Aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Re: Aquarium

Bericht door Rick »

??

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Sorry :) ik ben niet in full time dienst bij het forum :mrgreen:

Ik heb ook een soort van prive leven :)
Een pantykous kan totaal geen kwaad in je aquarium dus dat zit goed, grind,soil of filterzand, kan voorkeur voor de eerste 2 bij mij.
Op zich gaan planten niet dood omdat ze in grind staan dat moet je ergens anders zoeken, te laag CO2 of andere sporenelementen kan planten groei doen stagneren dus ja.

Wortelen doen planten goed in alle 3 de substraten die ik noem.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

als je nu eens even alle berichten opnieuw leest die stylz en ik geschreven hebben dan heb je de nodige informatie die je moet.daar bedoel ik mee dat je met voldoende en juiste voeding al je problemen kunt oplossen.
lees even over ei methode dat vind je op aquariumbemesting.nl zoals reeds gemeld.je hebt tekorten en daarom slaan de planten niet aan.

https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... uawk69j1Tw

niemand is verplicht deze raad te volgen maar het gaat wel je probleem oplossen.er zijn natuurlijk ook andere manieren om een aquarium draaiende te houden maar ik vind dat dit het gemakkelijkste is.

http://www.aquascaping-blog.com/aquascaping

hier staan ook zeer leuke artikelen die je echt kunnen helpen.je kan perfect een aquarium laten draaien zonder co2 of zonder middeltjes toe te voegen maar dan moet je weten waarover je spreekt.het is in het begin zeker moeilijk om alles te snappen dat had ik ook.3 keer de links lezen die hier staan en je gaat zien dat het heel gemakkelijk is.

ga je werken zonder co2 en geen middeltjes dan moet je ook weinig licht geven maar dan kunnen er ook niet heel veel planten erin(ik bedoel moeilijke planten)

volg je de ei methode met co2 kom je een heel stuk verder.lees maar eerst en stel bij jezelf de vraag ;wil ik een volle plantenbak met mooie planten en veel snoeiwerk of wil je een bak met ook mooie planten en zeer weinig onderhoud.ik hoop dat je het niet verkeerd opneemt maar als je geen basis hebt is het moeilijk om te zeggen dat je dit en dat moet doen als je niet weet waarvoor het dient.als je nog vragen hebt shoot!

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

wat raden jullie mij dan aan om te doseren ?
me co staat continue aan maar me vissen gaan snel ademen.. dus er lijkt te veel co2 in me bak.
ik heb gevraagd moet dan me co2 aan blijven of uit.. ik krijg 2 verschillende antwoorden,

me planteng roeien nog steeds niet en heb me co2 aanstaan voed ze bij met planten voeding maar nog niet echt tot succes waar kan het dan aan liggen ?
daar heb ik nog geen echt antwoord op gehad.. en vallen soms nog wat gele bladen uit en er komen gaten in mn planten.

is een bruissteen nou wel of niet goed in je aquarium ?
komt het niet groeien van me bak door een te hoge kh ( waarschijnlijk voedingsbodem ) ?
co2 geel hoe kan dat ?

jullie helpen me echt prima maar ik ben nog niet zo ervaren als jullie ..
dus het is allemaal wat ingewikkeld

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

wat raden jullie mij dan aan om te doseren ?
me co staat continue aan maar me vissen gaan snel ademen.. dus er lijkt te veel co2 in me bak.
ik heb gevraagd moet dan me co2 aan blijven of uit.. ik krijg 2 verschillende antwoorden,

me planteng roeien nog steeds niet en heb me co2 aanstaan voed ze bij met planten voeding maar nog niet echt tot succes waar kan het dan aan liggen ?
daar heb ik nog geen echt antwoord op gehad.. en vallen soms nog wat gele bladen uit en er komen gaten in mn planten.

komt het niet groeien van me bak door een te hoge kh ( waarschijnlijk voedingsbodem ) ?
co2 geel hoe kan dat ?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Rick schreef:wat raden jullie mij dan aan om te doseren ?

co2 geel hoe kan dat ?

