Wat erik ook al aangeeft verversen is gewoon makkelijker dan een gesloten systeem, de wissels maken het systeem makkelijker ook voor beginners, maar alles valt en staat met discipline.
maar dan nog met 20 emmers slepen ongelukkig om moeten kiepen je bak in druppels overal ontmoedigd je wel.
Ook bij Erik zie je dat hij een heel systeem heeft hoe hij zn water schoonmaakt, hij stofzuigt wel maar pomp dat ook weer terug daar is over na gedacht.
Voor een waterwissel is dat net zo, je weet dat je het elke week moet doen, dus maak je systeem dan zo dat het makkelijk gaat dan blijf je het ook doen en hou je een mooi aquarium.
Wel of niet wisselen voor beide als je het niet 100% doet werkt het niet.
Dus investeer is een paar slangen en wat aansluitingen een extra pompje oid.
Veel hebben een pot filter maak een T stuk met 10 meter slang naar een afvoer putje scheelt weel water uit tappen en afvoeren.
Maak een gardena aansluiting op je kraan, voor een paar centen heb je een slang om je aquarium te vullen echt met emmers werkt het niet omdat je het gewoon niet doet, maak het je zelf makkelijk dan blijf je wel verversen.
Ik kon dit weekend niet verversen dus vandaag gedaan 1000 liter dus halve bak zonder een emmer.
Daardoor doe ik wel wat ik moet doen.
Ik moet alleen wat tijd hebben want 1000 liter heb je niet zo maar uit de kraan