Deze beginneling heeft steeds weiniger vertrouwen en moed

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Bertus
1000+
1000+

Re: Deze beginneling heeft steeds weiniger vertrouwen en moe

Bericht door Bertus »

Het was van mij niet de bedoeling je persoonlijk aan te vallen o.i.d maar ik probeer je duidelijk met maken wat het beste is voor de vissen. Je geeft zelf aan dat er Neon tetras en algen eters in komen, vandaar dat ik op de temperatuur inhaak. Google maar eens Neon tetra of Otocinclus die je hebt, je zal zien dat je tot bij die 24 graden uit gaat komen wat meteen beter is voor de planten ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neontetra
Neon tetra; de temperatuur moet tussen de 21 en 27 graden Celsius liggen, maar de ideale temperatuur is 24 graden.

http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... tus-lda023
Otocinclus; Temperatuur: 20- 25 º C

Stylz geeft je juist een heel mooi linkje die je echt even op je gemak door moet lezen, hier staat voor een beginner heel veel nuttige info in.

Bijvoorbeeld;
Watertemperatuur: Van oorsprong komen de meeste van onze planten uit tropische gebieden. Voor een goede plantengroei ligt het optimum wel bij 24 - 26 graden celcius. Een hogere temperatuur zal de groei gaan tegenwerken. Ook de verhoogde bacteriële activiteit gaat een rol spelen : deze zullen sneller groeien en nemen meer voedingsstoffen op. Er zal dus sneller een tekort ontstaan bij een hogere temperatuur.

Licht: Duidelijk blijkt uit figuur 2 dat we aquariumplanten minimaal gedurende 9 uur moeten belichten tot maximaal 12 uur. Langer als 12 uur heeft geen zin, omdat genetisch bepaald is dat de maximale effectieve photosynthese-periode reeds gehaald is.
Laatst gewijzigd door Bertus op 15 aug 2013 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Ik zie het ook zeker niet als persoonlijke aanval hoor!
De vissen die ik opnoemde zitten er nu alleen nog in, er komen nog andere vissen in onder andere vissen die MINIMAAL 27 graden nodig hebben. Denk aan bijvoorbeeld een discus die heeft ook MINIMAAL 27 graden nodig. Dan zou ik nu het water terug brengen naar 24 en dan weer naar 27 zo blijft ik schommelen dus laat ik het 27 graden en kunnen de huidige vissen wennen aan de temperatuur of niet??

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ow, je gaat wel discussen in deze bak doen? :?: Ik dacht namelijk dat je van dit plan was afgestapt?

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Welke vissen komen er nog meer in dan ?? Je bakmaten waren 80 x 35 x 45 toch??
Greetings...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

idd niet leuk mensen want hij heeft absoluut het advies van enkele mensen uit zijn regio opgevolgd en is speciaal naar die zaak gegaan. Niet meteen met sarcasme naar een ander reageren als je het niet eens bent hoor, niet echt aardig.

Nu even afwachten of het allemaal wat rustiger wordt in je bak, soms hebben planten ook een indraai periode nodig.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ik moet toch even iets kwijt over de "ideale temperatuur" hoor. Bestaat die eigenlijk wel?
In de natuur is het ook niet elke dag 25 graden toch?

Daarbij speelt de woonsituatie denk ik toch ook wel een grote rol met het op temperatuur houden van je bak.
Of je nou woont in een rijtjeshuis met een tuin op het noorden, of je zit op een appartement met een plat dak, en van 12 tot 9 volop zon in je woonkamer( mijn situatie dus, 30 graden probeer je bak dan maar eens naar 25 graden te krijgen).
Je zal dus altijd last houden van temperatuurs-schommelingen( of je moet in een grot wonen :mrgreen: )

Mijn ervaring is dat vissen zich er toch wonderbaarlijk goed op kunnen instellen, zolang het niet te extreem
wordt natuurlijk.

Greetings.....
Greetings...

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Bertus schreef:Die heb ik gezien maar er zijn veel soorten die erg op elkaar lijken, als ze aangetast zijn is dat moeilijk gokken.

