toen ik voor het eerst begon met de kweek van de japonica heb ik met een kweker uit duitsland contact gehad, welke vele successen heeft weten te behalen met de kweek.
ook deze heeft me toen verteld dat als je het vrouwtje al in brak zet dat ze dood gaat.
Vuurgarnaal met de Japonica of regenbooggarnaal
Re: Vuurgarnaal met de Japonica of regenbooggarnaal
De Caridina multidentata (voorheen Caridina japonica) kan prima met vuurgarnalen samengehouden worden.
Regenboog garnaal 1 ?
Onder de naam regenbooggarnaal worden verschillende garnalen aangeboden,
De Caridina babaulti, deze is niet samen met de vuurgarnaal te houden. De vuurgarnaal is namelijk dominant en zal zich veel sneller voortplanten en sneller bij voedsel aanwezig zijn. Door de dominante houding zal de C. babaulti niet meer voorplanten en vervolgens uit de populatie verdwijnen.
Regenboog garnaal 2 ?
Onder de naam regenbooggarnaal worden ook de gekleurde varianten (is wildkleur) van de vuurgarnalen aangeboden, deze zullen kruisen met de vuurgarnalen waardoor de rode kleur uiteindelijk zal verdwijnen cq verminderen.
Regenbooggarnaal 3 ?
Alles wat een beetje verschillend in kleur is wordt al snel regenbooggarnaal genoemd, daarom is het raadzaam om naar de wetenschappelijke benaming te vragen.
Kweken met Caridina multidentata (voorheen C. japonica)
Het kweken met de Caridina multidentata is echt niet onmogelijk maar het gaat iets anders dan we bij de andere garnaaltjes gewend zijn. Volwassen C. multidentata's niet op brak of zoutwater zetten !
Er is al veel over geschreven, hieronder staan enkele goede kweekverslagen/ervaringen
Breeding Caridina Japonica
Paarung, Vermehrung, Zuchtbericht
Breeding Caridina multidendata
Hier een Nederlandse discussie over brak/zoutwater kweek
Regenboog garnaal 1 ?
De Caridina babaulti, deze is niet samen met de vuurgarnaal te houden. De vuurgarnaal is namelijk dominant en zal zich veel sneller voortplanten en sneller bij voedsel aanwezig zijn. Door de dominante houding zal de C. babaulti niet meer voorplanten en vervolgens uit de populatie verdwijnen.
Regenboog garnaal 2 ?
Onder de naam regenbooggarnaal worden ook de gekleurde varianten (is wildkleur) van de vuurgarnalen aangeboden, deze zullen kruisen met de vuurgarnalen waardoor de rode kleur uiteindelijk zal verdwijnen cq verminderen.
Regenbooggarnaal 3 ?
Alles wat een beetje verschillend in kleur is wordt al snel regenbooggarnaal genoemd, daarom is het raadzaam om naar de wetenschappelijke benaming te vragen.
Kweken met Caridina multidentata (voorheen C. japonica)
Het kweken met de Caridina multidentata is echt niet onmogelijk maar het gaat iets anders dan we bij de andere garnaaltjes gewend zijn. Volwassen C. multidentata's niet op brak of zoutwater zetten !
Er is al veel over geschreven, hieronder staan enkele goede kweekverslagen/ervaringen
Breeding Caridina Japonica
Paarung, Vermehrung, Zuchtbericht
Breeding Caridina multidendata
Hier een Nederlandse discussie over brak/zoutwater kweek
Groetjes, Daniel en Miranda
Je zorgt wel voor lekker leesvoer hahaha.
Keep then coming, aber meine deutsch is nicht so gut ja.
Keep then coming, aber meine deutsch is nicht so gut ja.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Regenboog garnaal 1 ?
hier ben ik het niet mee eens om eerlijk te zijn,of gedeeltelijk dan.
het vuurtje is een sneller kwekende soort maar door deze gewoon beperkt te houden,dus steeds als je er teveel ziet gewoon het teveel uitscheppen en verkopen en zo de populatie in toom houden dan is er geen enkel probleem.
de babaulti is wel een slag groter dus over het sneller bij het voer zijn maak ik me niet zo druk.
vuurtjes zijn met elke (niet kruisende) soort te houden zolang je de populatie maar beperkt houd.
de babaulti is te onderscheiden van de regenbooggarnaal door zijn grote.
de babaulti wordt tussen de 3,5 en de 4 cm en de regenboog tussen de 2,5 en de 3 cm.
ook zijn de eitjes bij de babaulti opvallend kleiner dan bij de regenboog.
jonge exemplaren zijn dus moeilijk tot niet te onderscheiden.
hier een kruisschema voor de geintresseerde eventueel http://aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan ... hema_.html
kleine aanvulling
geen aanval natuurlijk !!
hier ben ik het niet mee eens om eerlijk te zijn,of gedeeltelijk dan.
het vuurtje is een sneller kwekende soort maar door deze gewoon beperkt te houden,dus steeds als je er teveel ziet gewoon het teveel uitscheppen en verkopen en zo de populatie in toom houden dan is er geen enkel probleem.
