Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.
Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.
Ja, aquariumvissen kunnen in gewoon kraanwater worden gehouden immers in de aquariumwinkel worden bijna alle vissen in gewoon kraanwater gehouden want het is voor een vissen winkel niet te doen om voor elke vis apparte waterwaarden aan te houden behalve voor extreem dure vissen of misschien wildvang. De meeste vissen zijn gekweekt en/of afgehard op leiding water met name kweekvissen uit Duitsland zijn redelijk hard water gewend. Wel is het zo dat de vissen bij aangepaste waterwaarden mooier op kleur komen meestal. Wat wel belangrijk is is het water verversen, dat moet natuurlijk wel gebeuren en wel wekelijks minimaal 25 % nog beter zou het zijn om dagelijks zo'n 5% te verversen want beter vaak een beetje dan ineens erg veel. Natuurlijk is goed overwennen ook zeer belangrijk dus het meeste transportwater eruit en dan geleidelijk aquariumwater erbij. Als je twijfelt vraag je in de vissenwinkel wat hun waterwaardes zijn. succes.
-
emeraldking
- 400-600

Re: Vissen kunnen gewoon gehouden worden op kraanwater.
Het klopt idd dat de meeste vissen gewoon op leidingwater gehouden kunnen worden. Er zullen echter mensen zijn die doorslaan als men zoiets stelt. Vaak zijn dat mensen die het te goed willen hebben voor hun vissen en daardoor doorslaan. Dat zie ik nogal behoorlijk vaak op verscheidene fora. Uiteraard heeft elke soort vissoort zo hun eigen waterwaardes wat op prijs wordt gesteld. Doch om dat te bereiken zie ik met regelmaat nogal overdreven werkwijzes voorbij komen. En dan ontstaan er nogal wat heftigheden in de beeldspraak tussen forumleden. Het te goed zijn voor de vissen is een nobele zaak doch dat kan tevens een valkuil zijn. Doch is mijn ervaring dat juist dit soort mensen deze uitspraak niet ter harte nemen en direct in de verdediging schieten.
Nu moet ik wel erbij stellen dat ik nu ook weer niet iemand ben die wekelijks of dagelijks wat water ververst. Al die decades binnen de hobby nog nooit op die wijze gedaan en zal dat ook nooit doen hetzij dat er een flinke gifstoot of ziekte aanwezig is. Mijn bakken zijn gewoon in balance. En zolang dat aan de orde is kan het interval van waterverversing ruimer genomen genomen worden. MIjn vissen zijn gezond en blije vissen. Het feit dat ik in het verleden meermaals in gebieden ben geweest waar bepaalde vissoorten zich ophielden en die wij in het aquarium houden, heeft bij mij losgemaakt dat niet alles wat in commerciële boekwerken aangegeven wordt dat dat overeenstemt met wat er in de vrije natuur gebeurd. Vaak gaan ze uit van veilige waarden. En één van de grootste fouten die gemaakt wordt is dat men een vis als tropisch betiteld als ze van origine uit een tropisch land komen. Daar ligt namelijk niet de waarheid. Men moet kijken naar de lokatie binnen een tropisch land of het ook om tropische vissen gaat. Het is namelijk dusdanig dat binnen een tropisch land ook zones zijn die een subtropisch klimaat hebben waarbij vissen in frisser aanvoelend water zwemmen. Kijk bijvoorbeeld naar berggebied. Dan spreken we alsnog over subtropische vissen in dergelijke zones ipv tropisch.
Nu moet ik wel erbij stellen dat ik nu ook weer niet iemand ben die wekelijks of dagelijks wat water ververst. Al die decades binnen de hobby nog nooit op die wijze gedaan en zal dat ook nooit doen hetzij dat er een flinke gifstoot of ziekte aanwezig is. Mijn bakken zijn gewoon in balance. En zolang dat aan de orde is kan het interval van waterverversing ruimer genomen genomen worden. MIjn vissen zijn gezond en blije vissen. Het feit dat ik in het verleden meermaals in gebieden ben geweest waar bepaalde vissoorten zich ophielden en die wij in het aquarium houden, heeft bij mij losgemaakt dat niet alles wat in commerciële boekwerken aangegeven wordt dat dat overeenstemt met wat er in de vrije natuur gebeurd. Vaak gaan ze uit van veilige waarden. En één van de grootste fouten die gemaakt wordt is dat men een vis als tropisch betiteld als ze van origine uit een tropisch land komen. Daar ligt namelijk niet de waarheid. Men moet kijken naar de lokatie binnen een tropisch land of het ook om tropische vissen gaat. Het is namelijk dusdanig dat binnen een tropisch land ook zones zijn die een subtropisch klimaat hebben waarbij vissen in frisser aanvoelend water zwemmen. Kijk bijvoorbeeld naar berggebied. Dan spreken we alsnog over subtropische vissen in dergelijke zones ipv tropisch.
Devoted aquarist ever since early 1970's...
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author