dag,
na wat brainstormen toch besloten om de bak zelf te gaan bouwen..
heel wat bedrijven benaderd om goedkoop mogelijk glazen te bestellen,maar tegenwoordig kosten ze allemaal de godsvermogen..
goedkoop wel te krijgen maar als je dan de reviews leest, schrik je wel even... de randen worden dan met de hand opgeschuurd..
lelijk dus.! vooral voor een doorkijk bak...
10jaar terug kwam ik terecht bij "van wolferen" en heb toen goede ervaring mee gehad
toch de bak wat ik nu heb daar besteld..
Zeker duur,maar de contact en de kwaliteit is aan te raden...Fijne kerel "leo"
in de bodem van de bak heb ik 2 gaten laten boren voor de afvoer..
1 in de linker hoek voorin en de andere rechts achter in de hoek..
de toevoer komt links achter en rechts voor, hiermee wil ik een gezonde circulatie mee creeeren en min mogelijk vuil ophoopt in de hoeken.. Kan zijn dat ik de richting verander,maar daar kom ik wel met de tijd achter..
Ben van bewust dat er diversen meningen hierover zijn.. ieder ervaart t anders..
Het is een doorkijkbak van 12mm dik, 150x40x70 (LxDxH), scheiding tussen de zitruimte en de eettafel..
Na wat ideeen gezocht te hebben akoestische wandpanelen gebruikt als ombouw.
het is niet echt super ideaal aangezien de latten van mdf is gemaakt,maar de risico genomen omdat t een hele mooie exemplaar is in huis.. heb ook nog eindlatten liggen,misschien deze ook monteren ideeen?
desnoods de kopsekanten in lak zetten of wat verzinnen om vocht opname te voorkomen...
één zijde van de ombouw in zn geheel is een vaste deel en de andere kant,dus eettafel zijde is afneembaar..
De panelen zijn voorzien van een vilt en heeft een akoestische werking (hopelijk)
In mijn verleden heb ik over t algemeen EHEIM pompen gebruikt,maar ik vond t naar mijn gevoel eea toen al minder kwa filteren..
misschien ligt t aan mij, maar goed...
dus wilde ik dit keer voor een betere gaan, althans meer liters per uur kan filteren..
HYPERMAX 4500.. er zullen vast wel kenners zijn.. het schijnt 1 van de grootste te zijn op de markt..
dus nou nog ervaren..!!
wel leuk om jullie ervaringen/meningen te lezen hierover..!!
De achterwand heb ik voor t eerst zelf gemaakt met behulp van diversen youtube filmpjes...
aantal lagen piepschuim aan mekaar verlijmd en vorm gegevens met soldeerbout en heteluchtpistool..
Vervolgens 3 lagen tegellijm dun aangebracht, een paar tinten gebruikt en uiteindelijk 2 lagen epoxy aangebracht...
nu al 2 weken verder...
achteraf gezien had ik misschien wat meer rondingen kunnen maken in de vorm,maar alsnog tevreden...
de bak getest op lekkage aan de doorvoeren..
zand, verlichting en wat decoratie geplaatst in de bak, binnenkort vullen en draaien maar..
Dit is dan de eindresultaat...!!
ondertussen wel bezig nog met t opstarten...
wat vinden jullie ervan?
zelfbouw aquaria met wandpanelen als ombouw
-
- Lid toezichthoudersteam
Re: zelfbouw aquaria met wandpanelen als ombouw
Ziet erg goed uit!
Ziet er goed uit en lijkt echt een prachtige toevoeging op je woonkamer te gaan worden. Props voor het timmerwerk ook, sodeknetter!
Naar het filter ben ik ook benieuwd. Het wordt alom geprezen om enorme filtercapaciteit, de dubbele in- en uitvoer plus aanpasbare flow. Achteraf gezien had ik die misschien ook beter kunnen halen dan een Fx6. Voor een idee wat je eraan kunt doen om het filter zo goed mogelijk te maken, houd ik zelf van de pondguru filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=so8b2xCmjX0
Succes met het indraaien en laat ons af en toe wat zien
Naar het filter ben ik ook benieuwd. Het wordt alom geprezen om enorme filtercapaciteit, de dubbele in- en uitvoer plus aanpasbare flow. Achteraf gezien had ik die misschien ook beter kunnen halen dan een Fx6. Voor een idee wat je eraan kunt doen om het filter zo goed mogelijk te maken, houd ik zelf van de pondguru filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=so8b2xCmjX0
Succes met het indraaien en laat ons af en toe wat zien
-
- 1000+
Te gek! Ben benieuwd wat je er qua vissen in gaat plaatsen ook!