Zieke Gourami - zo zielig!
-
marlieke
Onderwerp auteur - 400-600

Zieke Gourami - zo zielig!
Mijn honginggourami man is al ruim een maand depressief, het vrouwtje danste maar om hem heen en zei: zie mij nou, maak nog een nestje, ik knap bijna. Maar man was niet geinteresseerd, en dat viel me heel erg op. Als ruim een maand liet hij niet meer zijn zwarte buikje zien. Is hij soms echt depressief? Een extra vrouwtje bleek ook niet te helpen, hij was zo lusteloos en verborg zich tussen de planten. Nu, de laatste twee dagen, zwemt hij helemaal niet meer en ligt plat op de grond, op een spriet steunend en tegen het glas aan om hem rechtop te houden. Af en toe zwemt hij wel naar boven om adem te halen. Ik heb hem verplaatst naar de ziekenbak waar het water 15 cm hoog staat en wat zout toegevoegd, zodat hij zijn krachen wat kan sparen. Hij lijkt een bobbeltje op zijn buik te hebben, alsof zijn maag of darmpjes opgezwollen zijn. Kent iemand deze symptomen en kan ik nog iets voor hem doen? Of is het een verloren zaak?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
-
marlieke

Re: Zieke Gourami - zo zielig!
Ik heb op het online hospital gekeken en mijn gourami bevat alle symptomen van buikwaterzucht:
Buikwaterzucht
In een voortgeschreden stadium zijn de opgeblazen lichaamsholte en de afstaande schubben duidelijk waar te nemen. Vaak worden deze symptomen vergezeld van ontstekingen en uitpuilende ogen. In veel gevallen is de ziekte het gevolg van een bacteriële ontsteking die na verloop van tijd tot een functionele stoornis van de nieren heeft geleid (die vaak ook door vistuberculose wordt veroorzaakt). Omdat de nieren niet meer goed werken, ontstaat een ophoping van vloeistof in het lichaam die zoals beschreven de lichaamsholte doet opzwellen. Alleen in een zeer vroeg stadium is het mogelijk het uitbreiden van de ziekte met JBL Furanol (aquarium) of JBL FuraPond (vijver) te voorkomen. Uit onderzoek is gebleken dat vijvervissen als gevolg van energiegebrek buikwaterzucht kunnen krijgen. Geef uw vijvervissen daarom JBL KoiSynergy; dit bevat zalmolie en verzorgt ze dus met de nodige energie.
Een dosis JBL Ektol cristal in het aquariumwater verhoogt het zoutgehalte en vermindert de overbelasting van de nieren. Controleer wel tegelijkertijd of het water voldoende zuurstof bevat.
Ik weet niet zo goed wat ik voor hem kan doen en ik vraag dringend jullie advies. Als ik antibiotica moet kopen kan het pas morgen, ik hoop dat ik hem kan redden!
Buikwaterzucht
In een voortgeschreden stadium zijn de opgeblazen lichaamsholte en de afstaande schubben duidelijk waar te nemen. Vaak worden deze symptomen vergezeld van ontstekingen en uitpuilende ogen. In veel gevallen is de ziekte het gevolg van een bacteriële ontsteking die na verloop van tijd tot een functionele stoornis van de nieren heeft geleid (die vaak ook door vistuberculose wordt veroorzaakt). Omdat de nieren niet meer goed werken, ontstaat een ophoping van vloeistof in het lichaam die zoals beschreven de lichaamsholte doet opzwellen. Alleen in een zeer vroeg stadium is het mogelijk het uitbreiden van de ziekte met JBL Furanol (aquarium) of JBL FuraPond (vijver) te voorkomen. Uit onderzoek is gebleken dat vijvervissen als gevolg van energiegebrek buikwaterzucht kunnen krijgen. Geef uw vijvervissen daarom JBL KoiSynergy; dit bevat zalmolie en verzorgt ze dus met de nodige energie.
Een dosis JBL Ektol cristal in het aquariumwater verhoogt het zoutgehalte en vermindert de overbelasting van de nieren. Controleer wel tegelijkertijd of het water voldoende zuurstof bevat.
Ik weet niet zo goed wat ik voor hem kan doen en ik vraag dringend jullie advies. Als ik antibiotica moet kopen kan het pas morgen, ik hoop dat ik hem kan redden!
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Als hij uitstaande schubben heeft en eruit ziet als een denneappel kun je ben ik bang weinig meer voor hem doen. Buikwaterzucht is vrijwel altijd fataal.
Vaak komt het door beschadigde organen. De vis is dan zover heen dat zijn organen vaak niet meer kunnen herstellen.
Ik zou hem uit zijn lijden verlossen.
Maar alleen als hij er idd uit ziet als een denneappel.
Vaak komt het door beschadigde organen. De vis is dan zover heen dat zijn organen vaak niet meer kunnen herstellen.
Ik zou hem uit zijn lijden verlossen.
Maar alleen als hij er idd uit ziet als een denneappel.
-
marlieke

Het is een denneappel....
Wat is het meest humaan? Ik durf het bijna niet te doen, het is mijn favoriete visje!
Edit: ik stop hem in de vriezer, lijkt me het beste...oh wat eng...
Wat is het meest humaan? Ik durf het bijna niet te doen, het is mijn favoriete visje!
Edit: ik stop hem in de vriezer, lijkt me het beste...oh wat eng...
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Wat het meest humaan is durf ik zo niet te zeggen.
Ik ben vandaag nog een vis verloren aan buikwaterzucht...tis echt een vervelend iets.
Ik ben vandaag nog een vis verloren aan buikwaterzucht...tis echt een vervelend iets.
-
marlieke

Ik heb hem eerst in een bakje gedaan met kruidnagelolie, hij was binnen 2 minuten out en dood. Nu in de vriezer voor het geval dat. Hoop dat het zo okee voor hem is geweest...
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30
"Amano, Amano, Amano"