Superfish qubiq 60

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Superfish qubiq 60

Bericht door Nieuweling »

Hallo iedereen,

We hebben toch besloten om binnenkort de superfish qubiq 60 aan te schaffen. We vinden deze bak qua design gewoon het mooist maar is ook de enige die qua afmetingen op dit moment in huis past.

We willen graag wat hulp met inrichten hebben zodat we een goede start gaan maken.

Het huidige aquarium is een superfish wave 15 met als bodem grint. We hebben 1 rotsblok en een beeldje (fles met visje erin).
We hebben op dit moment 5 waterplanten erin staan: waterpest, pogostemon heldere, ludwigia sp. Mini red, hydrotherapie polysperma, andere plantje is helaas onbekend qua naam.
Op dit moment zwemmen er: 4 guppen, 5 garnalen en een algeneter in.

Mijn vraag is, hoe ga ik de nieuwe bak inrichten en aanpakken.
Bodem: kan ik het huidige grint gebruiken of beter nieuwe kopen? Indien nieuwe kan ik later het huidige grint er dan bijgooien? Wel of geen voedingsbodem?

Filter: hoor veel tegenstrijdigheden over het filter. Heb gezien dat je de bak waarin het filter zou moeten eruit gehaald kan worden, dus evt ander filter zou ik erin kunnen plaatsen.

Dierbestand: wat zou ik er evt nog bij kunnen plaatsen of zou ik beter iets kunnen veranderen?

We zijn echt beginnend, kunnen niet veel groter maar misschien in de toekomst wel. Dus graag hulp en adviezen zodat we zo goed mogelijk voor onze visjes e.d. kunnen zorgen. Indien mogelijk zo makkelijk mogelijk onderhoud etc, wil er best tijd in steken (doe ik nu ook, vind het erg leuk) maar ben echt een beginner en wil nog niet het moeilijkste van moeilijkste ;)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Superfish qubiq 60

Bericht door amber98 »

Qua inrichting is een kooi stuk hout en flink wat planten niet verkeerd. Heb je de mogelijkheid om een indraaiperiode zonder vissen aan te houden (minimaal 3/4 weken)? Zo niet vereist dat wat ander advies ;) ik zou een nieuwe bodem erin doen, geen voedingsbodem.

40cm is nog altijd heel klein. Ik zou aanraden de guppen en de algeneter weg te doen. Je kan dat wel een schooltje boraras briggittae of rasboras galaxy houden met wat garnalen. Óf 1 betta (maar die snoept wel garnalen weg en dan heb je dus maar 1 vis buiten de garnalen)

Filter zou ik zeker vervangen, dennerle heeft betere hoek filters.

Zoek eens op non-CO2 aquarium. Dan vind je veel tips voor een techniek die weinig onderhoud vereist. Je moet dan wel zorgen dat je rekening houd met weinig licht, drijfplanten en weinig water wissels. Zoek ook al een goede plantenvoeding uit, dit moet je direct vanaf het begin toevoegen om algen tegen te gaan. All in one van planted box is heel fijn, bij de wortels kun je nog wat kleibolletjes in de bodem doen. ;)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Als we geen mogelijkheid hebben tot indraaien, wat is dan advies?

Die rasboras zijn ook erg leuk! Hoeveel zou je daarvan in je aquarium kunnen doen?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Dan het liefste de guppen en algeneter wegdoen voordat je start, dan hoef je alleen de garnalen om te zetten. Zorg dat het oude filter niet lang uitstaat (Max ongeveer 2 uurtjes) en nat blijft. Gebruik vervolgens minimaal 3 weken beide filters en hou de waterwaardes in de gaten. Ververs de eerste weken wekelijks. Zorg dat je de garnalen goed bijvoert; er is nog niet veel voeding aanwezig in de bak. Maar ook weer alles wat over is kunt verwijderen. Voer dus bijv een gekookte spruit op een vork, dan kun je die weghalen als ze uitgegeten zijn. Ipv brokjes die uit elkaar vallen. ;) hout is een must met garnalen, daar eten ze gigantisch veel micro-organismen vanaf. Hout moet wel bijna altijd eerst een tijd inweken voordat het naar de bodem zakt, dus daar zou ik nu al voor gaan kijken en het in de emmer doen. ;)

Ik zou voor 10 rasboras gaan (en dan kiezen voor één van de 2 soorten) voor garnalen is trouwens mos erg leuk. Je kan simpel javamos halen en dit vastbinden op het hout of stenen. Vinden ze geweldig. Een garnalen flat vinden ze ook leuk (kan ook mos op groeien)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Oke bedankt voor de info!
Gaan eens kijken wat we gaan doen ook ivm de guppen, willen ze eigenlijk niet weg doen maar dus wel proberen zo goed mogelijk te zijn voor ze.....zit in dubio, krijg zoveel verschillende adviezen qua grootte van aquarium etc. De ene zegt dat 60L goed genoeg is en andere zeggen dat de cm's het belangrijkst zijn....