Welke vissen ga je houden?
Als je meteen op deze vraag had verteld dat je bijvoorbeeld Discus vissen wilt houden had ik er niet eens over begonnen en je gelijk gegeven ;)

Klein tipje, als je advies vraagt of ergens een uitleg over geeft zet daar zoveel mogelijk namen van planten of vissen bij zodat we weten waar je het over hebt en dan meteen gericht kunnen adviseren. Doe je dit niet dan krijg je een antwoord die voor de meeste bakken het beste is en niet voor een speciaal aquarium.
Rita M schreef:idd niet leuk mensen want hij heeft absoluut het advies van enkele mensen uit zijn regio opgevolgd en is speciaal naar die zaak gegaan. Niet meteen met sarcasme naar een ander reageren als je het niet eens bent hoor, niet echt aardig.
Ook de beste winkeliers maken fouten, en in mijn geval is het zeker geen sarcasme naar een ander toe Rita. Ik probeer ieder zo goed mogelijk te helpen en dat weet je heel goed, en zoals iedereen hier op het forum weet en vaak ook adviseert is de temperatuur zoals ik eerder aangaf tenzij het een discus is wat hier niet eerder vermeld stond.
Roy H schreef:Ik moet toch even iets kwijt over de "ideale temperatuur" hoor. Bestaat die eigenlijk wel?
In de natuur is het ook niet elke dag 25 graden toch?

Daarbij speelt de woonsituatie denk ik toch ook wel een grote rol met het op temperatuur houden van je bak.
Of je nou woont in een rijtjeshuis met een tuin op het noorden, of je zit op een appartement met een plat dak, en van 12 tot 9 volop zon in je woonkamer( mijn situatie dus, 30 graden probeer je bak dan maar eens naar 25 graden te krijgen).
Je zal dus altijd last houden van temperatuurs-schommelingen( of je moet in een grot wonen :mrgreen: )

Mijn ervaring is dat vissen zich er toch wonderbaarlijk goed op kunnen instellen, zolang het niet te extreem
wordt natuurlijk.

Greetings.....
Een ideale temperatuur is er zeker maar soms niet haalbaar door de omstandigheden die je aangeeft, en er zijn zeker schommelingen wat in de natuur ook zo is. Schommelingen zijn niet zo erg maar voor bepaalde vissen zijn constante hoge temperaturen (is hier niet het geval) wel schadelijk, daarom proberen we ook en zo natuurlijk mogelijke temperatuur te hanteren in de bak. Hier was het pas geleden ook 28,5 graden in huis maar heb met (computer) koelvinnen welk bij mij op de kap ingebouwd zitten de bak toch terug kunnen koelen naar 26 graden ;)
Laatst gewijzigd door Bertus op 16 aug 2013 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Dat terugkoelen is hier echt een probleem Bertus. Het is vooral behelpen met ijsflessen.
Gelukkig hebben mijn visjes er niet echt een probleem mee, zolang het natuurlijk geen dagen lang 30 graden blijft

Is voor mij ook niet echt lekker trouwens :mrgreen: :mrgreen:
Greetings...

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

Fabian schreef:Ow, je gaat wel discussen in deze bak doen? :?: Ik dacht namelijk dat je van dit plan was afgestapt?

