Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door RFrerejean »

Hoi allemaal,

Al een tijdje ben ik opzoek naar een sterker filter voor mn Juwel rio 125 met tetra's, wat grondbewoners zoals neongrondels en redelijk wat beplanting. Ik heb nu de Oase bioplus 200, die heerlijk stil is (belangrijk want aquarium staat op slaapkamer), maar naar mijn idee net een te zachte stroming heeft. Nu kwam ik de Eheim powerline 200 tegen, maar ik heb nog een paar vragen er over. Is de stroming hard genoeg voor een 80 cm aquarium? De grotere versie van de powerline is denk ik te sterk toch? En als ik nog zo'n groen filterbakje erbij zou doen zodat er meer filtermedia in kan, zou de stroming dan erg afnemen?
Ook had ik ergens gelezen dat hij heel stil is, klopt dit?

Ik ben benieuwd. Hij zag er veel belovend uit, maar het blijft altijd lastig te beoordelen als je hem niet draaiend ziet en hoort.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door Friesian »

HoiHoi Roanne.

Ik heb zelf geen ervaring met dat type binnenfilter maar met Eheim zit je altijd goed. En als ik Google op reviews dan lees ik daar goeds.

Maar een vraag uit interesse: waarom neem je niet een buitenfilter? Meer opties in filtermateriaal en meer filtervolume.

En je verliest altijd al aan capaciteit met een gevuld filter.

Bruto l/h zonder filtermateriaal.
Netto l/h met filtermateriaal.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door RFrerejean »

Friesian schreef: 11 jan 2022 15:05 HoiHoi Roanne.

Ik heb zelf geen ervaring met dat type binnenfilter maar met Eheim zit je altijd goed. En als ik Google op reviews dan lees ik daar goeds.

Maar een vraag uit interesse: waarom neem je niet een buitenfilter? Meer opties in filtermateriaal en meer filtervolume.

En je verliest altijd al aan capaciteit met een gevuld filter.

Bruto l/h zonder filtermateriaal.
Netto l/h met filtermateriaal.
Bedankt voor je reactie. Ik woon nog bij mn ouders en die zijn bang dat er na een tijdje iets mis gaat en binnen een paar uur de helft van het aquarium in mn kamer staat. Ook denken ze dat het meer geluid maakt. Aangezien ik geen ervaring heb met externe filter heb ik geen idee of beide kloppen of niet. Daarom heb ik tot nu toe vooral naar interne filters gekeken.

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door Friesian »

Er zijn mensen zoals ik met al jaren een buitenfilter met nooit problemen. Onlangs een klein beetje lekkage. Filter staat in een lekbak van de Action. Slangkoppeling vervangen was de oplossing na de rubberen pakking te hebben zuiver gemaakt eerst van de pompkop. En een buitenfilter is ook stil, voorkeur van mij gaat uit naar de bekende merken zoals bijvoorbeeld een JBL en Eheim. Ik had in een verleden een jbl 901 op een 125 liter bak van Ferplast.

Misschien is een ideetje voor je om eens te kijken naar een werkend buitenfilter bij een LFS (local fish store) een speciaalzaak in aquarium.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door RFrerejean »

Het is inderdaad een goed idee om eens bij een speciaalzaak te gaan kijken. We zijn weleens bij een dierenwinkel geweest met een grote vissenafdeling waar ook een buitenfilter draaide, maar die maakte een vreselijk brommend geluid, dus dat was niet zo'n goed voorbeeld denk ik...

Ik zal me in ieder geval er nog eens wat beter in gaan verdiepen. Zo'n lekbak zou een goede oplossing kunnen zijn.

Ik ben trouwens nogsteeds wel geïnteresseerd in informatie over de Eheim Powerline, als er iemand is die er meer over weet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door RFrerejean »

Zojuist gekeken naar de Jbl e901, uiteindelijk kwam ik bij de 902 aangezien die nog wat meer verkocht wordt. Maar als ik filmpjes over dit filter bekijk lijkt de stroming helemaal niet zo hard te zijn. Hoe was dat bij jou @Friesian? Ik wil namelijk voorkomen dat er zweefvuil op de bladeren blijft liggen, zoals met mijn huidige filter heb.

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door Friesian »

In principe is de 901 en 902 gelijk aan de liters per uur. De 902 is prima voor je aquarium. Een gevuld filter geeft minder doorstroming netto dat vindt je ook terug in de gebruikersaanwijzing op de site,

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/ ... country=nl
De netto doorstroming is max 380 - 450 liter per uur.

Maar een paar vraagjes voordat je verder gaat zoeken en de XL versie van het binnenfilter zou in mijn ogen te hard pompen..

