Zieke vuurtetra's

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Zieke vuurtetra's

Bericht door RFrerejean »

Hoi Allemaal,

Al lange tijd heersen er bepaalde symptomen onder mijn vuurtetra's. Het begint met een dikke buik, na een lange tijd (soms weken/maanden) komt daar het naar beneden zwemmen of op de zij zwemmen bij en bij eentje ook een snelle ademhaling. Gisteren heb ik van de 4 die in quarantaine zaten de eennalaatste moeten euthanaseren aangezien hij maar bleef mee drijven met het water en niet goed meer kon zwemmen. Het zag er echt heel zielig uit.. Ook had hij een paar schubben uitstaan, maar echt op een dennenappel lijken was het nou ook weer niet. Nu heb ik eigenlijk meerdere vragen.
Ten eerste, hoe kan je buikwaterzucht, zwemblaas problemen en de neontetraziekte uit elkaar houden? Het lijkt voor mij zo erg op elkaar dat ik het lastig vind om de juiste oplossing te vinden.
Ten tweede ik zit nu met nog een tetra in de quarantaine bak, deze lijkt eigenlijk best wel gezond, hij is niet dik en heeft sinds dat hij in de bak is gezet zijn kleur weer redelijk terug gekregen. Maar zodra ik hem in het bakje zet om naar het aquarium te doen zakt hij gelijk naar de bodem en ligt daar doodstil op zn zij. Ik neem aan dat hij dan toch nog ziek is toch? Of kan het aan stress liggen? Zodra hij weer terug in de quarantaine bak zit schiet hij weg en verstopt zich tussen de planten.
En ten derde, hoe ziet een zieke vuurtetra er nou eigenlijk uit? Als hij een beetje dik is, is de tetra dan gelijk ziek? Of kunnen sommige ook gewoon dikker zijn dan de andere? En de kleur, horen ze echt knal rood/oranje te zijn of is een lichtere/half doorzichtige kleur ook normaal?

Een heel verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk. Ik zie uit naar jullie reacties.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door Muppet1987 »

Hoi Roanne, heel vervelend die rottige ziektes. Ik heb zelf helaas veel ‘ervaring’ met buikwaterzucht. Voornamelijk bij mijn keizertetra’s. Denk dat ik daar een stuk of 5 aan verloren ben...
Niet elke vis van hetzelfde soort is natuurlijk exact gelijk. Als ze extreem dik of mager zijn, moet je even opletten. Weinig kleur kan duiden op ziekte, maar ook op stress (wat weer kan resulteren in ziekte). Bij buikwaterzucht gaan de schubben wel echt uitstaan, dat zou duidelijk te zien moeten zijn. En als je dat ziet, is het vaak ook al te laat...ik haalde mijn zieke vissen er wel eens uit en deed ze in een kommetje met water (om ze goed te kunnen bekijken). Meestal was het dan ook snel afgelopen. Misschien hebben ze last van hun zwemblaas? Daar gaan ze ook raar van zwemmen. Maar je kan je zo voorstellen dat ze bij buikwaterzucht ook niet meer normaal kunnen doen.
Hoe zijn je waterwaardes?
Zo zagen mijn keizers eruit van bovenaf:
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door RFrerejean »

Bedankt voor je reactie! Tja mijn tetra was wel dik, maar die van jou lijkt wel een ballon. Ik heb geen foto van boven, maar wel van de zijkant. Hij had namelijk vooral aan de onderkant uitstaande schubben. Dit is de foto:
Afbeelding
Kan je aan deze foto zien of hij mogelijk buikwaterzucht had?

Vanochtend heb ik mijn water getest. De waardes zijn:
PH 9 (dit is toch te hoog?)
O2 is 8 mg/L
KH 9 (gisterenavond was het KH 7)
Totaal Ammoniak is 0 mg
Nitriet is <0,3 mg
Nitraat kon ik niet testen doordat de vorige eigenaar het doseerlepetje er niet bij heeft gedaan.

Mis ik nog een belangrijke waarde? Dit is de eerste keer dat ik zelf mn water test, dus ik heb hier nog niet zo veel ervaring mee.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door Muppet1987 »

Ik ben geen expert maar deze vis is duidelijk ziek en ik denk ook dat hij buikwaterzucht heeft. Maar deze vis is inmiddels ter ziele?
Je ph is wel erg hoor ja. Heb je je leidingwater ook al eens getest? Nitraat ben ik ook nog wel benieuwd naar. Je kan je water wellicht ook ergens laten testen? Denk dat winkels met een aquarium- of vijverafdeling dat sowieso wel kunnen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door RFrerejean »

De tetra van het plaatje is inderdaad al overleden. Is buikwaterzucht trouwens besmettelijk? En denk je dat als deze het had, de kans groot is dat de andere tetras met een dikkere buik het ook hebben?

Kan de hoge ph waarden komen doordat we een ontkalker op ons drinkwater hebben aangesloten zitten? Dit maakt volgens mij het water zachter.
Ik zal binnenkort in ieder geval even langs de boerenbond gaan, daar kan je volgens mij inderdaad je water laten testen.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door Muppet1987 »

Als ik mij niet vergis heb je twee soorten buikwaterzucht, waarvan de ene besmettelijk is en de ander niet. Meest voorkomende soort is dacht ik de laatste. Pin me er niet op vast hoor!

Qua ph: weet ik eerlijk gezegd niet. Klinkt wel aannemelijk!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door amber98 »

Als je een ontkalker hebt, Zou de kh helemaal niet zo hoog moeten zijn. Ik denk dus eerder dat je testmateriaal niet klopt. Ph van 9 is absurd hoog, zoiets als vuurtetras zijn van nature rond de 6 en worden geweekt op ph tot 8. Het ziet er wel uit als buikwaterzucht en inderdaad is daar een besmettelijke en niet besmettelijke variant van, erg genoeg kom je er alleen achter welke variant het is als meer dan 1 vis het heeft. Als er geen uitstaande schubben zijn, maar de vis kan niet recht blijven zwemmen, is er een probleem met de zwemblaas. Is de vis alleen dik? Mogelijk een vrouw met eitjes op.

Gebruikersavatar

bartsaerens
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2020 13:14

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door bartsaerens »

De pH blijft onveranderd wanneer je een ontharder hebt. Er is namelijk een uitwisseling tussen calcium/magnesium van je leidingwater met het natrium van de NaCl tabletten in je ontharder. Dus de balans blijft hetzelfde.
Ik kreeg wel de raad om geen onthard leidingwater te gebruiken, maar (in mijn geval) 1/3 onbehandeld leidingwater te mengen met 2/3 regenwater.
Mijn pH in het aquarium zit hierdoor op 6,8 met een KH van 6-8. Ik voeg geen CO2 toe.

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door Hans »

---
Misschien een hele rare vraag / opmerking, maar al die tests gaan aan

de hand van verschillende kleuren die een strip aangeeft, en soms liggen die

kleuren best wel dicht bij elkaar :roll:

Nu is het best wel bekend dat heel erg veel mannen kleuren totaal "anders"

zien dan vrouwen en dat daar misschien wel eens een verschil in beoordelen kan liggen :?:

[ er wordt wel eens beweerd dat mannen een soort " kleurenblindheid " hebben ;) ]

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door RFrerejean »

Bedankt voor jullie reacties! Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik had niet in de gaten dat ik geen melding krijg als iemand reageert op mijn onderwerp.
amber98 schreef: 22 nov 2020 15:12 Als je een ontkalker hebt, Zou de kh helemaal niet zo hoog moeten zijn. Ik denk dus eerder dat je testmateriaal niet klopt. Ph van 9 is absurd hoog, zoiets als vuurtetras zijn van nature rond de 6 en worden geweekt op ph tot 8. Het ziet er wel uit als buikwaterzucht en inderdaad is daar een besmettelijke en niet besmettelijke variant van, erg genoeg kom je er alleen achter welke variant het is als meer dan 1 vis het heeft. Als er geen uitstaande schubben zijn, maar de vis kan niet recht blijven zwemmen, is er een probleem met de zwemblaas. Is de vis alleen dik? Mogelijk een vrouw met eitjes op.
Mijn test set is echt zo'n professioneel ding met allerlei potjes met chemicaliën enzo. Ik heb hem meegekregen toen ik mijn aquarium kocht via marktplaats. Dus ik heb geen idee wat er mee is gebeurd of hoe oud het is. Is het dan mogelijk dat deze tests het niet meer goed doen?
Ik moet nogsteeds langs de boerenbond voor een volledige test, maar zodra ik dat heb gedaan geef ik het door. Misschien is het dan beter te verklaren.

Hoelang zijn tetras ongeveer zwanger? Want een van mn vissen is momenteel best dik, maar dit duurt nu al bijna een maand... Voor de rest lijkt hij super gezond. Hij heeft een mooie kleur, eet gewoon en zwemt normaal.
bartsaerens schreef: 23 nov 2020 12:18 De pH blijft onveranderd wanneer je een ontharder hebt. Er is namelijk een uitwisseling tussen calcium/magnesium van je leidingwater met het natrium van de NaCl tabletten in je ontharder. Dus de balans blijft hetzelfde.
Ik kreeg wel de raad om geen onthard leidingwater te gebruiken, maar (in mijn geval) 1/3 onbehandeld leidingwater te mengen met 2/3 regenwater.
Mijn pH in het aquarium zit hierdoor op 6,8 met een KH van 6-8. Ik voeg geen CO2 toe.
Dat 1/3 onbehandeld water en 2/3 regenwater gaat hem bij mij niet worden. Het onbehandelde water kan ik misschien nog wel krijgen, maar rond de 60L aan regenwater lijkt me erg lastig worden.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door amber98 »

Een maand zou prima kunnen. Zowel druppeltesten als strips kunnen over de datum gaan en dat kan afwijkende waardes geven

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Zieke vuurtetra's

Bericht door RFrerejean »

Oke, ben benieuwd! Zou wel leuk zijn als ze zwanger is. Ik heb al een keer een baby tetra gehad en die is nu uitgegroeid tot de gezondste en mooiste vuurtetra in mn hele bak, dus meer zijn altijd welkom :)

Vanmiddag ben ik gelijk maar naar de boerenbond gegaan om het water te laten testen. Maar ook daar kwam uit dat mijn water veel te zacht is. Ze hadden het over 0 - 4 GH volgens mij. En de KH was ook zoiets. Ik ga nu in ieder geval de komende tijd elke week tijdens het 20% verversen een gedeelte hiervan vervangen door gewoon water en dan kijken wat voor effect dat heeft.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”