Mijn bak staat nu bijna 3 weken, maar sinds deze week valt het mij op dat mijn planten het minder goed doen. Bladeren verkleuren, takken veranderen in pulp en breken af.
Mijn aquarium is 30 liter en de waterwaardes van vorige week laten veel nitriet / nitraat zien (wat logisch is in opstart). De verlichting staat maximaal 7 uur per dag aan vanaf zonsopgang. De bodem van mijn aquarium bestaat uit een soil met een klein laagje grind erover. Er wordt geen CO2 toegevoegd aan het aquarium.
Ik ben nu sinds een week plantenvoeding aan het toevoegen van Colombo (Flora Grow Plant Fertalizer). Die toevoeging doseer ik met 1 pomp per dag.
Is dit logisch / normaal in een opstartend aquarium en welke tips hebben jullie voor mij?
Bruin wordende planten in een opstartend aquarium
-
- 1000+
Re: Bruin wordende planten in een opstartend aquarium
Ik zou in ieder geval 8 uur licht aan houden. Zonder extra co2 is dat helemaal prima, heb ik zelf ook. De meeste aquariumplanten worden boven water gekweekt en zullen, eenmaal in het aquarium, hun onderwatervorm krijgen. Verkleuren van bladeren ed kan daar een gevolg van zijn. Ik zou het geloof ik even aankijken! Maar wellicht dat iemand anders daar anders over denkt.
-
- Lid toezichthoudersteam
Binnen 1 week plantenvoeding toevoegen gaat je nog geen effect hiervan merken. Ze hebben vaak in de winkel geen voeding gekregen en ook 2 weken niet bij jou. Je zult moeten doorzetten om te zien of het effect heeft. De planten die je gekozen hebt, zijn ook niet de makkelijkste, hou daar ook rekening mee 

Ik ben inmiddels 6 weken onderweg en de voeding lijkt zijn werk inmiddels te doen.
Ik voeg dagelijks een klein beetje toe en ik zie kleur in de bladeren toenemen nu de meeste planten zijn overgegaan naar submersed. Ik knip regelmatig de slechte bladeren weg en verwijder los zittende / slechte bladeren. Met een pipet zuig ik het "afval" dat is gedaald op de bladeren op.
Alleen de grassoort doet het niet heel lekker. Ik had deze denk ik beter kunnen opdelen in kleine plukjes, maar heb er voor gekozen deze in zijn geheel te planten. Veel van deze sprieten zijn nog bruin. Ook woekert hij heel erg door de bodem, maar dat vind ik niet zo erg. De nieuwe verwoekerde sprieten zijn namelijk kerngezond en groen!
Geduld is dus zeker de moeite waard.
Ik voeg dagelijks een klein beetje toe en ik zie kleur in de bladeren toenemen nu de meeste planten zijn overgegaan naar submersed. Ik knip regelmatig de slechte bladeren weg en verwijder los zittende / slechte bladeren. Met een pipet zuig ik het "afval" dat is gedaald op de bladeren op.
Alleen de grassoort doet het niet heel lekker. Ik had deze denk ik beter kunnen opdelen in kleine plukjes, maar heb er voor gekozen deze in zijn geheel te planten. Veel van deze sprieten zijn nog bruin. Ook woekert hij heel erg door de bodem, maar dat vind ik niet zo erg. De nieuwe verwoekerde sprieten zijn namelijk kerngezond en groen!
Geduld is dus zeker de moeite waard.
-
- 1000+
Dat ‘gras’ heeft vaak co2 en veel verlichting nodig, net als veel andere fijnbladige planten. De kans bestaat dus dat deze nooit voldoende zal aanslaan. Maar wie weet! Gewoon in de gaten blijven houden.
-
- Lid toezichthoudersteam
Als je het over naaldgras hebt, helpt het ook vaak om dit kort te knippen
Ik heb hem vorige week iets geknipt en dat lijkt iets beter te gaan (lees minder bruin).
Wat is kort in dit geval?
Wat is kort in dit geval?