T5 of T8?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

T5 of T8?

Bericht door Luuk »

Ik wil binnenkort een plantenbak opzetten en hier komt ook nieuwe verlichting boven. Ik heb me vandaag maar eens even verdiept in de datasheets van philips wat betreft het verschil tussen T8 en T5. Het lag allemaal toch nog iets ingewikkelder dan gedacht :roll: . Mijn bak is 100.50.50. De lengte TL buizen die dan in aanmerking komen zijn T5 39W (849mm) of T8 30W (895mm). Ik ga bij deze verlichting sowieso een dimmer kopen.

Hier zijn wat gegevens afkomstig van de site van philips over de T8/T5 TL buizen 830/840

Afbeelding

Afbeelding

Uit de gegevens is te halen dat:

39W/(830 of 840) T5 -> geven 3100 lumen
30W/(830 of 840) T8 -> geven 2400 lumen

Het verschil is dus 9W meer verbruik voor een T5 maar ook 900 lumen meer lichtopbrengst. Dit komt neer op 30% meer energieverbruik, maar ook 30% meer lumen. Dit zou dus betekenen wanneer ik er 4 tl buizen boven hang dat ik in totaal met T8 9600 lumen kan halen en met T5 12400 lumen. Hier staat dan een totaal energieverbruik van 120W tegen een verbruik van 156W tegenover.

Nu denk ik dus zelf dat ik om deze redenen in dit geval het beste voor T5 kan gaan, omdat ik met T5 een aantal lumen meer haal dat rechtevenredig is met de toename van het energieverbruik. Ik heb namelijk ook voor andere vermogens gevallen gevonden dat je met T8 zelfs meer lumen kunt halen dan je met een T5 tl buis zou doen. Het wattage van de T5 buis was dan ook nog eens hoger.

Overigens in de datasheet staat ook nog dat de T5 830/840 bij de optimale temperatuur van 35graden celcius 92 lumen/W haalt. Voor een T8 buis heb ik zoiets niet kunnen vinden, maar hoe warm wordt zon T5 buis meestal dan? Als ik nog eens uitga van deze gegevens:

39W/(830 of 840) T5 -> geven 3100 lumen
30W/(830 of 840) T8 -> geven 2400 lumen

Dan zou dat neerkomen dat beide buizen 80 lumen/W geven. Maar bij de optimale temperatuur is dit voor T5 dan zelfs 92lumen/W. T5 heeft in dit geval dus een groter wattage in een kleinere lengte buis zitten en daarom is de lichtintensiteit bij een T5 buis hoger.

Is het nu verstandig om voor T5 te gaan? Ik denk zelf van wel, maar ik wil hier wel eens horen wat anderen erover te zeggen hebben. Ik heb namelijk zoveel tegenstrijdige informatie gelezen, daar word ik ook niet meer wijs uit

Dante
600-800
600-800

Re: T5 of T8?

Bericht door Dante »

een tijd terug heb ik me ook zitten verdiepen in de verschillen tussen de T5 en de T8 buizen.

hetgene waar je ook op moet letten, zijn de maten waarin je ze kan krijgen. de maten van t5 buizen zijn namelijk anders dan de t8 buizen.

als je een buis kiest, moet je degene kiezen die het beste de hele lengte van de bak haalt.

ik heb zelf t5 buisjes boven de bak hangen. deze worden net als t8 buizen warm

de lichtopbrangst kan je ook weer verbeteren met reflectoren :)

persoonlijk vind ik t5 beter dan t8. maar het is meer een persoonlijke smaak ;)

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Dante schreef:een tijd terug heb ik me ook zitten verdiepen in de verschillen tussen de T5 en de T8 buizen.

hetgene waar je ook op moet letten, zijn de maten waarin je ze kan krijgen. de maten van t5 buizen zijn namelijk anders dan de t8 buizen.

als je een buis kiest, moet je degene kiezen die het beste de hele lengte van de bak haalt.

ik heb zelf t5 buisjes boven de bak hangen. deze worden net als t8 buizen warm

de lichtopbrangst kan je ook weer verbeteren met reflectoren :)

persoonlijk vind ik t5 beter dan t8. maar het is meer een persoonlijke smaak ;)
ja mijn bak is dus 100 cm lang, zoveel maakt het dan voor de lengte ook niet uit of ik t5 kies(849mm) of t8(895mm). Maar het gaat me dus om de andere voordelen

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

scheelt toch weer een 5 cm ;)

maar in dat gaval zal ik denkik gaan voor de T9 lampen. in eerste instantie zonder reflectoren erop. deze kan je er later altijd nog opzetten als je nog meer lichtopbrengst wil hebben.

maar als je zo veel licht boven je plantenbak doet, ga je dan ook wel Co2 gebruiken en plantenvoeding ?

