Ancistrus in mootjes gehakt???

Plaats reactie

Onderwerp auteur
berryq
0-200
0-200

Ancistrus in mootjes gehakt???

Bericht door berryq »

Heb ik weer... :(
Vorige week 2 jonge Ancistrus dolichopterus gekocht, nu nog even in de Rio180, om over een paar maanden te gaan verhuizen naar mijn nieuwe Rio300.
In de Rio180 zit het standaard Juwelfilter. Nu zijn de ancistrusjes nog erg klein, schat zo tussen de 2,5 en 3 cm.
De eerste dagen zag ik ze tevreden de bak verkennen. Daarna zag ik dat ze de op het filter uitstroompijpje zaten, om ze later op de dag alleen nog met de staartjes uit het pijpje zag komen. Ik dacht nog dat het weinig kwaad kon. Nu heb ik ze na intensief speuren al enkele dagen niet meer gezien. Kan het zijn dat ze door het draaiende gedeelte in het pompje aan stukken zijn gehakt? Want dat is namelijk de barriere tussen aquarium en filterinhoud.
Ik heb al wel vluchtig het filtermateriaal weggehaald, maar door de hoeveelheid opvliegende 'prut' van onderuit het filter kon ik niet zien of ze toch hun toevlucht in het filter hebben gevonden.
Heeft iemand soortgelijke zaken meegemaakt? Hopelijk vind ik ze nog terug....
Groetjes!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Ancistrus in mootjes gehakt???

Bericht door Kees »

Nooit eerder mee gemaakt, het zou me niets verbazen dat ze toch gewoon ergens in de bak zitten.
Daar in tegen, heb ik uberhaupt nog nooit visjes in de uitstroom gezien.
Ik heb wel eens gehad dat ik een jonge clown botia kwijt was.
Verhuisde een bak van beneden naar boven en had hem helemaal leeg gehaald, maar kon 1 clownbotia niet meer vinden. Ook tussen planten en grind gezocht.
Ben ik alles weer aan het inrichten, ook zo'n romeins karafje, zie ik hem uit de holle greep van karafje weg schieten de bak in. En dat karafje heeft dus gewoon dik een uur droog gestaan.
En nu een jaar later, zwemt die nog vrolijk rond!
De dondersteen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

De uitstromer zulllen ze niet zo snel inzwemmen lijkt mij hoor, als ze door die roosters kunnen dan zou het kunnen dat ze in de filter zitten. Maar wat Kees al zegt ik denk ook dat ze toch ergens in de bak een verstopplekje gevonden hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Of ze zwemmen nog gewoon in je filter rond, dat gebeurt ook welis en dan overleven ze het ook nog.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

mijn jongen zitten vaak onder en bij hout, dan zie je ze idd niet snel..

wat het filter betreft kan ik je vertellen dat het wel mogelijk is dat ze er in zitten, alhoewel ik het met de jonge ancistrussen nog nooit heb meegemaakt, (heb inmiddels al 6 nesten gehad) maar wel met kuhli's die vond ik met regelmaat in het filter terug..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Het zijn in ieder geval donderstenen, haal net ff een Echinodorus eruit om te verplaatsen, wat geritsel in de struiken en ja hoor, hing nog een Ancitrus aan!
:shock:
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
berryq
0-200
0-200

Bericht door berryq »

Toen ik vanavond thuiskwam en even lekker tot rust kwam voor het aquarium zag ik dat er een drietal japonica's driftig aan de restanten van een ancistrusje aan het knabbelen waren. Er is er dus één terecht, jammer genoeg wel dood... Later op de avond heb ik wat onderhoud gepleegd en ook eens het filter goed geinspecteerd. De overgebleven ancistrus heb ik hier niet in kunnen vinden. Ze zijn dus niet verder het uitstroompijpje ingezwommen dus. Ik vermoed dat de overgebleven ancistrus zich ergens tussen de planten schuilhoud.
Vraag me wel een beetje af hoe het kan dat er een ancistrusje zo snel al dood kan zijn. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik doe toch hopelijk niks fout? Genoeg planten en regelmatig tableten ed voor cory's en gibbiceps. Komkommer, courgette en doperwtjes voer ik ook wel.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Aan het soort voer ligt het niet in iedergeval, en als je waterwaarders ook in orde zijn zal het een gevalletje pech zijn :?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heb het hier ook wel eens gehad, en eerlijk gezegd heb ik er al tijden eentje niet meer gezien.
Heb / had er 3 en zie er constant 2 maar waar de 3e is........
Zie ook geen restanten, dus wie weet, in zijn geheel opgepeuzeld of ik mag er maar 2 zien haha.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Of de duvel er mee speelt, kijk net naar de bak en zitten ze me alle 3 aan te gapen met zo'n blik van hoezo maar 2, had het ff gezegd: 3 ancitrussen present.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

:banana2: :party: :banana2: :party: :visje:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand