Hey allemaal,
Ik keek net in mijn aquarium en het viel me op dat 1 van mijn purperkopbarbelen er anders uitzag, zijn ogen leken wat groter, hij zwom raar en zijn vinnen zijn kapot. Ik heb een paar foto’s toegevoegd. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik denk popeye, popeye word veroorzaakt door een ontsteking. Dit kan komen door een bacteriële infectie of doordat de vis is opgejaagd en zich gestoten heeft. De vinnen zijn geen vinrot, wel beschadigd. Waarschijnlijk (en zo te zien op de foto’s) heb je een flink aantal pittige vissen bij elkaar zitten. Ik weet niet hoe groot de bak is en wat er precies bij elkaar zit? Maar hoe dan ook heb je waarschijnlijk een paar pestkoppen er tussen zitten..
Popeye is vaak goed te behandelen met een zoutbadje of middel tegen bacteriën. Ik zou dan kiezen voor een variant van Sera of colombo cerpofor. Soms is de infectie te ver gevorderd
bedankt voor de reactie! Ik heb eSHa 2000 tegen schimmel, vinrot & bacteriën in de kast staan, is dat goed? Moet ik het dan in de bak zelf doen of de vis apart zetten.
Wat er nu in de bak zit zijn torpedo barbelen, congozalmen, purpekopbarbelen, tetra's en rasbora hengeli. De bak is met beplanting en grind rond de 510 liter.
Esha 2000 is een middel waar vaak resistentie tegen op is gebouwd. Vandaar dat is Sera of Colombo aanraad. Beste kun je de hele bak behandelen, aangezien je waarschijnlijk geen extra ingedraaid filter en klein zieke bakje hebt. Dit is iets wat individueel behandeld zou kunnen worden, maar in de praktijk heb je bijna nooit de mogelijkheid om dat te doen. De kuur duurt meerdere dagen, dus de vis apart zetten voor de behandeling word lastig. Zoutbadje is wel individueel, maar dit duurt ook maar Max 10 minuten.
Purperkoppen, Congo’s en torpedo barbelen zijn alle 3 behoorlijk pittig. Let eens op of je misschien de torpedo barbelen ziet jagen als je van een afstand kijkt. Ben bang dat dit soort problemen zich anders voor blijven doen. Het feit dat de purperkoppen ook pittig zijn, wil zeggen dat ze zich niet zomaar laten wegjagen, daar is dus wat geweld voor nodig
Die ander heb ik helaas niet thuis, en ik kan op zijn vroegst pas donderdag kunnen halen. Ik weet niet hoe een zoutbatje moet, dus dat moet ik zo even opzoeken.
Ik dacht juist dat die drie vriendelijk zijn en goed samen gaan in een gezelschap bak. Dat is tenminste wat ik online over ze kon vinden. Voor wat mij is opgevallen is dat de torpedo barbelen wel eens achter elkaar aan zitten en de congo mannetjes achter de congo vrouwtjes. Maar dat ze achter de andere soorten aanzitten is me eigenlijk nooit echt opgevallen.
Barbeel soorten zijn nooit als vriendelijk te bestempelen. Veel barbeel soorten vreten ook draden en vinnen van andere vissen aan. Daarom word het ook eigenlijk altijd afgeraden om dit soort vissen samen te houden met bijv bettas en gouramis. goed in de gaten houden en het liefst veel zichtbrekers plaatsen (grote stukken hout of grote planten waardoor het jagen verbroken word) de Congo’s staan er bekend om dat je meer vrouwen dan mannen moet houden, die zitten inderdaad flink achter elkaar aan anders en kan ten koste gaan van de vrouwen