Co2 indicator blijft blauw en alg

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jordy
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:19

Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door Jordy »

Hallo allemaal,

Ik heb nu ca 4 weken geleden mijn aquarium geheel opnieuw ingericht, ik begin nu sinds een paar dagen alweer last te krijgen van draadalg op de planten en op de stenen. Ook zit er nog oude penseel alg op de achterwand wat nog vrolijk lijkt door te groeien. Het gaat om een juwel bakkie van 80x40x40 met een helialux led balk er boven.

Ik heb een dennerle co2 set draaien met een co2 indicator in het aquarium maar al voeg ik 60 bellen per minuut toe (ca 160L bakje) blijft de indicator blauw! (bellen ondanks de blauwe indicator inmiddels terug geschroefd naar ca 30/min) Vloeistof heb ik net nieuw gekocht van dennerle en ook al opnieuw gewisseld in de indicator voor het geval het misschien met water vermengd zou zijn.
Volgens de LFS welke mijn waterwaardes heeft gemeten is dit veel te veel co2 wat ik toevoeg. De ph is volgens hun 7,5 met een KH van 8 dit is volgens hun gewoon goed. Is dit niet aan de hoge kant?

Tegen de alg voeg ik nu ca 2 weken algexit van easylife toe, maar tot op heden zonder resultaat.
Ik ben van plan om hierbij easycarbo te gaan toevoegen om de algen kapot te krijgen, dit heeft mij in het verleden goed geholpen, maar is dit verstandig aangezien ik ook co2 toevoeg.

Ik heb inmiddels zelf een uitgebreide druppeltest set besteld van JBL deze verwacht ik vanmiddag in huis en kan ik de waardes nog eens goed na meten.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door Goblin »

Zou een ph waarde niet rond de 6.8 moeten zitten voor een doorsnee aquarium? 7.5 lijkt mij inderdaad vrij hoog.

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door Menky »

Met 60 bellen op een 160L ga jij natuurlijk nooit een groene DC krijgen.

Als de KH goed is gemeten zou je richting de pH 7 genoeg CO2 hebben. (gezien je plantenbestand) Dus opschroeven die CO2 en ga maar naar de richting 100>
Om je algprobleem op te lossen zou ik zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen, voorlopig het licht gaan dimmen
en zorgen dat je CO2 op orde is. Als dan je bemestingsregime en je stroming op orde zijn komt het vanzelf wel weer goed.

Oja, zoek een andere LFS; 1 met wel verstand van Co2 afstellen.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door Neil »

Hoi Jordy,
Je bak ziet er mooi uit op de foto's.

Als leidraad voor de CO2 gehalte in het water gebruik ik de tabel hieronder.
Afbeelding

Algenexit toevoegen kan geen kwaad. Alleen geeft dit geen invloed op je CO2 meting. Algenexit is immers een andere stof.

Ben benieuwd naar de waardes die je met de testen gaat meten.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door Neil »

In het vorige bericht had ik het over algenexit, maar ik bedoelde easycarbo.
Easycarbo en stoffen die hetzelfde doen hebben geen invloed op je CO2 meting. De stof die in deze producten wordt gebruikt werkt op een andere manier.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jordy
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:19

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door Jordy »

Bedankt voor jullie info.

Ik ben inmiddels de co2 langzaam dag voor dag wat aan het opvoeren

De waardes vandaag zelf gemeten zijn:
Ph 7,5
Kh 7
No3 0

De co2 word verhoogt dus zou de ph vanzelf zakken om richting een juiste co2 verhouding te gaan.
De no3 van 0 mag wel iets omhoog, hiervoor sla ik de wekelijkse verversing even over in de hoop dat deze ietsjes zal stijgen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door amber98 »

Welke plantenvoeding gebruik je? Aangezien je nitraat 0 is. Met het CO2 verhaal kan ik je niet veel verder helpen, heb zelf enkel bakken zonder CO2.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door Neil »

Als de CO2 dosering wordt verhoogd dan zakt de pH. Doordat CO2 een zwak zuur is zal de KH niet veranderen.
Mijn bak draait met CO2 op een pH van 7.0 en een KH van 7. Hieruit volgt dat de CO2 in het water 22 ppm is.
Ik heb een continu pH meting en die is ingesteld op 6.95.

Gebruikersavatar

beni
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:27
Locatie: Tienen

Re: Co2 indicator blijft blauw en alg

Bericht door beni »

Al eens een ander model van reactor geprobeerd? Een wervelreactor geeft sneller en effectiever, laat die easy carbo even voor wat het is.
greetz
Beni

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”