Uhmm heb ik gezegd discussen te gaan houden?? Dacht het niet!! ff mij zelf citeren
AndroiDer schreef:er komen nog andere vissen in onder andere vissen die MINIMAAL 27 graden nodig hebben. Denk aan bijvoorbeeld een discus die heeft ook MINIMAAL 27 graden nodig.
Volgens mij staat er toch duidelijk "denk BIJVOORBEELD" dus er staat niet dat ik ze neem.........
Ik kijk altijd op internet bijvoorbeeld als bron Wiki om te kijken welke temperatuur een vis soort nodig heeft, ik heb niet gewoon een temperatuur ingesteld nee ik heb goed gelezen. En als ik nu vissen erin heb die ook goed draaien op 24 graden maar er komen vissen in die minimaal 27 nodig hebben waarom de temperatuur dan niet al daarop zetten. Uiteindelijk komt de temperatuur er toch al op te staan en nu zijn de vissen er dan al aan gewend zo zie ik het.
En zoals Rita M aangeeft, ik ben door het forum geadviseerd naar deze winkel te gaan, en ik heb dit opgevolgd, het is allemaal nieuw voor me en dus allemaal uitproberen en ervan uit gaan wat men mij vertelt. Of de info nu van het forum komt of van deze winkel, ik moet er in geloven en het ermee doen omdat ik totaal geen ervaring hiermee heb. En dan te zeggen dat het forum alleen maar de goede info geeft vind ik niet juist er zijn genoeg zaken die ook goed advies geven en niet alleen aan omzet denken. Daarbij wat ik al aangaf 100 mensen 100 meningen en verhalen, de een zegt dit en de ander dat en allemaal hoor je verschillende verhalen ik moet dan een middenweg vinden en ervaring opdoen en uitproberen. Soms is het een gok en soms is het ervan uitgaan van wat je ziet en hoort etc.

De winkel heeft ook aangegeven niet meteen alle vissen erin te zetten en eerst rustig aan te doen. Hij wilt mij minimaal 4x nog terug zien om het water in de gaten te houden. Nu moet ik 1 week draaien met de aantal vissen die ik nu heb dan kijken hoe het water reageert met leven erin (poepen en plassen van de vissen het ammoniak ontwikkeling dus) en kijken of het water dan het zelfde blijft. Dan kan ik pas denken aan meerdere vissen en zo opbouwen dus. Denkt hij aan omzet had ik nu bijvoorbeeld me bak al vol gehad met vissen. Ook met de planten moet ik het de tijd gunnen van hun, ze denken dat door de grote piek die ik had de planten een tik gehad hebben en dat deze of moeten herstellen of inderdaad dood zijn het gaan. Hij kon ook zeggen ow das niet goed eruit halen en nieuwe erin zetten DAN denkt hij alleen aan omzet... Nee je merkt dat deze meedenkt en helpt. En nogmaals het advies komt van hier dus ik volg zeker wat er vertelt wordt hier op.

Ik sluit me aan bij Rita M dat ik het niet leuk vind meteen met sarcasme wordt gereageerd, dat men het er misschien niet mee eens is en een andere mening heeft, oke dat mag iedereen mag zijn mening hebben meer breng deze dan wat subtieler.

@Bertus
Ik zal in de toekomst proberen erop te letten inderdaad meer het beestje bij de naam te noemen zodat hulp misschien duidelijker wordt en ook de vraag. Ik heb inderdaad geen namen genoemd welke planten het om gaat of welke vissen etc, zal hier mijn leer uit trekken. Je bent nooit te oud om te leren, en dit is een leer voor mij... Zal erop letten :D :D

doto92ok
0-200
0-200

Bericht door doto92ok »

Had je al een nieuwe hoofdbewoner in gedachten?

Wbt je plantenprobleem, is het niet de overgan van boven- naar onderwater die ze nu tijdelijk lelijk maken? Als het inderdaad moeite met de temperatuur is zou je kunnen kijken naar welke planten van nature in het leefgebeid van je hoofdbewoners voorkómen. Bij mij in relatief hoge temperatuur doen vooral echinodorussen en de vallisneria het goed. D rest heeft er nogal moeite mee.

Onderwerp auteur
AndroiDer
0-200
0-200

Bericht door AndroiDer »

We zijn over de hoofdbewoner(s) nog niet uit maar het vrouwtje en ik zelf vinden bijvoorbeeld de Biotoecus opercularis of de Nanochromis transvestitus erg mooi ook de Pangio kuhlii (Indische modderkruiper) trekt ons aan. Dit zijn naar mijn weten (info internet EN van hier) allemaal soorten die minimaal 27 graden nodig hebben. Kortom we zijn er niet geheel uit wat het gaat worden. Misschien gaat het inderdaad toch de discus worden omdat wij hebben gelezen en gehoord (ja weer in de winkel zucht.....) dat een discus ook zeker per 2 heel goed gaat en dit mijn bak aankan.

