Planten met weinig Co2 behoefte

stylz
1000+
1000+

Re: Planten met weinig Co2 behoefte

Bericht door stylz »

ik heb fissiden Geppii ook makkelijk en kan ook goed donker, wat nog meer goed groeit in het donker bij mij.
java varen, ik heb ook congo varen en trident, crypto wedettii ook anubia nana staat bij mij op plaatsten heel donker.

vallesneria valt wel mee hoor, wel wat water verversen want ze vinden wat hardheid wel fijn en oppassen met easy carbo, langzaam beginnen en pas na weken naar de volledige dosering anders verslijmen ze idd.

heb van alles wel stekkies denk ik.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

En de glossostigma die Sjakie noemde, kan die ook? Of heeft die toch weer Co2 nodig, omdat hij veel licht nodig heeft?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ik beschouw de vallisneria juist als een hele makkelijke plant, doet het altijd goed bij mij.
Sinds kort doseer ik 150% van de maximale dosis easycarbo, dat gaf een weekje stilstand, maar vandaag de dag begint de vallisneria alweer lekker te groeien.

Riccia fluitans is mooi, alleen op diepte deed hij het bij mij nooit geweldig.
Groeien deed hij wel maar het was voor mij een hele strijd de Riccia op de het hout te houden. De naam "Fluitans" zegt het ook al wel een beetje, het is eigenlijk een drijfplant..

Flame moss laat ik me niet over uit. Heb hem ooit besteld maar volgens mij de verkeerde geleverd gekregen, die is dan ook weer vrij snel verdwenen en heb er geen ervaring in opgebouwd.

Levermos is echt heeeeel makkelijk en vormt al snel een bed over heel je bodem.
Is ook goed op te binden, groeit net zo goed in de schaduw als het licht.. Makkelijk dus..

Fissidens Fontanus is in mijn ogen één van de mooiste mossoorten, maar stelt zeker wel wat eisen!
Deze deed bij mij helemaal niks/verslijmde, totdat ik CO2 ben gaan toevoegen, toen pas begon hij mooi te groeien. Bij het stoppen met de CO2 is deze weer helemaal weg-geslijmd, voor mij dus een signaal dat hij wel CO2-toevoeging nodig heeft.

Mosjes kun je heel goed op ebay kopen, daar zijn zoveel soorten te krijgen die hier in Nederland niet eens worden verkocht. Vaak ook nog eens goedkoper, maar het is wel even wachten totdat het binnen is..

De Glosso heeft bij mij de lange periode van niet onderhouden (en geen CO2 toevoegen) redelijk overleeft, kanttekening is wel dat er genoeg licht boven hing. Daarnaast kreeg hij de neiging verticaal te groeien op de plekken waar weinig/geen licht meer op de bodem kwam.

Verder doen alle Anubiassen het goed met weinig licht, ze groeien langzaam, en zijn dus ook niet (sterk) CO2 behoevend.

Maar.. We kijken nu alleen naar makkelijke planten, die weinig licht nodig hebben, weinig CO2.. Dat roept voor mij wel een vraag op, namelijk; snelgroeiers zijn toch ook nog steeds nodig in de bak met oog op nitriet?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

planten spelen geen rol in de nitriet opname

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Nitriet, nitraat, vissenpoep, afval..
Ik weet het even niet meer..

Waarom zijn snelgroeiende planten nou dan goed tegen algen?
Dus ook nog de vraag; zijn ze nodig om algen te voorkomen?

