Tips en adviezen visbestand

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Selena Overijssel
0-200
0-200

Tips en adviezen visbestand

Bericht door Selena »

Mijn juwel rio 125 is ingericht en draait lekker. De afmetingen zijn 81x36x50. De verlichting is Multilux led en bioflow filter.
Ik moet nog even wachten voordat de vissen erin komen, maar kan wel vast nadenken over de vissen die erin gaan komen.
Ik wil een gezellige en geen overvolle bak.
Wat voor mij vast staat is dat er Corydoras albino (5 tot 7) in komen en een koppeltje gourami's (blue opaline?)
Wat kan ik er goed bijzetten en hoeveel?
Ik vind platy's, guppies, kardinaal tetra en danio's erg leuk. Hoewel ik begrepen heb dat danio's en gourami niet zo goed samengaan.
Ik sta open voor alle tips en adviezen

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Tips en adviezen visbestand

Bericht door amber98 »

Bedoel je met blue opaline gourami de Trichopodus trichopterus? Ik zelf vind deze wat te groot voor de maat bak, ze worden ruim 15cm. De honinggourami is dat misschien een betere optie, die blijven een stuk kleiner. Heb je wel zand op de bodem liggen voor de corydoras?

Platys guppen en danios zijn veel te druk voor gouramis. Kardinaal tetras gaan wel prima samen ;)

Onderwerp auteur
Selena Overijssel
0-200
0-200

Bericht door Selena »

Dank voor je reactie, Amber. Ik bedoelde niet de Tricopodus trichopterus. Deze zijn idd veel te groot voor mijn bak. Ik kan de latijnse naam niet vinden, maar kom hem ook in geen enkele zaak tegen. Ik geef het dus ook maar op. De honinggourami vind ik ook erg mooi en dus zeker een optie.
Mij was verteld dat Platy's en gourami's wel samen kunnen, omdat ze in andere lagen zitten. Maar dat klopt dus niet? Welke andere vis dan gourami zou ik dan voor de bovenste laag kunnen kiezen? Bijzalmen vind ik prachtig, maar geen optie, omdat het springers zijn. Heb wel een plaat over aquarium, maar hoor ook dat ze nog wel eens op de lichtplaat springen.
Op de bodem heb ik een zandstrand aangelegd en grind dat geschikt is voor Corydoras.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Platys en guppen zitten overal in de bak en dus ook in de bovenste laag. Er zijn niet veel bovenlaag zwemmers die blij worden van een combinatie met platys (of guppen). Wel zou je ipv een bovenlaag zwemmer zowel guppen als platys kunnen nemen, die kunnen elkaars drukte prima hebben en zwemmen toch wel regelmatig ook bovenin. Hou wel rekening met veel jongen. ;)

Onderwerp auteur
Selena Overijssel
0-200
0-200

Bericht door Selena »

Dat wordt mij dan iets te veel jongen🙈 Maar daarnaast wordt de bak dan denk ik erg druk. Corydoras, platy en guppen. Ga nog even nadenken over visbestand. Vind heel veel vissen leuk,, dus gaat vast lukken

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Bovenlaag Epiplatys Annulatus? En dan ipv platy’s en guppen, want die krijgen enorm veel jongen.

Onderwerp auteur
Selena Overijssel
0-200
0-200

Bericht door Selena »

Epiplatys Annulatus zijn ook heel erg leuk. Zijn het wat minder fanatieke springers dan bijlzalmen? Weet dat de meeste bovenlaag vissen springers kunnen zijn, dus daar is mijn bak minder geschikt voor. Zou het zonde vinden ze op de lichtbak aan te treffen.
Maar ze kunnen dus ook niet samen met platys? Dan zou de samenstelling dus Corydoras, kardinaal tetra en epiplatys Annulatus worden?
Of toch beter om idee van bovenlaag vis te laten gaan?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Als je geen jongen wil, zou ik sowieso geen platys nemen. Alle levendbarende kweken er lekker op los en die moet je ook allemaal weer weg doen om inteelt te voorkomen.

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”