Visbestand Zuid Amerika of Amazone

Plaats reactie

Onderwerp auteur
RonaldBlok
0-200
0-200

Visbestand Zuid Amerika of Amazone

Bericht door RonaldBlok »

Beste forum leden,
Zijn er leden die ervaring hebben met Z. Amerika, Amazone visbestand?

Ik wil een vak bij Aqualife op maat laten maken van:
250x45x65

Visbestand die ik in m'n hoofd heb:
6 Maanvis (kleinste soort)
12 Kardinaal tetra
10 Rode fantoonzalm
8 corydoras
4 Apistogramna Cacatoides ( 1 m, 3 v)
6 Ococinclus affinis
Voor de bovenlaag zie ik nog geen reden vanwege te veel vis, de maanvissen worden al hoog en drijfplanten.
Het wordt een bak met veel planten.
Ik hou mij aan de 1 cm vis per liter regel en 50 liter per Maanvis! Graag zou ik ook onder de max,willen zitten.

Hoeveel liter water zou je netto overhouden?
Graag zou ik ook ervaringen willen vernemen of de Cacatoides goed samen gaan met de Maanvissen!
Kan ik beter voor Bioloog gaan of 1 of 2 potfilters?
Wel of geen droogkamer? De fa. adviseerde 2 droogkamers

Graag verneem ik jullie adviezen!
Groetje, Ronald

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand Zuid Amerika of Amazone

Bericht door amber98 »

Met die grootte bak zal de cacatoides geen problemen krijgen met de maanvissen. Zeker als je zorg voor veel kleine schuilplekken zorgt zodat de maanvissen niet aan ze komen. Ik denk dat je de scholenvis wel verder mag uitbreiden naar hogere getallen. Met buitenfilters of een bioloog krijg je meer netto liters. Ik heb zelf nooit met een bioloog gewerkt, maar hoor wel dat het vaak erg prettig werkt en veel filtercapaciteit heeft.

Onderwerp auteur
RonaldBlok
0-200
0-200

Beste,

Hartelijk dank voor je advies!
De Kardinaal Tetra's en misschien ook de fantoonzalmen kan ik misschien,wel iets uitbreiden idd.
Ik gok dat de corydoras met de cactoides ook niet mis gaat voor mochten ze 'n nestje hebben!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Dat zal je aan moeten kijken. Corydoras kennen geen territorium gedrag, dus walsen gewoon door het nest van de cacatoides heen. Dit kan voor frustratie zorgen.

Onderwerp auteur
RonaldBlok
0-200
0-200

Oke hartelijk dank voor je reactie.
De cacatoides is een risico met de corydoras dan.
Kan goed gaan maar ook mis!

Joey Noord-Holland
0-200
0-200

Bericht door Joey »

Hoi, ik heb zelf ook een grote bak (2m) met zuid Amerikaanse vissen dus wellicht heb je wat aan m’n advies

Als je zo’n grote bak neemt zal het zeker mooier zijn om grotere scholen/groepen vissen te nemen

Ik ben zelf begonnen met 10 red back maanvissen en heb er helaas nog maar 5 over vanwege een ziekte die gelukkig nu wel weer onder controle is. Vind 5 echter veel te weinig dus ben nu bezig ze klaar te maken voor kweek zodat ik er weer wat meer in kan houden. Als je een 250cm bak neemt met de kleinste maanvissen dus dan neem ik aan de Leopoldi. Dan zou ik zeker voor minimaal 10/12 vissen gaan. Dan blijven ze mooi in een groep zwemmen als ze jong zijn en is er nog genoeg plek voor een toekomstig paar dat zich wil afzonderen. Ze voelen zich veel meer op hun gemak met een grotere groep

Kardinalen kunnen er makkelijk 30-100 van in

Rode fantoomzalm is ook erg mooi maar heeft wel zacht water nodig dus dan zal je osmose water moeten gebruiken. Appistogramma gaat prima met maanvissen en ook corydoras vaak wel (komen allemaal in het wild ook samen voor). Zelf vind ik roodkopzalm erg mooi in een grote bak omdat ze altijd mooi blijven scholen. Zeker als je er een stuk of 50 hebt is dat een erg mooi gezicht. heb hier 3 buitenfilters die samen zo’n 3000l/h BRUTTO pompen. Zal NETTO veel minder zijn, zo’n 1000l/h en merk dat dit toch wel net te weinig is voor m’n 850l bak dus ik stap binnenkort over naar een bioloog met sterkere pomp. Met zo’n grote bak als de jouwe zou ik ook gaan voor een bioloog of 2 hele sterke potfilters. Uitgangspunt is 1.5-3x per uur de inhoud van je bak rond te pompen door de pomp. Als je voor een bioloog gaat tel je de water inhoud bij je aquarium inhoud op en zal je dus een flink sterke pomp nodig hebben. Ik kan de pond eco + E …. Modellen daarvoor wel aanraden.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Groet Joey

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”