de babaulti is wel een slag groter dus over het sneller bij het voer zijn maak ik me niet zo druk.
vuurtjes zijn met elke (niet kruisende) soort te houden zolang je de populatie maar beperkt houd.
de babaulti is te onderscheiden van de regenbooggarnaal door zijn grote.
de babaulti wordt tussen de 3,5 en de 4 cm en de regenboog tussen de 2,5 en de 3 cm.
ook zijn de eitjes bij de babaulti opvallend kleiner dan bij de regenboog.
jonge exemplaren zijn dus moeilijk tot niet te onderscheiden.
hier een kruisschema voor de geintresseerde eventueel http://aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan ... hema_.html
kleine aanvulling
soms zijn de kleinste de leukste 
Heel goed door discussie is de wetenschap verder gekomen, anders zouden we nog steeds denken dat de aarde plat was.kef schreef:hier ben ik het niet mee eens om eerlijk te zijn,of gedeeltelijk dan.
Was het maar zo simpelkef schreef: het vuurtje is een sneller kwekende soort maar door deze gewoon beperkt te houden,dus steeds als je er teveel ziet gewoon het teveel uitscheppen en verkopen en zo de populatie in toom houden dan is er geen enkel probleem.
Er is ook bewijs dat ze drager kunnen zijn van parasieten (Scutariella sp.) die er voor kunnen zorgen dat andere populaties op termijn uitsterven. Iets wat niet onderschat mag worden.
Bronnen: Accidental introduction of symbionts with imported freshwater shrimps
Hieronder nog een onderzoek waaruit blijkt dat de Neocaridina denticulata sinensis inheemse soorten op hawai verdringt.
NONINDIGENOUS FRESHWATER AND ESTUARINE SPECIES INTRODUCTIONS AND THEIR POTENTIAL TO AFFECT SPORTFISHING IN THE LOWER TREAM AND ESTUARINE REGIONS OF THE SOUTH AND WEST SHORES OF OAHU, HAWAII
Bovenstaande zijn slechts een paar van de velen onderzoeken die mijn eigen ervaringen en constateringen bevestigen.
De afmetingen zeggen niet alleskef schreef: de babaulti is wel een slag groter dus over het sneller bij het voer zijn maak ik me niet zo druk.
Dat klinkt als een harde bewering, waar baseer je dat op ?kef schreef: vuurtjes zijn met elke (niet kruisende) soort te houden zolang je de populatie maar beperkt houd.
Waar baseer je dat op, wat is jouw definitie van de regenbooggarnaal (wetenschappelijke benaming)kef schreef: de babaulti is te onderscheiden van de regenbooggarnaal door zijn grote.
De Caridina babaulti valt onder de Caridina's, Caridina's hebben grotere eitjes dan Neocaridina's.kef schreef: ook zijn de eitjes bij de babaulti opvallend kleiner dan bij de regenboog.
kef schreef: jonge exemplaren zijn dus moeilijk tot niet te onderscheiden.
Dit schema is wel erg discutabelkef schreef: hier een kruisschema voor de geintresseerde eventueel http://aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan ... hema_.html
Er worden delen van wetenschappelijke benamingen (babaulti i.p.v. Caridina babaulti) door elkaar gebruikt met nederlandse benamingen.
Neem de hommel garnaal, die kruist met de cristal red ...
Welke hommel garnaal wordt hier bedoeld ? Er worden minstens 10 verschillende varianten van de hommelgarnaal in de handel aangeboden. Denk aan Caridina breviata, Caridina huananensis etc etc. (overigens kruisen ze bijna geen van allen, uit eigen ervaring.)
Daarnaast staat dat verschillende soorten wel bij elkaar kunnen omdat ze niet kruisen, dat klopt ook niet want kruisen is niet de enige factor die van belang is, zoals we eerder in deze reactie kunnen lezen.
Zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik zie ook nergens enige vorm van bronvermelding cq. onderbouwing.
Waar is dit schema op gebaseerd, op eigen ervaringen ? Wetenschappelijke literatuur ?
Helemaal goed juist, zo houden we de discussie levendig en komen we samen verderkef schreef: kleine aanvulling![]()
Ik hoop daarom dat je ook mijn aanvullingen kan waarderen
Interessant allemaal 
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
tuurlijk,we zijn geen kleine jongetjes op het schoolplein die gelijk op hun teentjes getrapt zijn toch.
ik heb zelf al een tijd garnalen en ben zeer actief op het garnalen en kreeften forum en dit is wat mij duidelijk werd gemaakt.
dat wil niet zeggen dat ik het goed heb natuurlijk,ik geef alleen door wat ik weer (geleerd) heb.
is die ziekte wellicht ook de verklaring voor de steeds maar terug kerende massale sterfte van de cr?
ineens gaan er hele volksstammen cr's door heel NL hemelen.
niemand kan hier echt een oorzaak voor vinden.
nu is de cr wel een zwakkere soort aangezien het een selectieve doorkweek is van zijn wildvang broertje het bijtje.
ik voel me niet aangevallen hoor,juist intressant.
ik heb zelf al een tijd garnalen en ben zeer actief op het garnalen en kreeften forum en dit is wat mij duidelijk werd gemaakt.
dat wil niet zeggen dat ik het goed heb natuurlijk,ik geef alleen door wat ik weer (geleerd) heb.
is die ziekte wellicht ook de verklaring voor de steeds maar terug kerende massale sterfte van de cr?
nu is de cr wel een zwakkere soort aangezien het een selectieve doorkweek is van zijn wildvang broertje het bijtje.
hier wat ik als info heb over de babaulti http://aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan ... regen.html
zou dit dan niet kloppen volgens jou?
ik mag de text niet copieeren i.v.m. copieer rechten.
