Wat moet ik doen help!!

stylz
1000+
1000+

Re: Wat moet ik doen help!!

Bericht door stylz »

easy carbo gaat je hier niet helpen dit is geen roodwier dis is absoluut geen baard of penseelalg.
Maar ook deze alg ontstaat aan de andere kant uit te korten ergens zit iets fout iets is niet beschikbaar, je planten zullen niet erg groeien.
De planten lekken suikers om dat hun fotosynthese niet rond kunnen krijgen omdat ze een stof missen die noodzakelijk is, welke stof dat nu is is op het oog niet te zeggen, daarom ga je met EI gewoon genoeg doseren van alles.
Omdat je planten suikers lekken heb je een probleem daar groeien deze algen op, het is een alg soort die goed gegeten wordt, door bv japonicas of algeneters, ook veel levendbarende vinden dit lekker.
Dus die kunnen je goed helpen, maar zolang je planten suikers lekken hou je de alg niet bij :)
Snel groeiende stengelplanten kunnen wel helpen, maar dan moet je wel voor voldoende sporen elementen zorgen.

Je zit met je verlichting net op een punt dat CO2 wel niet noodzakelijk is, heb je al een checker ?
De andere sporenelementen gewoon doseren volgens de opgave van aquariumbemesting, aanvullen met easy carbo en profito.
Wees niet bang voor iets hogere waardes sporen elementen je probleem ontstaat echt uit te korten en je vissen hebben echt geen last van iets meer als was het 10 x te veel nog niet.
Heb je de lamp al naar 10 uur per dag gehaald ? daar moet je mee beginnen zodra je de grote schoonmaak af hebt n.l. zorg dan dat alles goed is en je nieuwe planten een vliegende start kunnen maken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
stefan92
0-200
0-200

Bericht door stefan92 »

Vandaag hele aquarium leeg gehad. Nieuwe planten erin, hadden helaas niet alle planten die ik wilde. Zit nu 2x validneria in 1x cryptororyne en een hygrophilia tevens nog javamos die ik nog had en eendenkroos. Ga het toch proberen zonder co2. Vanavond sera testkoffer bestellen zodat ik po4 no3 op peil kan houden. Bedoeling is om wel wekelijks wat plantenvoeding geven. Tevens heeft het stuk kienhout plaats gemaakt voor spiderwood. Aquarium is nu nog wat troebel maar zal zo snel mogelijk een foto plaatsen

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hele onderneming zo te horen.
Ben heel benieuwd hoe het je afgaat zonder co2!
Het móet te doen zijn :D
Heb je je verlichting er ook op aangepast?

Onderwerp auteur
stefan92
0-200
0-200

Bericht door stefan92 »

Nee het afdekken vd verlichting is eigenlijk niet mogelijk. Heb er wel wat eendenkroos in hangen om het licht enigzins te dempen. Vandaag nog even hobbien met pvc en steen om wat schuilplekjes voor de vuurgarnalen te maken(waarschijnlijk binnenkort een paar kleintjes erbij :D ) hieronder trouwens nog een foto zoals belooofd:
Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Kroos is idd een goede manier om je licht te dempen.
Ziet er nu wel weer goed uit. Ik hoop dat je je algjes in toom kunt houden nu...
Mooi stuk hout hoor :tums:

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

ziet er al beter uit.
Ik hoop dat het nu beter gaat, en dat je er achter komt waar het fout is gegaan.
Want anders zit je zo weer met hetzelfde probleem.
Een mooi stuk hout heb je erin zitten.

Onderwerp auteur
stefan92
0-200
0-200

Bericht door stefan92 »

1 ding was sowieso zeker, mijn nitraat gehalte was 0 wat naturlijk niet goed is. Gisteren na het inrichten ook gelijk mijn nitraat en fosfaat iets omhoog gebracht en nu even wachten op mijn testkoffer om nitraat en dergelijke beter te kunnen testen. Die teststrips zijn soms maar moeilijk af te lezen en totaal niet nauwkeurig.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

gezien de betrouwbaarheid van de testsets kan ik alleen maar adviseren gewoon de weekelijkse doseing te doen via het advies wat je op aquarium bemesting krijgt en weekelijks 50% te verversen.

Ik meet mn water nooit.

Onderwerp auteur
stefan92
0-200
0-200

Bericht door stefan92 »

Maar stylz als ik daar aan begin moet ik ook co2 gaan toevoegen of niet? En ik wil eigenlijk niet zoveel werk aan mijn bak hebben ivm met mijn baan waar ik in februari mee begin.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

stefan92 schreef:Maar stylz als ik daar aan begin moet ik ook co2 gaan toevoegen of niet? En ik wil eigenlijk niet zoveel werk aan mijn bak hebben ivm met mijn baan waar ik in februari mee begin.
Nee CO2 hoeft niet maar maakt het aquarium houden wel veel makkelijker, lees ook minder werk :)

Je hoeveelheid licht bepaald of je CO2 nodig hebt, daar is verder niet zo veel aan te doen, behalve dimmen dan :)
Met je belichting maak je de keuze wel of geen CO2.

Ik werk elke weekend ongeveer een uur aan mn bak voor de rest doe gooi ik alleen dagelijks de flesjes er in die ik op zaterdag klaar zet.
dat is niet zo'n probleem want ik voer ook dagelijks, nb ook ik heb gewoon een full time baan hoor :)