Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door stevbouligoldterphil »

Hallo iedereen, Ik heb sinds een maand 5 goudvissen waarvan er 4 (sarasa, 1 lionhead fantail, een zwarte moor en een gewone goudvis) bij elkaar zitten en 1 (fantail) alleen omdat hij niet ophield de anderen een soort van aan te vallen. Nu mijn probleem:

Mijn kleine gewone goudvisje is vanavond dood gegaan! Hij was de kleinste van het stel en groeide eigenlijk ook niet. De sarasa was van dezelfde grootte maar die is nu al groter en dikker geworden. Nu weet ik niet wat het dode visje had. Hij was al bijna vanaf het eerste moment de zwakste en vaak bovenin verticaal in het aquarium aan het hangen. Sinds ongeveer een week lag hij de hele tijd maar bovenin, niet hangend maar horizontaal met platte vinnen en staart ook plat een beetje naar onder toe gebogen en hevig ademend. Sinds afgelopen zaterdag lag hij bijna de gehele tijd in de waterplanten op de bodem, ook hevig ademend waar hij dus vandaag is gestorven. In het begin wilde hij ook opeens nog wel eens hard door het aquarium racen met flitsbewegingen.

Ik heb heel vaak de waterwaarden gemeten en die waren goed. Alleen het nitriet was rond de derde week hoog en toen heb ik elke dag een grote waterverversing gedaan. Ik heb ook een filter die extra lucht meeneemt in het aquarium.

Nu is de sarasa ook soms snel aan het racen met flitsbewegingen en ook zijn wang tegen de hoeken van het aquarium aan aan het duwen waarmee hij met best grote kracht tegelijkertijd naar beneden zwemt, ik geloof dat dit wel als flashen beschouwd kan worden. Soms boort hij zich ook in de bodem. Tevens hangt hij vaak horizontaal bij het wateroppervlak. Hij eet goed en komt kijken als ik bij het aquarium ben. Ook de lionhead fantail Goldie zwemt soms met flitsbewegingen, maar dan eigenlijk meer als een soort spasme door het water en maakt soms de mond grrot waardoor he tlijkt alsof hij gaapt. De zwarte moor 'gaapt' ook soms en hangt ook verticaal bij het wateroppervlak. Wat wel raar is, is dat als ze ik tubifex of iets dergelijks ze opeens wel lang beneden in het aquarium blijven. Dat neemt niet de symptomen weg natuurlijk.

Weet iemand hier wat mijn visjes kunnen hebben? Ik dacht zelf aan kieuwwormen maar ik weet niet zeker of het ook bacterieel kan zijn of flagellaten. Ik wil mijn overige visjes graag houden want ik ben erg op ze gesteld en ben bang dat ik ze ook nog ga verliezen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door stevbouligoldterphil »

Wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat de sarasa ook een vergrote kieuw heeft aan een kant, althans achter het kieuwdeksel, aan de buitenkant van de vis, zit nog een stukje dat aan een kant in het geheel groter is en ook wat roder is dan aan de andere kant. Ik heb niet onder het kieuwdeksel gekeken.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Kees »

Ik heb geen verstand van goudvissen, maar klinkt mij als een parasiet.
Al bij JBL hospital gekeken om je daar het juiste ziektebeeld kan vinden?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door stevbouligoldterphil »

Kees schreef:Ik heb geen verstand van goudvissen, maar klinkt mij als een parasiet.
Al bij JBL hospital gekeken om je daar het juiste ziektebeeld kan vinden?
Hoi Kees, bedankt voor je reactie. Ik heb bij JBL hospital gekeken maar ik zie niet iets wat er op lijkt. Aan het dode visje was niets te zien aan de buitenkant met het blote oog behalve dat het leek alsof de staart in kleine reepjes was geknipt, de kant van het lichaam op. Het enige wat ik zie aan de buitenkant bij de sarasa is het gezwollen wat rode flapje achter zijn kieuwdeksel en een stukje gescheurde vin. Aan de andere kant is het flapje ook wat gezwollen maar dan niet over het hele gedeelte maar beneden bij zijn vin. Hij hangt nog steeds met een hoek aan het wateroppervlak en ademt snel. Ook heb ik hem weer zien schuren aan de zijkant van het aquarium. Heb er vanochtend esha2000 in gedaan en de luchttoevoer verhoogt. Ik hoop dat de esha2000 gaat werken en dat het snel beter wordt.

Gebruikersavatar

Siena
0-200
0-200
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 feb 2009 18:38
Locatie: Siddeburen

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Siena »

Als goudvissen schuren kunnen dat veel oorzaken zijn,
Schimmel , witte stip karperluis , wormen
het beste medizijn wat hier voor helpt is Malagietgroen kun je zo bij een koi kweker op halen
Alleen als ze last hebben van wormen heb je een andere medizijn nodig
je kun ook je visje mee nemen naar een koi,kweker dan nemen ze een afstrijkje
en kunnen dan precies zien waar hij last van heeft.
Gr
Siena

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door stevbouligoldterphil »

Siena schreef:Als goudvissen schuren kunnen dat veel oorzaken zijn,
Schimmel , witte stip karperluis , wormen
het beste medizijn wat hier voor helpt is Malagietgroen kun je zo bij een koi kweker op halen
Alleen als ze last hebben van wormen heb je een andere medizijn nodig
je kun ook je visje mee nemen naar een koi,kweker dan nemen ze een afstrijkje
en kunnen dan precies zien waar hij last van heeft.
Hoi Siena, bedankt voro je antwoord. Jammer genoeg heb ik er niet zoveel aan want ik weet dus echt geen koi dealer en heb geen auto. Ben langs de dierenwinkel gegaan waar ik de visjes een maand geleden heb gekocht maar ze zijn gesloten. Ga vandaag weer langs om te zien of ze wel open zijn en dan te vragen of de visjes uit dezelfde batch bij hun ook deze symptomen hebben.

