Dat maakt toch wel verschil als je eens iets wilt weten dat je niet op internet kan vinden, en vooral: wanneer de informatie op internet elkaar tegenspreekt. Want helaas is dat maar al te vaak zo. Kwantiteit zat, maar kwaliteit ho maar. En hoe weet je als beginner wat een goede bron is, en wat niet?
Ik ben geen lid van een NBAT vereniging omdat ik o.a. nog steeds moeite heb met het bemoeizuchtige idee van 'keuringen' , al is het dan op vrijwillige basis. Maar vooral is de NBAT me iets té algemeen. Ik vind het allemaal wel interessant, maar slechts tot op zekere hoogte wil ik er dan ook nog geld aan uit geven
Toch zijn er nog andere redenen om lid te worden van een vereniging: als er iets is met een vis, bv. een ziekte, dan kan zo'n vis vaak door een lid met een microscoop (alle verenigingen hebben die wel) onderzocht worden zodat je zéker weet wat er aan de hand is geweest, anders blijft het vaak gokwerk met visziekten. Ook problemen met je bak zijn makkelijker te ondervangen (tijdelijke opvang bv.), als je snel medicijnen nodig hebt, even tijdelijk een thermostaat lenen, enzovoort. Verplichtingen zitten er (behalve de contributie) doorgaans niet aan vast hoor. Het is meestal geen tennisvereniging met verplichte bardienst enzo
En inderdaad: lekker visjes kijken bij anderen!