoord van hun aan jou.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

leroy

Bericht door leroy »

gewoon zoals de smaakpolitie een of ander mannetje laten binnen vallen zo vanuit het niets
en alles controleren enz enz enz en dan n sticker op de deur als het goed is :P

Gast

Bericht door Gast »

op zich lijkt het mij een goed idee.

Toen ik laatst een explosie van C. Aeneus te verwerken kreeg en daar wekelijks 200 liter water voor aan het verversen was zodat ze goed uitgroeide, heb ik toch de grootst mogelijke moeite gehad ze te verkopen. Via marktplaats heb ik er dan een stuk of 30 weten te verkopen en de rest heb ik naar een LFS gebracht. De scheve ogen, de vragen en tot slot de lage prijs die je er dan voor krijgt stemt je niet vrolijker. Je moet jezelf bewijzen tegenover het gros van "guppenkwekers". een pasje dat je een gecertificeerd (gecontroleerd) hobbykweker bent zou dan een boel schelen.

Hetzelfde zou ook voor de LFS moeten gelden. Waar ik ze heen bracht lijkt op het eerste oog een professionele winkel met een grote aqua afdeling. Toen ik er 3 weken later nog eens langs kwam zag ik mijn eigen vissen wegkwijnen in een bak samen met 50 maanvissen en was het personeel opeens niet zo vriendelijk meer. Naar mijn idee kregen ze daar gewoon niet de voeding die ze eigenlijk nodig hebben omdat die maantjes alles wegvreten voor het de bodem raakt.
Ook de chinese danio's die ik er toen heen gebracht had waren bleek en met ingevallen buikjes.
De controle groep die ik zelf nog thuis had waren allemaal in prima conditie. Dan vraag ik me dus wel af "wie doet er hier nu iets verkeerd?" nou ..... ik niet want bij mij is alles gezond en groeit als kool, maar bewijs het maar eens.

De situatie is dus nu dat ze mijn vis niet meer aannemen omdat ze niet inzien dat ze zelf fout bezig zijn. Maar andersom ook breng ik mijn vis liever niet meer naar die LFS. Dat had voorkomen kunnen worden als ze een sticker op de deur hadden. En ik zou op die manier een stok achter de deur hebben dat ze me niet als 1 of andere debiel afschilderen.

Een geliefd argument bij de LFS: Wij nemen geen visjes van hobbykwekers aan omdat die sneller ziek worden.
Dat is natuurlijk dikke onzin. mijn vis is gezond en groeit op zonder medicatie (zelfs geen schimmelwerend middel bij eitjes) Je kunt zien dat ze op kleur zijn en goed gevoed. Als er dan iets van een ziekte uitbreekt is dat beter te behandelen dan de vis van de groothandel die al weken in het groen,blauw en geel hebben rond gezwommen en geen afweer van zichzelf hebben.

leroy

Bericht door leroy »

Doemijdiema dan moet dat wel zo'n keurmerksticker zijn en niet die van de smaakpolitie hehe :P

maar ik vind dat je wel gelijk heb

de LFS hier in assen is me ook zwaar tegen gevallen
die hebben een hele grote visafdeling en aquarium afdeling
en ALTIJD dooie vissen in de bak drijven en ik moest laatst iets hebben voor co2
ik na gevraAGD hadden ze niet want ze hadden nix voor co2 en ook niet wat er mee te maken had en ik denk ff vissies kijke wat kom ik tegen co2 kitjes enz ze weten zelf niet wat ze hebben
en toen ik n roofvis trug bracht omdattie al mn blauwe kreeften op had gegeten waar ik later achter kwam zijden ze maar die vis komt hier niet weg na n hoop touwtrekken toch nog n paar zwaardragers voor terug gehad maar ok trieste zaak
die hier in de vanderveel fauna land heeft wel gezonde vis maar weinig vertand van vissen enz
volgens mij nog minder dan ikzelf ben er n half jaar geleden vanuit t niets mee begonnen