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Dante schreef:scheelt toch weer een 5 cm ;)

maar in dat gaval zal ik denkik gaan voor de T9 lampen. in eerste instantie zonder reflectoren erop. deze kan je er later altijd nog opzetten als je nog meer lichtopbrengst wil hebben.

maar als je zo veel licht boven je plantenbak doet, ga je dan ook wel Co2 gebruiken en plantenvoeding ?
T9? :P T8 bedoel je denk ik ofniet?

Ja ik was van plan er een bioco2 set bij te maken zoals patman die heeft beschreven. En natuurlijk ook plantenvoeding toevoegen ja

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

sorry, ik bedoelde de t5 (de dunne buisjes dus)

co2 is voor een plantenbak met veel licht belangrijk, anders ga je Biogene ontkalking in de hand werken.

biogene ontkalking is, wanneer planten veel licht krijgen en willen gaan groeien. daarbij gebruikt hij de voeding uit het water en de bodem, en de co2 in het water.

als hij dan een co2 te kort heeft, gaat de plant een proces starten waarbij hij de kalk gaat laten neerslaan in je bak (op hout en planten) zodat hij daar de co2 gaat uit onttrekken.

google maar eens op biogene ontkalking ;)

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Maar ik kan dit CO2 tekort toch ook tegengaan door easycarbo toe te voegen?

Kijk het probleem bij mij is een beetje dat ik nu een bak heb waar ook veel planten in groeien, maar hier doen alelen de echte groene planten het goed in.. rode planten redden het nooit. DIe worden langzamerhand gewoon groen door het tekort aan licht en sterven dan. Nu ik een nieuwe bak heb wil ik ook de mogelijkheid hebben op lichtbehoeftige planten te houden, aangezien ik een plantenbak wil hebben. Zo wil ik ook de hemianthus gaan houden en die heeft gewoon veel licht nodig.

Trouwens wat allemaal zo vaak gezegd wordt van, T5 is zuiniger en is beter gaat lang niet altijd op ben ik wel achter gekomen. HIervoor moet je kijken welke lengte TL buis je wilt hebben en welk wattage, dan kun je het pas echt goed vergelijken. Een hoger wattage staat niet per se voor een hogere lichtopbrengst

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

het is een beetje afhankelijk van je waterwaarden. aan de hand van je PH en je KH, kan je het co2 gehalte gaan bepalen in de bak.

pas als je die hebt bepaald, moet je gaan beslissen of het wel nodig is co2 te gaan toevoegen.

easycarbo kan hier idd ook bij helpen.

ikzelf heb een ongunstige waarden uit de kraan voor co2. daarom heb ika an de hand van de tabellen (staan in het topic waterwaarden) besloten het co2 gehalte te gaan verhogen. ikzelf gebruik easycarbo en co2.

maar mocht je er ook nog vissen in gaan houden, moet je je co2 in de gaten houden aan de hand van je ph en kh.
echter, als je geen vissen e.d. in de bak doet. dan kan je gewoon een hoog co2 gehalte in de bak houden.

Onderwerp auteur
Luuk
0-200
0-200

Bericht door Luuk »

Maar ik weet nu eigenlijk nog steeds niet of ik voor T5 of T8 moet gaan, want ik hoor zoveel tegenstrijdige adviezen. De ene zegt doe T5 dat is beter, de ander zegt nee ga voor T8 dat is net zo goed. Pff ik weet het echt niet meer :?:

Ik heb een bak van 1 meter, zouden T8 buizen van 90 cm dan beter zijn dan T5 van 85 cm aangezien je ook nog de zijkanten moet belichten?

rinychromis
0-200
0-200

Bericht door rinychromis »

T5 is niet beter dan T8
De lichtopbrengs van T5 is hoger

Voor een meterbak gebruik ik slechts 1 T5 buis, zonder reflector
rinychromis a.k.a. zappa0609

Avatar : Eretmodus Cyannostictus "blue spot"

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

de praktijk is dat het echt niet zoveel gaat uitmaken allemaal :)

de plantengroei heeft meer te maken met de hoeveelheid licht, en de lichtkleur (spectrum) de de tl buis uit zend.

kies gewoon voor wat je mooier/makkelijker vind.
het echte verschil tussen t5 en t8 qua plantengroei in je bak heb ik nooit noemenswaardig gevonden. (me kleine bakje heeft 2x t8, me grote bak 2x t5)

overigens zijn er ook al speciale aquariumlampen verkrijgbaar op de langte van een T8 lamp, maar de tikte van een T5 lamp. (juwel maten zal ik maar zeggen)