Easy Carbo dodelijk

Dante
600-800
600-800

Re: Easy Carbo dodelijk

Bericht door Dante »

Patman schreef:
Dante schreef:het lischt moet volgens mij niet heel veel uitmaken. ik doe het altijd 's ochtends toedienen voor ik naar het werk/stage/school ga. dus meestal rond 7:15 a 7:30. het licht gaat echter pas om 10:30 aan.
Dus; voordat de planten aan hun assimilatie beginnen. Dan klopt mijn theorie toch? Jouw licht gaat aan, en de planten beginnen met de consumptie... en hebben dan nog een hele dag de tijd om het op te maken. Bij Gerard_Zzz wordt het om 17:00 uur toegediend.. aan het einde van de assimilatie, en wordt het niet opgemaakt voordat het licht uit is.
ik had hem even verkeerd begrepen, maar nu snap ik wat je bedoeld.

sluit ik me volledig bij aan. ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je het altijd voor de middag al toegedient moest hebben, maar dat kan ook z'n fabeltje zijn wat je op internet wel eens ziet langskomen.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Geen fabeltje dus, en eigenlijk heel logisch ook nog...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

Bericht door Gerard_zzz »

de dosis is precies volgens de voorschriften, de bak is nog niet zo oud, de planten beginnen net aan te slaan, dus het zou inderdaad kunnen dat ze nog niet genoeg zuurstof produceren en dat het tegen de avond dan ook niet het goede tijdstip is om toe te dienen.

Volgens mij (en de viswinkel waar ik het gekocht heb), is de verlichting goed genoeg, de bak staat ook flink vol met planten, er is alleen een klein stukje zand over waar niets staat.

Ik heb Easy Carbo al gemaild, dus ik ben benieuwd of zij hierop reageren.

Ik ben nu wat huiverig om er opnieuw mee te beginnen, het probleem is dat ik het nu wel wil toedienen 's morgens als het licht al even aan is, maar ik vertrek 's morgens om 7 uur naar mijn werk en om 11.30 gaat het licht pas aan. Verder is er niemand thuis. Als ik er weer mee begin zal ik in elk geval met een kleine dosis (1 ml of zo iets) beginnen en dat langzaam opbouwen. Eigenlijk kan dat alleen in het weekend zodat ik ook kan zien of de vissen niet weer op apegapen liggen.

In elk geval bedankt voor jullie tips :)
Laatst gewijzigd door Gerard_zzz op 19 mei 2008 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

wat je ook altijd nog even kan doen is een luchtpomp met bruissteentje in je bak doen om wat extra zuurstof toe te voegen...
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

Bericht door Gerard_zzz »

dat luchtsteentje heb ik die zaterdagavond ook meteen gedaan, het heeft er de hele nacht in gehangen, waarschijnlijk heeft dat er voor gezorgd dat de rest van de vissen het overleefd heeft.
Op dit moment zien alle vissen er weer helemaal fris en fruitig uit. Uiteindelijk heeft het me 4 roodkoppen gekost. Twee heb ik er ddod uit kunnen vissen, 2 kan ik absoluut niet vinden (ja, dat is het nadeel van veel planten en schuilplekken) Ik neem aan dat ik daarom het nitriet de komende dagen in de gaten moet houden, zodat dat niet een volgend probleem wordt.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

wat je beter kan doen, zodra je ziet bij een volgende poging dat vissen er last van hebben, is niet een bruissteen erin doen, maar gelijk 50% van je water verversen. op die manier is de concentratie in je bak van de easycarbo ook al gehalveerd.

daarna kan je nog ene buissteen erbij doen als het niet wegtrekt bij de vissen.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

gewoon geen easy carbo gebruiken

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:gewoon geen easy carbo gebruiken
tja, maar het is wel goed voor de planten, en voorkomt algengroei.

co2 brengt ook risico's met zich mee, maar de voordelen zijn ook erg goed. easycarbo is net zoiets :)

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Gerard_zzz schreef: (ja, dat is het nadeel van veel planten en schuilplekken) Ik neem aan dat ik daarom het nitriet de komende dagen in de gaten moet houden, zodat dat niet een volgend probleem wordt.
Een klein tipje.
Als je vermoedt dat er een dode vis in het aquarium ligt, kun je met een dun lang pijpje eventueel met een klein stukje luchtslang eraan voor de beweeglijkheid, tussen de planten met de mond lucht blazen.
Ook kun je zo bij moeilijk bereikbare plekken achter rotsen of ander vastliggende attributen komen en daar lucht blazen, en zal er zo vuil omhoog dwarrelen.

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

ik gebruik helemaal niks en heb ook geen algengroei..!!??? en mijn planten groeien gewoon prima....
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Gebruik het wel, maar in mate, ongeveer de 1/2 dosis om de andere dag.
Zeker in de rio 125 had ik voor het gebruik last van wat hardnekkige alg, na 2 weken gebruik van easycarbo, was de alg zo goed als weg. En alle vissen bleven het gewoon doen.
Maar heb ook in beide bakken een oxydator zitten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Rhodan, ik gebruik het ook en ook hier gaat het goed, als ik het elke dag doe en dan de voorgeschreven hoeveelheid, zie ik wel dat de discussen soms wat sneller ademenen, maar dat is dan wel op de van verversing.
Dus of het dan ook aan de Easy-Carbo ligt weet ik niet zeker.
Vooralsnog heb ik er nooit nadelige gevolgen van ondervonden

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Staat er een houdbaarheids datum op de fles, of een productie datum?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zoals ik al zei, gebruik minder dan de 1/2 doseringen. Dit staat volgens mij ook in de manual. Zo wie zo als je er mee begint. Heb ook nooit last gehad van happende vissen, buiten het happen naar voer dan haha.
Maar, hoewel ik best redelijk veel planten in de bak heb, denk ik toch dat die oxydator hier ook een positieve invloed in heeft. Zal eens kijken of ik daar nog wat test voor heb liggen.
In ieder geval, ik blijf het gewoon braaf gebruiken op de manier die ik al maanden doe.
Zit me nu ook weer af te vragen (vraag wat af sinds ik discussen heb :roll: ) of dat de planten het daarom uithouden met de temp op 29 tot 30 graden. Hoewel, staat nog niet zo gek lang op die temp, maar heb in den beginne wel eens last van stip gehad en toen schroefde ik ook de temp op naar 30 graden en zag toen in een korte tijd, dat de planten een oplazer kregen. Sommige van die planten soorten heb ik er nog steeds in en die gaan nog steeds goed. Nee, heb geen aandelen of ben werkzaam bij easy life.
En, kan de houdbaarheids datum of produtie datum niet vinden, zal die gasten eens mailen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

kevin schreef:Staat er een houdbaarheids datum op de fles, of een productie datum?
volgens mij is het onbeperkt houdbaar.

heb je je niet perongelijk vergist met easycarbo en profito? ik zag dat je ze alle 2 hebt, en ik heb wel eens eerder iemand gezien die perongelijk de dosisen had omgedraaid...