Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Henny538
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2023 14:36

Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door Henny538 »

Beste Aquarium liefhebbers,
Ik zit met een probleem en weet niet wat het is.
Ik heb nu 2.5 jaar mijn aquarium looen zonder problemen, maar sinds een maandje heb ik jonge molly gekregen uit een kruusing van blackmolly en orange molly, nu blijken een aantal van deze mollies kleine zwarte / grijze stipjes en / of vlekjes te hebben. Daarnaast heeft ook 1 van mijn 2 chinese goud siamezen sinds een aantal weken ineens naast zijn bovenvin en aan de zijkanten van zijn achterstaart zwarte en grijsachtige streepjes gekregen waar de ander nergens last van heeft.

Kan iemand mij helpen /adviseren wat dit is en of dit een of andere infectie is of dergelijke of juist niet en zo ja wat ik hier het beste voor kan gebruiken of het zo snel en goed mogelijk te behandelen, ik kom er niet uit.

Bij voorbaat hartelijk dank voor alle oprechte hulp.
Ik ben nieuw hier maar, zal kijken of het mij lukt een aantal foto's bij dit bericht te plaatsen voor de duidelijkheid van het mogelijke probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door amber98 »

Ik denk dat dit gewoon kleur is. Hou er wel rekening mee dat Siamese algeneters behoorlijk groot worden. Een aquarium van 150cm is geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door Muppet1987 »

Ik denk inderdaad dat het hun kleur/patroon is!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door amber98 »

Je kan trouwens wel altijd even ammoniak en nitriet testen (beide moeten 0 zijn) om uit te sluiten dat het geen plekken van verbranding zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Henny538
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2023 14:36

Re: Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door Henny538 »

Dankjulliewel en ik hoop dat idd dat het geval is, maar vindt het zo vreemdt dat ineens 1 van de 2 chinese goud siamesen due strepen krijgt twerwijl ik er niks over vinden kan op het internet ook geen foto's van een goud siamees met zulke strepen. Maar, ter informatie mijn aquarium is 240l mijn waardes zijn een ph van 7 ammonia is 0 nitriet is 0 kh zit tussen de 10 en 15, gh zittussen de 14 en 21, chlorine is 0 alleen het nitraat zit rond de 100 maar ik kan niet stofzuigen omdat het zo vol beplant is en ik veel baby garnaaltjes heb van armmano's tot cherrie' geel, blauw, groen en rood wel heb ik een nitraat verminderaar besteld, hopelijk dat dat helpt en tevens een flinke waterwilles doen en maar proberen wat met m'n hand over de grond te wapperen, zodat hopelijk de troep op de grond meer in het watecolum komt dan. Verder heb ik er 3 pompen in 1 eheim, 1 biomaster oase thermo 850 en 1 interne juwel 1000. In de oase zit allemaal bio substraat en in de andere 2 gewoon filt grof, medium en fine. Die zijn puur voor de extra doorstroming en filtering. Daarnaast ga ik het merendeel van de baby mollys en 1 blackmolly weggeven. Zodat het iets minder druk wordt. Het vissen bestand, zijn meerdere modderkruipers, 2 chinese goud siamesen, 3 siamesen, 2 ottocinclus, 1 plecto dwerg, 5 cardinaal tetra's stuk of 5 armono garnalen en stuk of 10 armano baby garnalen, stuk 30 cherry garnaaltjes in dus allerlei kleuren. 2 volwassen blackmolly's en nu dan tijdelijk zo'n 30 baby goud molly's

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door amber98 »

Nitriet en ammoniak is dan uitgesloten dus zal het kleur zijn. Dit komt vaker voor bij “niet zuivere” goud varianten. Voornamelijk bij de Siamese algeneters zie je dit heel vaak voorkomen als er voorouders met wildkleur in hebben gezeten. Het ziet er uit als een nette streep en is dus waarschijnlijk gewoon normaal. Vissen verkleuren vaak op latere leeftijd, meeste zwarte goudvissen worden bijv altijd oranje of goudkleurig. Ook bont is normaal bij Siamese algeneters.

Om nitraat te verwijderen kun je het beste goed en veel waterversen. Om de nitraat nu naar beneden te krijgen kun je bijv even 75% verversen (dan hou je ongeveer een nitraat van 25 over) en dan wekelijks 50% blijven verversen zou je moeten helpen. Hoe minder je ververs, hoe sneller de nitraat natuurlijk oploopt. De planten zouden je nitraat ook weg moeten vreten, groeien alle planten goed? anders kan dit wijzen op een te kort ergens ;) maar dit is los van de vlekken, want met 100 nitraat zou nog niks spannends moeten gebeuren

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Henny538
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2023 14:36

Re: Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door Henny538 »

Dankjulliewel voor alle info, steun en hulp.

Ik hoop dat dit de juiste diagnose is en zal jullie advies met liefde opvolgen.
Tevens zag ik iets van nitraat hars en nitraat en phosphaat hars, is dit misschien een goede optie voor op de langere termijn, hoe denken jullie daarover en het verschil tussen die 2 ( dus is de 1 ook alleen nitraat vermindering en de ander nitraat en phosphaat of is het het zelfde want er zit wel prijsverschil in) ?
Verder heb ik wel ook proffesionele co2 dual installatie met een 8l tank. En de planten groeien goed en gigantisch snel.

Mvg.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beste liefhebbers, wie kan mij helpen of en wat dit voor een ziekte of bacterie is ?

Bericht door amber98 »

Ik geloof zelf niet in dit soort middelen, ze maken enkel een verbinding maar verwijderen het niet uit het water. met goed water verversen hoort de nitraat binnen de perken te blijven en als het dat niet doet zijn er een paar opties: je voert te veel, je planten geven teveel afval (dode bladeren) of er zit te veel vis in voor het aantal liters. Je filters doen hun werk, ammoniak en nitriet zijn 0. Nitraat doet een filter niks meer mee. Dus one doen dat zo zou zijn, minder voeren, rommel direct eruit vissen/stofzuigen, of minder (belastende) vissen houden. En als je dat niet wil, is de andere optie meer water verversen ;) het is vrij logisch met het bestand dat je een hogere nitraat hebt, je hebt voornamelijk herbivoren soorten die nu eenmaal meer poepen dan bijv omnivoren soorten. Kun je dus niet heel veel aan doen maar is dus niet te vergelijken met een bestand wat enkel uit tetras bestaat ;)

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”