Stappenplan zelfbouw achterwand.
Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.
Ziet er goed uit, maar krijg je in links geen vuil ophopingen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Hele mooie achterwand!!! top.
Ik ben zelf ook een achterwand aan het maken. het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik hem ga kitten.
Is het de bedoeling dat je hem rondom op de achterkant kit ? Of moet ik ook de kanten onder, links en rechts dicht kitten. Zeg maar langs de piepschuim stenen langs de zijwand en onderplaat?
Ik ben zelf ook een achterwand aan het maken. het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik hem ga kitten.
Is het de bedoeling dat je hem rondom op de achterkant kit ? Of moet ik ook de kanten onder, links en rechts dicht kitten. Zeg maar langs de piepschuim stenen langs de zijwand en onderplaat?
-
Kevin
Onderwerp auteur
- Hoofdbeheerder / oprichter

Je zet je wand vast met dotten kit aan de achterkant. De zijkanten afkitten zou je doen om te zorgen dat er geen vuil en vissen achter kunnen kruipen.
Super!
Bedankt
Bedankt
-
Kevin
Onderwerp auteur

En misschien nog een handig tip voor plaatsen waar je niet goed bijkomt is ; zet een rietje of een slangetje op je kitspuittutje. Op die manier kom je makkelijk in de hoeken zonder alles onder te kliederen.
tnx,
Klopt het dat als het eerste dunne laagje tegel lijm er op zit, dat het een beetje zanderig aanvoeld? als ik er met mijn vinger over heen ga heb ik heel fijn stof op mijn vinger. klopt dat?
(Heb alleen nog de hele verdunde eerste laag er op aangebracht)
Klopt het dat als het eerste dunne laagje tegel lijm er op zit, dat het een beetje zanderig aanvoeld? als ik er met mijn vinger over heen ga heb ik heel fijn stof op mijn vinger. klopt dat?
(Heb alleen nog de hele verdunde eerste laag er op aangebracht)
-
Kevin
Onderwerp auteur

Als die heel erg verdund is lijkt het mij erop dat de lijm dusdanig verdund is dat hij niet meer lijmt. Volgende lagen de dikte aanhouden die op het pak staat dan komt het wel goed.
Ik heb nu de 2e laag er op gesmeert en het ziet er al veel beter uit. Ik kom er alleen nu net achter dat ik Beamix tegellijm Grijs heb gebruikt en niet de FLEX. Is dit erg? Kan ik door gaan met deze lijm of moet ik de flex gaan halen en met die verder gaan?
-
Kevin
Onderwerp auteur

Kan met alle 2 hoor, die flex is iets flexibeler na het drogen. Je prikt er net iets minder makkelijk doorheen, maar zorg gewoon voor een aantal flinke dikke lagen nu nog word ie gelijk een stukje zwaarder van.
-
Kevin
Onderwerp auteur

Wat je nog kan doen tijdens het drogen is hem met de plantenspuit nat spuiten om de droogtijd te verlengen. Daardoor word hij nog harder/sterker.
Ik gebruik ook altijd de (Gamma) grijs. Niks mis mee tot nu toe. Ik doe ook altijd de eerste laag heel dun, en dan de tweede en derde laag steeds dikker (minder water) voor de structuur. Stof haal je zo weg, ook bij het verfen..
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Ik kreeg bij het eerste keer vullen van mijn zelfgebouwde achterwand op de bodem een grijs stof die zwaarder was dan het water, want het stofte niet op. Dus nadat je het een aantal keren goed hebt gespoeld, gaat die "stoflaag" er wel vanaf.
Juwel Trigon 350 (overgestapt naar cichlides)
Hey Kevin,
Ik heb nog een vraag aan je.
Ik heb mijn achterwandje nu 1 keer heel dun met tegellijm ingesmeert en 3 keer goed dik. De laatste 2 keer heb ik de wand nat gehouden zodat het langzaam droogt. Raad jij aan om er nog een laag over heen te doen of moet dit voldoende zijn?
alvast bedankt
Ik heb nog een vraag aan je.
Ik heb mijn achterwandje nu 1 keer heel dun met tegellijm ingesmeert en 3 keer goed dik. De laatste 2 keer heb ik de wand nat gehouden zodat het langzaam droogt. Raad jij aan om er nog een laag over heen te doen of moet dit voldoende zijn?
alvast bedankt
-
Kevin
Onderwerp auteur

Wat voor vissen ga je erin houden en ga je hem afwerken met epoxy?
Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor vissen ik ga houden. maar ik denk wel dat er een algeneter in komt.
Ik ga de wand zoiezo afwerken met epoxyharsh.
Ik ga de wand zoiezo afwerken met epoxyharsh.