Kortom hoop mogelijkheden en of zaken over na te denken en we hebben nog niet echt knopen doorgesneden en gekozen van wat het definitief wordt we hebben namelijk nog tijd rond te kijken en te oriënteren. Natuurlijk ook alle informatie tot ons te nemen en de juiste keuzen te maken.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Vergeet ook niet dat de meeste planten bij de winkels in koud water staan, die krijgen dus al en opdonder als ze in warm water gezet worden zeker als ze ineens in water van 27 graden moeten staan. Ook zijn er veel planten die net voor ze naar de winkel gaan nog op het droge staan, die worden namelijk veelal bovenwater gekweekt en moeten dus wennen aan het onderwater staan.
Algen groeien namelijk niet op het droge, daarom zijn de planten altijd zo mooi fris en schoon als ze net van de winkel komen.

Ook zijn er veel winkels die de disccusvissen op de zelfde temperatuur hebben zitten als alle andere vissen in de winkel.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

doto92ok
0-200
0-200

Bericht door doto92ok »

De dwergjes zouden zeker mooi staan in de 80 cm. Persoonlijk vind ik dat een mooiere keus dan de te grote discussen. Maar het bijft jouw keus, zou me vooraf zeker erg goed inlezen over de discus en zijn behoeften, er zijn meer dan genoeg betrouwbare dingen te vinden online. En inderdaad, je hebt nog even de tijd voor het zover is dat je knopen door gaat hakken. Succes met het kiezen tussen al het moois wat er te vinden is.

Wederom persoonlijk, zou ik de discus achterwege laten tot ik een bak had met een minimale hoogte van 60 (min bodem ed blijft dan 50 waterhoogte over) en voldoende lengte om er een groepje in te zetten. Kun je veel meer van hun natuurlijke gedrag zien.

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

AndroiDer schreef:We zijn over de hoofdbewoner(s) nog niet uit maar het vrouwtje en ik zelf vinden bijvoorbeeld de Biotoecus opercularis of de Nanochromis transvestitus erg mooi ook de Pangio kuhlii (Indische modderkruiper) trekt ons aan. Dit zijn naar mijn weten (info internet EN van hier) allemaal soorten die minimaal 27 graden nodig hebben.
Dit zijn inderdaad vissen die warmer kunnen zitten, mee eens.

Goed dat de winkel aangeeft rustig aan te beginnen met vissen uit te zetten, dit is de enige goede om in een startende bak te belasten met vis.

Een discus stelt wat meer eisen aan het water als de rest van de vissen, misschien nou eerst rustig aan met bovengenoemde soorten beginnen en later als je wat meer thuis bent in het houden van een aquarium de discus vis eens proberen. In een groepje zijn het schitterende vissen en vind persoonlijk dat ze dan een 1,5 meter bak verdienen.

Mocht ik wat vervelend overgekomen zijn was dit absoluut niet mijn bedoeling, nogmaals mijn excuus hiervoor. We zijn hier tenslotte om elkaar te helpen en de hobby leuk te houden.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

AndroiDer schreef:
Fabian schreef:Ow, je gaat wel discussen in deze bak doen? :?: Ik dacht namelijk dat je van dit plan was afgestapt?

Uhmm heb ik gezegd discussen te gaan houden?? Dacht het niet!! ff mij zelf citeren
AndroiDer schreef:er komen nog andere vissen in onder andere vissen die MINIMAAL 27 graden nodig hebben. Denk aan bijvoorbeeld een discus die heeft ook MINIMAAL 27 graden nodig.
Volgens mij staat er toch duidelijk "denk BIJVOORBEELD" dus er staat niet dat ik ze neem.........
Dan heb ik de zin anders opgevat dan jij bedoeld had. Ik dacht namelijk dat je bedoelde dat we bijvoorbeeld moesten denken aan de Discus die nog in de bak zou komen die minimaal 27 graden nodig had.
Duidelijk zo, haha ;)