Je hebt dus een bruis steen aan terwijl je CO2 doseert ? begrijp ik nu :?

Die moet dus als aller eerste uit, volgens mij heb je ook nooit gezegd dat je die aanhad en daarom komen wij er niet uit.
Bruissteen uit dus, CO2 afregelen tot je vissen niet meer snel ademen, moet denk ik best flink terug want je staat nu te doseren en dat gelijk weer te strippen.
Wij hebben wie weet wat meer ervaring maar kunnen ook niet alles weten of zien als jij de info niet geeft

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

ja dat werd mij toen verteld om mn co2 niet geel te krijgen ?
dus dat zet ik dan als eerste meteen uit..

maar als mn co2 goed staat ingesteld word hij nooit geel ?
nee dat snap ik is ook niet jullie schuld zo bedoel ik het helemaal niet :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Heb je nog wel regelmatig je vloeistof vervangen van je checker want anders kan het geel wel eens een verkeerde verkleuring zijn en zit je in werkelijkheid veel lager.
Met CO2 doseren mag je nooit ook een bellenbaantje hebben, bellenbaantjes zijn voor elke beplant aquarium fout overigens, met je een beplant aquarium dan nooit een bruissteentje gebruiken.
Dat jaagt alle CO2 uit je bak en dat hebben je planten nodig om te groeien, overigens maken groeiende planten meer zuurstof voor je vissen dan een bruissteentje geeft.

Hoop dat het nu beter zal gaan en ik ben niet boos probeer alleen aan te geven hoe moeilijk voor ons diagnose op afstand is.

timothymeertens
800-1000
800-1000

http://www.aquascaping-blog.com/aquascaping

zie hier nogmaals een link die je aandachtig zou moeten lezen.waarom je planten niet groeien kan best aan te weinig nitraat liggen of fosfaat.of kalium.co2 moet je niet beschouwen als het wondermiddel want het kan bij jouw best beter gaan zonder.hoe meer co2 je erin pomp des te meer heb je van al die andere stoffen nodig .zoniet kan co2 meer kwaad dan goed doen.in mijn ogen.licht is een gaspedaal maar dat is co2 zeker ook.1 van beide meer betekent alles(alle voeding)meer en in juiste verhouding.
lees deze eerst en haal de nodige druppeltesten in huis zodat je een basis hebt.

wat ook een optie is dat is overgaan op ei methode.werkt super.
https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... uawk69j1Tw
deze link dus.

met deze 2 heb je meer infomatie als de meeste vissen houders zal ik maar zeggen.spreek niet o er aquariumhouders.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ben het niet helemaal met je eens dat CO2 een gaspedaal is, CO2 is brandstof en licht echt je gaspedaal :lol:

Met de brandstoffen CO2,Kalium,nitraat,ijzer enz enz maakt het niet uit welke je te kort komt als je er een te kort komt slaat de motor af, stagneren je planten en krijg je algengroei.
Zorg dus dat je alle sporen elementen ruim voor handen hebt, wat over doseren maakt niets uit, daar gaan algen niet van groeien en vissen niet van dood, alleen met CO2 moet je wat oppassen boven de 30 mg/l met je vissen niet met je planten overigens.
maar b.v. nitraat ook al over doseer je 10 x dan nog geeft dat geen problemen voor je vissen of planten, zakt het gehalte echter te laag heb je gelijk problemen.
In de aquarium wereld heeft heel lang het idee geheerst dat algen uit overschotten aan b.v. fosfaat komen maar het omgekeerde is waar, alle ellende ontstaat uit te korten.
doe maar 10 x te veel fosfaat er in en je zal zien dat je daarop geen alg krijgt als de rest ook voldoende aanwezig is.