Wanneer, hoevaak spoel je de sponzen?
Bewegen de planten lichtjes?
Hoeveel en wat voer je de vissen? Hoe snel is het voer op?
En wat is je werkwijze van waterwissel en wanneer?
Komt de waterbeweging in de hele bak? Geen dead spots ?

Ik denk dat deze vragen ook goed zijn om te stellen, misschien kunnen meer ervaren lezers hier ook wat informatie uit halen voor goede adviezen.

Trouwens in mijn buitenfilter heb ik filterwatten onder het voorfilter en daaronder biologisch, siporax of wat ook kan is de jbl balletjes wat meer naar boven dus. De echte kracht zit hem vooral in filtervolume t.o.v. de 702 bijvoorbeeld en een binnenfilter.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door RFrerejean »

Oke, dan wordt het in ieder geval geen XL versie van het binnenfilter.

Ik spoel de sponzen 1x per maand uit, wat qua stroming goed gaat.
De meeste plantjes bewegen licht, maar niet allemaal. Dit kan misschien komen doordat de Oase een hoekfilter is en ik alleen de grote uitlaat gebruik en niet de kleintjes. En dus het water schuin naar de overkant van de bak gaat.
Ik geef om de dag een klein vingertje vlokken voor de tetra's en één algentablet voor de Japonica garnalen, slangetje en neongrondel. De tetra's hebben altijd wat moeite om al het voer te pakken te krijgen, aangezien het al snel door heel de bak gaat. Maar meestal gaan ze daarna nog wel wat rondzwemmen opzoek naar restjes. De algentablet deel ik altijd in 4en, want de garnalen nemen vaak zo'n kwart stukje gelijk mee. Dus ik denk dat die wel opgaan.
Waterwissel doe ik ook 1x per maand, 20%. Het klinkt misschien weinig, maar als het goed is kan dit in een low light bak. Ook vul ik mn aquarium elke week weer aan met water aangezien ik de kap eraf heb en er dus aardig wat water verdampt.
In het filter zitten trouwens drie blauwe filtersponzen en 1 bakje met filterwatten. Maar de volgende schoonmaakbeurt ga ik een bakje met sponzen verwisselen voor keramische ringen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door amber98 »

Mocht je gaan voor extern, wij hebben hier heel wat externe en interne filters gehad. Ik raad zeker extern aan maar wel alleen goede merken! Jbl, eheim is prima maar begin niet aan Superfish, tetra of Sera want daar heb je altijd gedoe mee (veel geluid, kapotte onderdelen die niet los te krijgen zijn etc)

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door Friesian »

Met het filter dat je nu hebt zou ik zeggen als advies. Minder vaak uitspoelen de sponzen en niet allemaal tegelijkertijd maar bijvoorbeeld om de 2.
Zo blijven de bacteriën beter bewaard. En in plaats van keramisch wat meer poreus, kleine uitvoering. Biologische filtratie.

En waterwissel zou ik elke week doen 20% - 30%.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door RFrerejean »

amber98 schreef: 12 jan 2022 17:50 Mocht je gaan voor extern, wij hebben hier heel wat externe en interne filters gehad. Ik raad zeker extern aan maar wel alleen goede merken! Jbl, eheim is prima maar begin niet aan Superfish, tetra of Sera want daar heb je altijd gedoe mee (veel geluid, kapotte onderdelen die niet los te krijgen zijn etc)
Handig om te weten, bedankt!

Friesian schreef: 12 jan 2022 18:15 Met het filter dat je nu hebt zou ik zeggen als advies. Minder vaak uitspoelen de sponzen en niet allemaal tegelijkertijd maar bijvoorbeeld om de 2.
Zo blijven de bacteriën beter bewaard. En in plaats van keramisch wat meer poreus, kleine uitvoering. Biologische filtratie.

En waterwissel zou ik elke week doen 20% - 30%.
Oke, dan ga ik die aanpassingen maken. Voor nu tenminste, want als ik het voor elkaar krijg om mn ouders over te halen, zou ik graag voor de Jbl 902 gaan. Het klinkt als een goed filter. Het enige is dus dat mn ouders bang zijn dat er tijdens een vakantie opeens een lek ontstaat en mn hele aquarium in mn kamer wordt gepompt. Nog tips over waarom dit geen reden is om geen externe pomp te nemen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Eheim powerline 200 ervaringen gezocht

Bericht door amber98 »

Er kan ook een kidnaad van de bak scheuren, heb je hetzelfde probleem. Als je bang bent voor lekkage, zit je bij de aquarium hobby verkeerd

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”