Ik hecht veel waarde aan jullie tips en adviezen maar soms weet ik gewoon even niet wat te doen.... vandaar dat ik hier om adviezen blijf vragen:)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Vanaf 60l word gezegd omdat dit bijna altijd 60cm aquariums zijn. Het komt niet heel vaak voor dat 60l geen 60cm is. Daar word niet altijd over nagedacht. Guppen zijn actieve vissen, ik vind 60cm nog klein voor hoeveel ze zwemmen. Hou er ook rekening mee dat als je vrouwen en mannen hebt, ze ook onderling jongen blijven krijgen, dus je zult er sowieso weg moeten doen, anders blijf je met een overbevolking guppen zitten. Ook word er niet veel aandacht geschonken aan “gewoon gupjes”. Ze zijn een behoorlijk ondergewaardeerde beginners soort, terwijl ook guppen gewoon een goed filter, planten en zwem ruimte willen hebben, maar er zijn genoeg mensen die ze in een kom houden, want daar doen ze het ook “prima” in. Daardoor krijg je vele verschillende adviezen. Ga eens kijken in een speciaalzaak om te zien hoe groot de rasboras zijn, dan snap je het advies wat meer denk ik ;)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Ik ga zeker even kijken, thnx. En bedankt voor je uitleg :)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Nog tips om het filter/pomp minder te laten brommen? :shock: wist niet dat die zoveel lawaai zou maken.

Zit nu idd te overwegen om echt ander filter te nemen zoals jullie al hadden aangeraden. Maar wil liefst denk ik wel binnenfilter ivm de ruimte. Welke zouden jullie adviseren ook qua geluid?

B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Nieuweling schreef: 03 jul 2023 20:04 Nog tips om het filter/pomp minder te laten brommen? :shock: wist niet dat die zoveel lawaai zou maken.

Zit nu idd te overwegen om echt ander filter te nemen zoals jullie al hadden aangeraden. Maar wil liefst denk ik wel binnenfilter ivm de ruimte. Welke zouden jullie adviseren ook qua geluid?
Hoe lang staat het filter al aan? Kan best goed zijn dat er nog wat lucht in zit. Of als die tegen het raam aan komt ergens kan dit het geluid ook enorm versterken

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Heb echt het idee dat het de pomp zelf is, want als ik filter eruit haal doet hij het nog steeds.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Even ter informatie, hoe ik het hier lees heb je de bak al en ook opgestart? Zet je de zieke vissen direct over (ivm ander topic)? Dat zorgt namelijk voor extra stress en moeilijkheden met de waterwaardes. Als de waterwaardes stijgen, moet je direct water verversen maar met medicatie mag je niet verversen. ;)

Heb je gekeken naar het hoek filter van dennerle?

Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Nieuweling schreef: 04 jul 2023 08:21 Heb echt het idee dat het de pomp zelf is, want als ik filter eruit haal doet hij het nog steeds.
Ik gebruik een gemodificeerde Dennerle Nano XL hoekfilter voor een 60x30x30 bak. Modificatie is de lege cartridge die je dan zelf kunt vullen plus een grove spons die ik op maat heb geknipt. Het is af en toe wat gedoe met onderhoud, maar veel beter dan de standaard filterwat cartridges die ze erbij leveren. Ook heb ik heb de add-on die je er voorop klikt erbij, die ook vol zit met biologisch filtermateriaal. Het fijne is dat je de flow van de pomp zelf kunt aanpassen, dus daarmee heb je direct wat controle over de flow in je bak.

Qua geluid overstemt de uitflow van water de pomp, dus ik heb geen klachten op dat gebied :)

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

@ amber

De guppen zitten idd in nieuw aquarium.

Heb op advies van lfs de bak direct in gebruik genomen met de adviezen die ze hebben gegeven. Dat moest kunnen volgens hun.

Ben bang dat dat nu toch niet heel slim is geweest....

De waterwaarden hou ik dagelijks bij en die zijn tot nu toe gewoon goed. Dus medicatie kan wel hun werk doen op dit moment
Laatst gewijzigd door Nieuweling op 04 jul 2023 14:49, 5 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Ik ga me eens verder verdiepen in de dennerlee

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Je kunt er helaas niets aan veranderen nu meer, maar zorg dus dat je geen water ververst! ookal zouden de waterwaardes stijgen. Dat is dan helaas pech, maar als je gaat verversen en de kuur niet afmaakt, zorg je dat de ziekte resistentie op kan bouwen. Is helaas kiezen tussen 2 kwaden en hopen dat evt piek wat langer op zich laat wachten. Heb je het oude filter nu ook in de bak draaien? Dan zou het wel goed moeten komen.