DUS KEURMEESTERS AAN HET WERK

geen een in assen maakt kans op n sticker

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Keurmerken zou idd niet verkeerd zijn. Aan de andere kant, broodfok/-kweek zal altijd blijven, legaal of illegaal, dat blijft moeilijk te controleren (kijk maar naar honden en kattenfokkers) Keurmerken zou waarschijnlijk ook de prijzen behoorlijk opvoeren, het moet simpelweg eigenlijk niet nodig zijn. Veel winkels/handelaren zouden voor de dieren moeten spreken, en de dierliefhebbende klant moet beslissen; haal ik een dier in een slechte zaak, zodat ik deze aan omzet help, of help ik zijn omzet om zeep? Daar moet men eens bij stilstaan, GEEN goede zorg voor zijn dieren, GEEN omzet, en daar moeten de (potentiele) klanten eindelijk een keer solidair in worden. net zoals de verkoper aan zijn centen denkt zo denken de meesten klanten ook alleen aan hun kostenplaatje (het liefst zo min mogelijk, voor velen althans) en DAT houdt slechte handel in stand..... kortom een verbeterde wereld begint bij ......

juist

bij mezelf :engel:

Greets Dees
i'm the Bengel gotta love me!!!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Nederland zit al vol met regels en we hebben het hier toch over mensen die zo nu en dan eens een schooltje jonkies krijgen omdat de bak lekker draait?
Dus zonder echt een commerciele doelstelling?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

yvon

Bericht door yvon »

Ik heb niet gestemd.
Ik ben het er volkomen mee eens dat er zo'n keurmerk zou moeten komen voor de winkels.
Degene die er hun brood mee verdienen, horen het hoe dan ook goed te doen, dus degene die dat keurmerk niet zouden krijgen, zouden ook geen vissen horen te verkopen.
Ik denk dat er in de winkels ook wel een mogelijkheid is voor goede controle, controle op de bakken en hoe de gezondheid van de vissen etc.
Ook is er de controle wat betreft de papieren die de mensen nodig zouden moeten hebben als ze in een dierenwinkel werken, geen papieren, geen keurmerk, pats boem.
Dat lijkt me niet zo moeilijk.
Echter een hobbykweker, die zoals kees ook al zegt, zo nu en dan een schooltje vissen heeft zwemmen, dat vind ik iets totaal anders.
Bij die personen gaat het meestal niet om het geld maar om de hobby en die vissen gaan dan voor niets of bijna niets de deur uit naar een andere liefhebber.

Wat betreft het verschil van hobbykweker voor de liefhebberij of voor het geld, laten ze dan eens kijken op bv de bekende marktplaats, aantal advertenties van de persoon en ze weten meer dan genoeg lijkt me.

Silvia

Bericht door Silvia »

Ik heb ook nee gestemd.

Om dezelfde redenen als Kees en Yvon. Mocht ik een bak vol L. Multi's hebben dan verkoop ik ze ook gewoon puur om het aantal beperkt te houden. En ik denk niet dat het echt te controleren valt zo'n keurmerk.

jari4now

Bericht door jari4now »

het gaat ook voornamelijk over LFS en kwekers die het voor de centen doen, niet mensen die een eigen kweek hebben en er geen plak voor hebben, die mensen weten vaak wel kenners te vinden die ze dan willen kopen

yvon

Bericht door yvon »

yvon schreef:Ik heb niet gestemd.
Ik ben het er volkomen mee eens dat er zo'n keurmerk zou moeten komen voor de winkels.
Degene die er hun brood mee verdienen, horen het hoe dan ook goed te doen, dus degene die dat keurmerk niet zouden krijgen, zouden ook geen vissen horen te verkopen.
Ik denk dat er in de winkels ook wel een mogelijkheid is voor goede controle, controle op de bakken en hoe de gezondheid van de vissen etc.
Ook is er de controle wat betreft de papieren die de mensen nodig zouden moeten hebben als ze in een dierenwinkel werken, geen papieren, geen keurmerk, pats boem.
Dat lijkt me niet zo moeilijk.
Echter een hobbykweker, die zoals kees ook al zegt, zo nu en dan een schooltje vissen heeft zwemmen, dat vind ik iets totaal anders.
Bij die personen gaat het meestal niet om het geld maar om de hobby en die vissen gaan dan voor niets of bijna niets de deur uit naar een andere liefhebber.

Wat betreft het verschil van hobbykweker voor de liefhebberij of voor het geld, laten ze dan eens kijken op bv de bekende marktplaats, aantal advertenties van de persoon en ze weten meer dan genoeg lijkt me.
Met ik heb niet gestemd bedoel ik niet dat ik nee gestemd heb, ik bedoel dat ik geen stem gegeven heb, alleen m'n mening hier :wink: