Hulp gevraagd

Plaats reactie

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Hulp gevraagd

Bericht door InekeZ »

Beste allemaal,
Onze bak staat nu bijna 2 weken, en ik kwam tot de ontdekking dat onze timer niet goed is, of verkeerd ingesteld kan ook. De verlichting gaat normaal na 7 uur uit maar vannacht kwam ik even beneden en toen was alles weer aan !!!
Nu was ik bang dat ik alg zag en vlekken op de planten. Zouden jullie kunnen kijken wat het is en vooral wat ik nu het beste kan doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt.
Ik heb CO2 toevoer staat nu op 2bellen per seconde.

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Re: Hulp gevraagd

Bericht door InekeZ »

Heb de verlichting nu op 6 uur branden gezet is dat goed ? Is het slim om het water te verversen?

Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Hoi Ineke,
Een beetje algengroei bij een opstarted aquarium is eigenlijk juist wat je wilt. Het geeft aan dat er leven mogelijk is in de bak. Op de foto's zie je inderdaad wel wat verkleuring, maar ik verwacht dat dit vanzelf weg gaat trekken. Zeker nu de tijdschakelaar het naar behoren doet. Zelf heb ik het licht 8 uur branden, maar dat is ook meer gevoel dan wijsheid. Het is een combinatie van factoren (extern licht, waterwaardes, beplanting en beoogde bioload van vissen/garnalen/slakken) die bepaalt hoeveel uur licht je nodig hebt. Ik zou het nu eerst eens aankijken met een vaste instelling en kijken of het erger of juist minder erg wordt. Houdt ook in de gaten of je planten nu nog wel groeien, voor hetzelfde geld hebben ze toch liever 8 uur licht.

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Bericht door InekeZ »

Bedankt voor je reactie hier kan ik wel wat mee, ga morgen alles maar eens testen heb zo’n set van jbl gekocht dus ben benieuwd. Wil gewoon heel graag dat het goed komt allemaal. Dus ben nog wat onzeker of ik het wel goed doe. 😊

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Planten hebben minimaal 8 uur licht nodig om voldoende fotosynthese te kunnen doen. Ik zou het dus naar 8 uur licht brengen. Op de foto’s zie ik bruinalg, deze is vaak aanwezig in de opstart. Het is makkelijk eraf te vegen. Op de laatste foto zie ik echt rare verkleuring en luchtbellen, meestal gebeurd dit met blauwalg (maar daar lijkt het niet de kleur voor te hebben), als je het tussen je vingers wrijft, stinkt het dan?

Onderwerp auteur
InekeZ
0-200
0-200

Bericht door InekeZ »

Oh ik zie wat je bedoelt , ik heb mos vastgemaakt rond het hout met een stukje zwart draad, het mos is alleen wat bruin geworden in sommige stukken.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”