Welke TL-verlichting ???

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re:

Bericht door Kevin »

tuurlijk maar een groot aandeel blauw helpt behoorlijk mee aan een algen plaag, zeker als je planten even een dip hebben dan heb je grote kans dat de algen de overhand gaan krijgen. Die ervaring heb ik met die speciale uv stops op de lampen niet, maar ja dan betaal je bijna 30 euro voor 1 lamp.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Luuk
0-200
0-200

Re: Welke TL-verlichting ???

Bericht door Luuk »

IK ben het eens met Kevin, ik gebruik zelf ook 830/840/865. Als je de 830/840 boven je aquarium hebt heb je idd een natuurlijk ogende kleur van het licht, hij bevordert de algengroei absoluut niet en bovendien zijn ze in verhouding helemala niet duur. Ik heb in het verleden wel eens lampen gehad van sylvania etc, daar betaal je echt (te)veel geld voor. Ik heb met deze lampen een prima plantengroei

Of je nou voor t5 of t8 gaat, t8 voldoet ook wel voor jou bak. In principe is voor zowel t5 als t8 je bak geen handig maat, omdat de lengte van ej tl buis die het dichts in de buurt komt van 80 cm hier ongeveer 25 cm van afligt.

Onderwerp auteur
PetervV
0-200
0-200

Bericht door PetervV »

Luuk schreef:IK ben het eens met Kevin, ik gebruik zelf ook 830/840/865. Als je de 830/840 boven je aquarium hebt heb je idd een natuurlijk ogende kleur van het licht, hij bevordert de algengroei absoluut niet en bovendien zijn ze in verhouding helemala niet duur. Ik heb in het verleden wel eens lampen gehad van sylvania etc, daar betaal je echt (te)veel geld voor. Ik heb met deze lampen een prima plantengroei

Of je nou voor t5 of t8 gaat, t8 voldoet ook wel voor jou bak. In principe is voor zowel t5 als t8 je bak geen handig maat, omdat de lengte van ej tl buis die het dichts in de buurt komt van 80 cm hier ongeveer 25 cm van afligt.
Ik heb gisteren een armatuur gekocht van Juwel met 590 mm buizen er in. Een Daylight en een Nature... wat denken jullie hiervan voor de Malawi's???

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Naar de vissen hoef je niet te kijken wat voor soort licht, meer of ze mooi kleuren en of ze van gedempt licht houden niet zozeer de kleur. Op zich niks met die Juwel lampen, misschien dat de dayligt toch net iets te veel blauw meedraagt. Maar daar kom je snel genoeg achter als je ziet dat de algen sneller groeien dan de planten kun je altijd nog voor 4 euro een philpis lamp halen en deze als reserve laten liggen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Klopt, die lampen voldoen ook zeker hoor.

@ kevin, is het niet zo dat juwel aparte maten had voor die lampen?

mus Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door mus »

Heb zelf ook goede ervaringen met de orginele juwel lampen.(t8)

De gewone 60cm lampen passen ook bij een juwel, en is niet echt een afwijkende maat, het raare is dat juwel ze 590mm maakt in plaats van de normale 600mm.
Juwel rio240

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Er zijn idd aparte maten van juwel zeker bij T5, maar een beetje speciaalzaak kan je ze wel altijd bestellen bijna alle maten worden wel door Philips of Osram (zijn het zelfde) gemaakt. Meestal kijken ze bij dit soort zaken naar het wattage want dat bepaald of staat in verhouding tot de lengte, in iedergeval bij T8 dan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand