Aquarium ombouwen tot terrarium/nieuw bestand?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeske
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2020 15:56
Locatie: Waalwijk

Aquarium ombouwen tot terrarium/nieuw bestand?

Bericht door Jeske »

Hoii, ik heb al een tijdje mijn bak staan maar ik ben erachter gekomen dat het voor mij toch niet helemaal werkt. Ik weet dat ik nog een "beginner" ben en dit nog onder de knie zou moeten krijgen maar zelfs met hulp van vrienden die al jaren aquariums hebben lukt het niet. Mijn waterwaardes zijn vrijwel altijd goed, filter staat goed ingesteld, juiste temperatuur etc.

Nou heb ik altijd al een terrarium willen hebben maar heb ik daar mooit echt verder naar gekeken. Nu ik toch een bak heb, al redelijk wat moerasplanten, hout etc. Lijkt het me een leuk nieuw project om (als de visjes eruit zijn natuurlijk) de bak om te bouwen
Hierbij vroeg ik me een aantal dingen af:
  • ik zat te denken aan een witte boomkikker, kwa ruimte lukt dit, maar de vraag is of deze ook in "moerasgebied" kunnen leven? En zorgt deze moerasbodem dan voor genoeg luchtvochtigheid?
  • wat voor bodem heb ik hiervoor nodig en is het slim om de moerasplanten eerst in een kweekbak te laten wennen als het ware?
  • ik heb een ledlamp nu, kan dit ook voor een terrarium? en hierbij dan een warmtematje
Verder ben ik nog niet heel erg ver met research doen, filter wil ik eruit halen stel ik maak er een terrarium van.

Zou dit mogelijk zijn of is dit iets wat zou mislukken? :lol:

Ik weet niet of iemand op dit forrum hier ervaring mee heeft maar ik sta open voor suggesties, tips etc!
Laatst gewijzigd door Jeske op 26 apr 2021 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium ombouwen tot terrarium?

Bericht door amber98 »

Een aquarium ombouwen tot terrarium gaat je waarschijnlijk evenveel kosten als het kopen van een nieuw terrarium. Ik zou dus kijken om je aquarium te verkopen, meer in te lezen over de soort die je wil gaan houden en daarna alles te kopen wat je nodig hebt.

Een aquarium is namelijk te weinig ventilatie, zeker bij kikkers heb je een hele hoge luchtvochtigheid nodig en dan beslaat je het glas continu zonder boven en voor ventilatie. Daarbij is het niet ontsnappingsproof en zijn de planten die wij gebruiken in aquariums over het algemeen niet de juiste soort om een werkend bioactive terrarium te creëren naar wens van de kikkers. Ook heb je niet genoeg aan een simpele led balk, met een warmte mat ga je het niet redden, aangezien de temperatuur dan enkel op de bodem goed is en niet in de bak zelf (lees; leefomgeving van de kikkers) daarbij is een Uv lamp altijd aan te raden en ontkom je dus niet aan e27 fitting of tl aansluiting. Komt bij dat de deksel van de meeste aquariums niet bestand zijn tegen de warmte en krom trekken of zelfs smelten. En als laatste, kikkers voeren en uitvangen van bovenaf is erg onhandig (spreek uit ervaring)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jeske
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2020 15:56
Locatie: Waalwijk

Re: Aquarium ombouwen tot terrarium?

Bericht door Jeske »

Bedankt! Dat word het dan dus niet helaas
Ik denk dat verkopen en een terrarium kopen wat te duur word dus morgen even kijken hoe en wat :lol:

Ik denk dat ik er een kikkerbak van maak met dwergklauwkikkertjes, deze doen het namelijk wel erg goed! En ik wil me wat meer gaan focussen op de planten zodra de garnaaltjes eruit zijn:D

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium ombouwen tot terrarium?

Bericht door amber98 »

Dat kan natuurlijk ook :)

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”