Ik ben Jordy, sinds een klein half jaar lees ik mee op dit forum. Ik heb toen ik klein was een tijd een aquarium gehad. Ik kreeg toen plantjes en visjes van mijn opa die een 3 meter lang aquarium had, perfect in orde met planten in alle kleuren en de mooiste vissen.
Echter, klapperden mijn oren toen ik me begon in te lezen. Opstarten, water testen, nitriet piek? Nooit van gehoord.
In januari een bakje van 80cm opgehaald via marktplaats en begonnen. Alles ging prima, heel langzaam wat garnaaltjes toegevoegd, wat slakken. Jonge gupjes van een centimeter opgehaald via marktplaats. En later vissen gehaald in diverse winkels.
Alles ging goed tot dusver.
Totdat ik bolletjes over de bodem zag hupsen.
Gevraagd in aquarium speciaalzaak. Nog nooit gezien? Nog nooit van gehoord.
Ik was er zelf al achter gekomen dat dit mossel kreeftjes waren. Binnen een week had ik er honderden. Ik heb toen sluier danio’s toevallig toegevoegd en die hebben ze in no time opgegeten.
Het gedrag van de danio’s beviel me niet, ze vielen de gupjes aan en waren heel wild.
Die zijn naar een aquarium van een vriend verhuisd en zwemmen daar rustig met andere danio’s samen.
Na dat de danio’s vertrokken, zijn de mossel kreeftjes natuurlijk terug gekomen.
Ik heb 2 weken geleden een Juwel 240 aangeschaft omdat ik in dat kleine bakje m’n planten die groeiden als kool, niet meer kwijt kwam.
Een deel van de planten heb ik al overgezet en alle jonge gupjes die geboren waren in mijn 80cm bakje en wat grote slakken heb ik ook overgezet.
In de 80cm aquarium heeft er ineens een babyboom aan jonge slakjes plaats gevonden.
Waarschijnlijk omdat ik teveel gevoerd heb voor de baby gupjes en dat er in bepaald voer slakkeneitjes zitten die wanneer ze met water in aanraking komen, uitkomen.
Dat is een zorg voor later, want het zijn honderden poshoornslakken maar ook knobbelhoren slakken.
Die laatste zijn moeilijk te vangen doordat ze zich ingraven.
Nu keek ik net in het grote aquarium en zag dat een van de poshoornslakken eitjes op ‘haar’ huisje heeft zitten. Is dit normaal?
Doen ze dit zelf of een andere slak afgezet op het huisje?
Ik heb de eitjes wel al op bladeren van planten gezien en op het glas, maar nog niet eerder op een slak zelf.
Ik heb gegoogeld maar kan er niets over vinden.
Wel eierzakken, maar is dit dan zo’n eierzak?
Hier zou ik graag antwoord op krijgen.
Ook heb ik gezien dat 2 garnaalvrouwtjes eitjes dragen.
Het liefst vang ik ze en zet ze direct in de grote bak zodat ik die ieniemienie garnalen niet hoef uit te vangen.
Als die ieniemienie’s al in het water zouden zitten, hoe vang ik die er dan het beste uit? Want je ziet de niet. Maar had laatst wel met verversen een hele kleine in het oude water zitten doordat ik de emmer controleerde met m’n zaklamp.
Ik zou het zielig en jammer vinden om garnaaltjes bij het leeg maken weg te spoelen.
Kort samen gevat:
-Wat is er met die slak aan de hand?
-Hoe krijg ik al die mini slakken uit m’n bak zonder ze dood te maken of weg te spoelen(ik heb gelezen over komkommer, slakkenval etc maar dit is gewoon te veel, honderden!)
-Wat te doen moet de mini garnalen mochten ze in m’n 80cm geboren zijn.
Ik hoor graag van de experts!
Groeten,
Jordy