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Algen zijn ook planten, dus snelle groeiers zorgen ervoor dat de algen minder snel vermenigvuldigen.
De beschikbare voedingsstoffen worden dus gewoonweg 'weggekaapt' door de planten om de groei te stimuleren.
Er blijft dan weinig over voor de algjes, die daardoor de concurrentiestrijd verliezen.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Alrik:
Riccia fluitans..........groeien deed hij wel maar het was voor mij een hele strijd de Riccia op de het hout te houden. De naam "Fluitans" zegt het ook al wel een beetje, het is eigenlijk een drijfplant..
Klopt idd. Het is een kwestie van tijdig snoeien.
Ik heb een netje gebruikt en werkt perfect! Is echt een mooi gezicht op een steen gebonden.
Zit het niet goed vastgemaakt of wordt de plant te groot of te vol, kan er ineens een pluk losraken en zijn weg naar het wateroppervlak gaan zoeken.
Al kan een klein plukje aan het oppervlak ook mooi zijn :lol:

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Het zou dus geen kwaad kunnen, als ik achterin wat van de snelgroeiende sessiflora laat staan? In kleine hoeveelheid? Daar zit nog best wat goed spul tussen, niet alles hoeft weg.
Dat zal dan de enige plant zijn die wat meer eisen stelt, maar dat moet met easy carbo (en nitro en fosfo) op te lossen zijn, toch? En dan heb ik gelijk hoge plantjes achterin, voor de vissen. Hoef ik daar niet verder naar te zoeken.

Want als er geen snelgroeiers in staan, dan is er dus toch weer meer kans op alg?

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt voor je aanvulling Sjakie, dat was inderdaad wat ik bedoelde met snelgroeiers. :)

En wat betreft de Riccia, een netje is daar ideaal voor. Al heb ik zelf uiteindelijk de strijd opgegeven en hem gewoon als drijfplant gebruikt, ook erg leuk :)

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dus toch maar een klein hoekje met snelgroeiers houden?

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

@Alrik:
.......En wat betreft de Riccia, ........heb hem gewoon als drijfplant gebruikt, ook erg leuk :)
Ja, vind ikzelf ook erg leuk, al moet ik deze ook dan wel in toom houden.
Nog sterker..., bind deze gewoon weer ergens op een steentje :D

@Karin:
Het zou dus geen kwaad kunnen, als ik achterin wat van de snelgroeiende sessiflora laat staan?
Waarom zou je een paar goed groeiende stukken weghalen?
Voor hetzelfde geld blijft deze het doen in jouw situatie....Weggooien kan altijd nog.

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

@Karin:
En....mocht je geïnteresseerd zijn in een pluk R.f. (Riccia), moet je dit maar even aangeven.
Hou ik bij de volgende snoeibeurt wel wat achter de hand.
T'is het uitproberen waard.......Netje.., steen of hout..., plukje R.f. eronder en groeien maar 8)

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Even een tip, Sjakie. Quoten terwijl je een reactie schrijft, kun je doen door naar beneden te scrollen. Daar zie je de reacties die gegeven zijn in het topic nogmaals. Als je vervolgens op 'Citeer' klikt, krijg je dit:
Sjakie schreef:@Karin:
En....mocht je geïnteresseerd zijn in een pluk R.f. (Riccia), moet je dit maar even aangeven.
Hou ik bij de volgende snoeibeurt wel wat achter de hand.
T'is het uitproberen waard.......Netje.., steen of hout..., plukje R.f. eronder en groeien maar 8)
Of dit:
karinD schreef:Dus toch maar een klein hoekje met snelgroeiers houden?
Enz. :mrgreen:

:)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

fabian dat doet Sjakie toch ook in deze post ?
Ik snap je comment niet helemaal :?

Sjakie schreef:@Alrik:
.......En wat betreft de Riccia, ........heb hem gewoon als drijfplant gebruikt, ook erg leuk :)
Ja, vind ikzelf ook erg leuk, al moet ik deze ook dan wel in toom houden.
Nog sterker..., bind deze gewoon weer ergens op een steentje :D

@Karin:
Het zou dus geen kwaad kunnen, als ik achterin wat van de snelgroeiende sessiflora laat staan?
Waarom zou je een paar goed groeiende stukken weghalen?
Voor hetzelfde geld blijft deze het doen in jouw situatie....Weggooien kan altijd nog.