Ik lees regelmatig wat over levend voer, diepvriesvoer en gevriesdroogd voer. Ook zie ik het ze in de winkel nog wel eens voeren. Maar hoe veilig is het?
Ik heb een jaar of 10 geleden een paar keer wat diepvriesvoer gegeven, en daarmee heb ik de nenoziekte mijn bak in gehaald. Stuk voor stuk misvormden en bezweken mijn maculata's eraan en het heeft me heel wat moeite gekost om de ziekte de bak uit te krijgen. Daarna heb ik het nooit meer durven voeren.
Maar hoe groot is de kans dat je dat je bak in haalt? Heb ik gewoon hele grote pech gehad? Als ik straks een groter aquarium aanschaf met grotere vissen erin, is het dan echt belangrijk dat ze het krijgen of kunnen ze ook gewoon heel goed zonder?
Hoe veilig is levend of diepvriesvoer?
-
Onderwerp auteur - 1000+
Hoe veilig is levend of diepvriesvoer?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
-
- Lid toezichthoudersteam
Re: Hoe veilig is levend of diepvriesvoer?
Ik heb hier heel wat jaren bijna alleen maar diepvries gevoerd, zonder problemen. Ik denk dus dat je helaas net pech hebt gehad. Er word wel aangeraden om de ontdooide larven te spoelen met kraanwater voordat je ze voert. Diepvries of levend is praktisch dezelfde voedingswaarde en beide triggeren het jachtinstinct. Je hoeft dus niet per se levend te voeren. Diepvries vind ik wel belangrijk, er zitten heel wat gezonde stoffen in die je met droogvoer niet hebt. Het meeste droogvoer begint inmiddels ook het hoofdbestanddeel bijv soja te krijgen en steeds minder dierlijke eiwitten. Met diepvries merkte ik oa minder grote stijgingen in afvalstoffen en minder rommel op de grond van uitwerpselen.
-
Onderwerp auteur - 1000+
Re: Hoe veilig is levend of diepvriesvoer?
Dank je. Dan ga ik weer diepvriesvoer kopen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen