Als er 1 sterft, is dat niet direct reden voor paniek. Zeker met hoeveel eitjes er uitkomen, is de kans op een dode garnaal best aanwezig. Ik heb zelf een 50liter bak en ben met 8 begonnen. Inmiddels zitten daar meer dan 100 in. Waardes zijn vergelijkbaar, maar het enige wat ik anders doe is veel minder waterwissels. Eigenlijk doe ik ze het liefst zo min mogelijk, omdat garnalen niet van teveel verschillen in het water houden. Er sterft bij mij ook wel eens eentje, maar ik heb in een halfjaar echt een enorm aantal garnalen erbij nu en de laatste echte wissel is nu meer dan een maand geleden. Ik heb geen kap op mijn bak, dus er verdampt ook aardig wat. Dat vul ik wekelijks bij met nieuw kraanwater op ongeveer gelijk temperatuur als het aquarium.
Een wisseling van nitraat/temperatuur/opgelost stoffen/etc. wat over een langere periode is uitgesmeerd, kunnen ze veel beter mee dan met plotselinge wijzigingen daarin. Met wekelijks 20% water wisselen, ga je op een 30 liter bak toch behoorlijke schommelingen krijgen.
voor nu zou ik het eerst aankijken en heeft het mogelijk te maken met het nog volwassen worden van je aquarium of zwakkere genen in de overleden garnaal. Als het aan blijft houden, verander je schema dan eens van 1x per week naar tweewekelijks om te zien wat er dan gebeurt. Of doe eens 10% ipv 20%.
Om echt met zekerheid iets over de waarden te kunnen zeggen, hebben we ook de GH en de KH nodig, plus de exacte ppm nitraat/nitriet. Wat is bijvoorbeeld "nauwelijks"? Is dat tussen de 0 en 25ppm of tussen de 50 en 100ppm? De GH en KH mogen niet te laag, maar ook niet te hoog zijn, omdat ze dan problemen krijgen met het vervellen. te hoog, betekent een te hard exoskelet wat het vervellen onmogelijk maakt en te laag betekent te zachte exoskeletten, waardoor hun nieuwe niet sterk genoeg is.
Een GH tussen de 4 en 8 is goed en een KH tussen de 3 en 15 is goed. Probeer deze waardes altijd zo gelijk mogelijk te houden. De nieuwe aanwas is namelijk geboren in je water met bijvoorbeeld 4 GH en 8 KH, dat hebben ze dan ook het liefst voor hun verdere bestaand. Om dan aan te passen naar 8 GH en 15 KH, vinden ze ook niet fijn.
Hopelijk heb je er iets aan en houdt de sterfte snel op