De esha2000 schijnt niet echt te helpen want de sarasa schuurt en flitst nog steeds. Er staat op dat esha tegen kieuwwormen en huidwormen werkt. Ik zie geen schimmel en geen stipjes. Ook geen rode plekken. Ik dacht dat vissen makkelijke huisdieren waren want zo wordt dat gezegd door dierenwinkels. Wat een misser zeg!

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Kees »

Ach, als je bak eenmaal goed draait en geen gekke problemen meer tegen komt (iedereen heeft ze in het begin), heb je een schitterende hobby.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Toni
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2009 11:31
Locatie: Zevenaar

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Toni »

Je zou eens naar Koi Centrum Noord Nederland in Groningen kunnen gaan en daar vragen of ze je mischien kunnen helpen met dit probleem. Hou er wel rekening mee dat je vis de gevolgen van de te hoge nitrietwaarde niet goed heeft kunnen verwerken en er wellicht iets beschadigd is.

TONI

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stevbouligoldterphil
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 aug 2009 10:15

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door stevbouligoldterphil »

Bedankt Toni maar ik woon in Haarlem en Groningen is te ver om heen te reizen. Ik heb niet eens een auto.

Kees, ja ik vind ook dat het een schitterende hobby is maar niet voor mij. Ik hou teveel van dieren om ze zo vaak onder mijn ogen te zien sterven en hulpeloos toe te kijken omdat ik geen kennis heb van vissenziekten en de dierenarts de vissen niet wil helpen en de vissenwinkel verkeerde adviezen geeft als ik hun hulp zoek. Andere huisdieren zijn minder kwetsbaar, leven bij mij veel langer en de dierenarts helpt dit dier wel. Ik denk dat ik het maar bij katten houd voortaan.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Kees »

In het begin heeft iedereen weleens tegenslagen en het is natuurlijk ook nooit leuk om een dier te zien sterven.
Daar en tegen, juist degene die dit erg vinden, duiken er goed in en kunnen meestal zorgen dat de vissen die erna komen, een beter huisje krijgen dan dat ze bij menig ander hebben.
Alleen, elk begin is moeilijk.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Kevin »

Niet te vergeten dat er ook een heleboel winkels zijn die gewoon slechte vis verkopen. Er zijn winkels hier in de buurt waar ik ooit is vis gekocht heb waarvan 75% na een week dood was :? andere winkels verkopen vissen die je jaren later nog hebt rondzwemmen.

De dierenarts is een laatste redmiddel, voor je daar naar toe zou gaan moet je natuurlijk eerst zorgen voor een goede verzorging en huisvesting. Bij vissen is het verdiepen in waterwaardes zeker aan te raden, als dat op orde is is de kans op ziekte velen malen kleiner. Een kat laat je toch ook in een schone kamer slapen en niet in een koeienstal tussen de vlaaien en urine. Je zou een kat ook geen vervuild water laten drinken, waarom je vissen dan wel? Waterwaardes vertellen je bijna alles wat je moet weten om te zorgen dat je vissen in gezond en vers water kunnen zwemmen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Gast

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Gast »

Houdt er rekening mee dat tubifex en vlokkenvoer grote vervuilers zijn voor het water en de filterpomp.
Hierdoor voelen de vissen zich ook niet prettig en gaat het zuurstofpeil naar beneden (troebel).
Goudvissen kunnen hier helemaal niet tegen, die zijn dol op vers en liefst (licht) kabbelend water om doorheen te zwemmen.
Geadviseerd wordt om aquariums waar goudvissen in worden gehouden (en andere koud/lauwwatervissen) elke week voor 20% te ververzen en de pomp meteen schoon te maken.
Zo voorkom je ook al veel goudvissen ziekten.
En dat de bak te klein is?
Goudvissen reageren op de ruimte waarin ze verblijven (groei).
Wij hadden eerst een kleine bak 35Liter, toen er 1 soortgenoot van onze goudvis was overleden,
begon hij ineens een groeispurt te maken.
Nu moesten we hierdoor ook aan een grotere bak.
En wat gebeurde er.......
En je kunt het raden, we hebben nu 2 reuzen ( goudvis 12cm en 3 jaar oud, zwarte sluier 12cm en 5 jaar oud).
Wij hebben echt een mengelmoes aan vissen in deze bak (die echt niet supergroot is), maar ze vermaken zich prima.
(Als ze té groot worden gaan ze de vijver in)
En net als mensen "ruien" sommige vissen ook. Ze krijgen nieuwe schubben op de plekken die ze "schuren" over de steentjes.
Nog een leuk weetje, sluierstaarten hun vinnen groeien weer keurig aan (mochten ze aangevallen/ aangevreten zijn door andere vissen). Maar dan moet je ze wel redden en apart houden van de veroorzaker/s (bij ons was dit een garnaaltje die s'nachts op jacht ging en de sluierstaart " verknipte".
Garnaal weg, probleem weg en onze Nemo is weer geheel genezen en vinnen weer volwaardig.
Als je dit niet weet, dan sta je best gek op je neus te kijken

Gebruikersavatar

Gast

Re: Ziekte bij mijn goudvissen:(?

Bericht door Gast »

Oeps vergeten.
Voer de goudvissen, goudviskorrels!
Je ziet wat er op gaat en er blijft niets achter van voer in de bak.
Daarbij kun je ze ook 2x per dag een kleinere hoeveelheid geven.
Dan eten ze ook werkelijk alles op en laten geen resten drijven.
Groetjes en succes

Plaats reactie

Terug naar “Koudwatervissen”