timothymeertens
800-1000
800-1000

http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/ ... =33&t=2788

hier nog iemand die beweert dat een hogere fosfaat gehalte blauwalg veroorzaakt.deze ervaring heb ik net hetzelfde.

als je aquarium rustig draait zonder toegevoegde co2 en plantjes groeien langzaaaaaam en je gaat dan co2 erop zetten krijg je algen omdat er een tekort is van een andere stof.zoals ik in mijn topic als genoemt heb dat na gebruik van co2 de ellende was begonnen dus is het in mijn ogen wel een gaspedaal maar dat kan ik natuurlijk niet bewijzen alleen maar ondervinden.daarna alle ellementen voldoende toegevoegd en alles was weer normaal.en voor de co2 was alles ook normaal alleen een hele trage groei.
voor de rest blijven we nog even goede vrienden lol

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

lol Thimothy nee hoor wij gaan geen ruzie krijgen we zijn het hooguit niet met elkaar eens :)
pffff 19 pagina's door zitten scrollen in die link van jou :) hij houd fosfaat op 1 a 2 ivm met dat hij denkt dat dit blauw alg veroorzaakt ??? volgens de theorien van tom barr klopt dat niet en dat zie ik in mijn bak ook niet terug.

over wat nu het gaspedaal is en wat niet :lol: alle verbruik wordt veroorzaak door fotosynthese dat ben je neem ik aan met me eens, en fotosynthese wordt aangestuurd door licht meer licht meer fotosynthese, niet door CO2 of een ander sporen element.
http://www.easylife.eu/pg.html?id=52
Anders om werkt het niet meer CO2 of meer sporenelemeneten geeft niet meer fotosynthese tenzij je een tekort opheft.
Vaak is dat ook een beetje waar het fout gaat, je zet er lekker veel licht op dan gaan je planten groeien tot ze tegen een tekort aan lopen en dan stoppen de fabriekjes in de plant er mee, planten gaan suikers lekken algen steken de kop op enz.
om dat te verhelpen moet je het tekort opheffen, kan zijn CO2 dan gaan de planten weer groeien om tegen de het volgende tekort aan te lopen bv nitraat hef je ook op volgende tekort is bv ijzer of fosfaat enz je moet alle tekorten opheffen anders blijft de motor niet lopen.
Meestal is er niet een te kort maar zijn er getrapt meerdere tekorten, ik vind de bak uit de link vrij laag zitten zeker in het begin in sporen elementen vandaar ook veel problemen in het begin.
Dus wat jij zegt dat je door CO2 er op te zetten algen krijgt ben ik het niet mee eens, je heft dan een te kort op om tegen het volgende aan te lopen.
Voor mij is het gaspedaal iets wat er voor zorgt dat iets sneller gaat dat is in mijn ogen alleen licht, de rest is brandstof die je gebruikt om harder te kunnen gaan zonder dat er tekorten ontstaan en de motor stopt.

Een bak kan stijf onder de alg komen door tekorten haal je dan het licht terug dan kan hij zomaar wel in balans komen omdat er dan wel net genoeg is.

timothymeertens
800-1000
800-1000

ik ben vergeten te melden dat het op pag. 19 stond lol.sorry.maar wat ik wil aanhalen is dat ik ook ei methode gebruik met matig licht want mijn bodemplantjes doen het niet.ook de rode niet.terwijl ik er zeker van ben dat alle stoffen aanwezig zijn.co2 volle bak ...noem maar op het zit erin.en toch als ik boven de 2 fosfaat kom begint de blauwalg aan de voorruit te voorschijn te komen.niet op de planten want zodra ik iets zie ben ik daar met mijn darm en weg ermee.waaraan kan dit dan liggen.kom ik er niet boven dan heb ik ook weken aan een stuk geen last ervan terwijl er niets gewijzigd word in of aan of rond de bak...