De info is al een verzameling/kopie van andere sites dus over copyrights zou ik me geen zorgen maken. Het is jammer dat ook hier weer geen vermelding is gemaakt van broninfo zodat de info nagelezen kan worden. Vertaal- of Interpretatie fouten zijn immers snel gemaakt, zeker als men niet uit eigen ervaring spreekt.kef schreef:hier wat ik als info heb over de babaulti http://aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan ... regen.html
De info klopt dus inderdaad niet helemaal.
De Caridina babaulti.
Maar voor we naar de eitjes gaan eerst iets over de Cardina babaulti. De Caridina babaulti is redelijk veel besproken in de literatuur en zelfs de wetenschappers zijn het niet altijd met elkaar eens als het de beschrijving van de C. babaulti betreft. Zo heeft Boevier in een van de eerste beschrijvingen het over verschillende vangstgebieden in India waarbij de gevangen garnalen allemaal van de zelfde soort waren maar opvallend was de verschillen in afmeting bij de eitjes. De kans is dus groot dat er dus verschillende ondersoorten zijn.
De kleinste eitjes bleken kleiner ( dan bij andere op dat moment bekende Caridina's, maar zeker niet kleiner dan de Neocaridina's.
Op de genoemde pagina staan nog wel meer dingen in die niet helemaal kloppen of niet helemaal goed omschreven staan, de brede rugstreep b.v. Sommige hebben het wel, andere hebben een smaller rugstreep en weer andere hebben geen rugstreep. Maar goed dat zijn onbelangrijke details.
De kweek is overigens eenvoudig, te vergelijken met cristal reds ( uit eigen ervaring )
De verkrijgbaarheid is (al jaren) geen enkel probleem.
Gelukkigkef schreef: is die ziekte wellicht ook de verklaring voor de steeds maar terug kerende massale sterfte van de cr?
De cristal red is helemaal niet zwakker dan de bijtjes of andere garnalen (eigen ervaring), waar baseer je dat op ?
Uit de contacten die ik heb met exporteurs in Azie kan ik je vertellen dat er geen wildvang bijengarnaaltjes meer beschikbaar zijn, het betreft dus altijd nakweek. De hommelgarnaal (caridina breviata) word nog wel gevangen, regio canton in China.
Ik kan ook geen pasklare oorzaak aangeven van massasterfte bij cristal reds, wij hebben er zelf overigens geen last van
Het is wel geregeld stof van discussie maar zolang niemand een goed onderbouwd onderzoek doet blijft het gissen.
Het lijkt er wel op dat het probleem zich vooral onder de Nederlandse en Duitse hobbykwekers voordoet. Ik zelf denk dan aan een gebrek in genetische diversiteit, door te schone kweek gebrek aan weerstand tegen bacterieeen, leef/kweekomstandigheden, paracieten sluit ik ook niet uit. Teveel dieren met elkaar uitwisselen (met goede bedoelingen). Het probleem doet zich bijna altijd voor als er nieuwe populaties bij een bestaande populatie gezet worden.
Misschien leerzaam om daar een keer een goed onderzoek naar te doen.
Ik zie je dat ergens onderweg overstag gegaan bent en toch ook maar ondertussen de genetische diversiteit erbij betrekt. Een te schone kweek kun je rustig uitsluiten, er is totaal geen verschil meet of merkbaar tussen bakken die 2 keer per week ververst worden of enkele maanden geheel niet.Daniel schreef:Ik zelf denk dan aan een gebrek in genetische diversiteit, door te schone kweek gebrek aan weerstand tegen bacterieeen, leef/kweekomstandigheden, paracieten sluit ik ook niet uit. Teveel dieren met elkaar uitwisselen (met goede bedoelingen). Het probleem doet zich bijna altijd voor als er nieuwe populaties bij een bestaande populatie gezet worden.
Misschien leerzaam om daar een keer een goed onderzoek naar te doen.
Ik ken verschillende hobbyisten die géén garnalen onderling uitwisselen, maar tóch opeens last hebben van massale uitval waardoor hele groepen omvallen.
Als ik het goed begrijp geef je dus het bij elkaar plaatsen van verschillende groepen de schuld of is het in ieder geval de trigger voor uitval? Op zich is het misschien inderdaad wel goed om daar onderzoek naar te doen of te laten verrichten, want een wetenschappelijke onderbouwing is dus blijkbaar niet voorhanden waardoor dit niet erg solide overkomt.
Groetjes,
Ronald
Ronald