lang voordat er co2 kwam(heb er 10 keer over nagedacht)deden mijn planten het goed.het was natuurlijk geen prachtige hollandse plantenbak maar alle planten groeiden.zelfs de anubias kon ik niet bijhouden met snoeien....het enige wat er toen gebeurte was...er kwam co2..geen 2 weken erna waren er dus tekorten ontstaan en de planten stopten met groeien.ik weet ondertussen waaraan het ligt en hoe op te lossen maar ergens in mijn hoofd wringt het om te zeggen dat alleen licht het gaspedaal is.dat is natuurlijk ook zo maar volgens mij is co2 een eerste versnelling waard zeg maar .licht zorgt voor 5 versnellingen.begrijp je het een beetje wat ik wil zeggen.want had ik geen co2 toegevoegd was alles netjes blijven draaien zoals voorheen.nu met co2 en ei methode zien de planten er veel beter uit.ook iedere week snoeien hoort er ook bij.dat was vroeger om de 2 maanden een beetje snoeien.en een klein meningsverschil mag toch he(tis maar een heel kleintje) lol.we gaan hier maar niet te veel over praten in dit topic.ooit zullen we nog eens erover praten..ooit...lol grts.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

de discussie is in mijn ogen wel relevant voor dit topic hoor :)
Van alle sporen elemeneten is CO2 de gene die je het hardst nodig hebt zeg maar de grootverbruiker.

ik denk omdat jij CO2 bent gaan toevoegen dat de platen zijn gaan groeien en toen ben je tegen het 2e tekort aangelopen, kijk maar n de reactie vergelijking uit de link alleen CO2 staat daar als katalisator in.

http://www.easylife.eu/pg.html?id=52

Photosynthese is het proces waarbij de plant energie afkomstig van straling (licht) omzet in chemische energie in de vorm van suikers (sacchariden). Deze energie is nodig om complexe organische verbindingen te kunnen maken en is dus essentieel voor de groei van een plant.

6 H2O + 6 CO2 → C6H12O6 + 6 O2
6 water + 6 koolzuurgas → glucose + 6 zuurstofgas

De bovenstaande reactie-vergelijking is de meest simpele vorm om dit ingewikkelde proces uit te drukken : onder invloed van licht wordt CO2 door de plant opgenomen, waarna uiteindelijk suikers en zuurstof ontstaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese

om het fotosynthese proces te voltooien heeft een plant ook nog andere macro en micro elementen nodig anders valt het ergens stil.
wat jij stelt dat als je geen CO2 toe was gaan voegen dat alles dan gewoon door was blijven gaan klopt in mijn ogen dus niet, wie weet had je inmiddels meer planten of meer licht ?
wat wel duidelijk is je kreeg meer groei dus ook meer gebruik aan andere elementen toen je het eerste tekort (CO2) ophief, je maakte immers meer bladgroen aan, dus trek je ook harder aan de sporenelemeneten.

timothymeertens
800-1000
800-1000

ja allemaal leuke woordjes en getalletjes :D .het komt er dus op neer dat als je met co2 begint dat het niet met co2 alleen blijft.het lijkt mij dan ook verstandiger om als beginner je handen af te houden van co2 ofwel je eerst volledig inlezen zodat je weet wat je doet.mij hadden ze toen als beginner gezegt dat je planten veel beter groeien met co2.dus ik begon met bio co2.ging een tijdje goed en dacht koop een volledig systeem en toen ging het van kwaad naar erger.zoals je zegt de vraag naar andere elementen werden hoger en die vraag was er vroeger niet met weinig co2.snap het verhaaltje.dus is eigenlijk hetzelfde als deze topicstarter aan de hand heeft .een tekort van een of ander element.
dat is het in dit geval simpel.ofwel co2 uit en nitraat en fosfaat en ...komt vanzelf goed met de tijd.
ofwel voeg je co2 toe maar dan ook zeker met ei methode beginnen.of klopt dit laatste ook niet.