Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Nynke »

Ik heb een probleempje en ik kan er niet helemaal achter komen hoe het zo gekomen is.

Ik heb een 30 liter aquarium en een 180 liter bak. Twee weken geleden 10 tetra's uit de kleine bak overgeheveld en een paar dagen later de resterende 18. Nu heb ik in mijn kleine aquarium ineens een nitraatpiek van pakweg 100? Ik doe nu waterverversingen, is er nog meer wat ik doen kan?

En vooral: hoe komt dit? Waarom komt nu ineens deze piek? Iemand die me dat uit kan leggen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Nynke »

Oh, trouwens: een paar dagen daarna heb ik er wel weer andere visjes bij in gedaan: 6 cory's. Dus het is niet ineens een asociaal groot vreschil geweest qua afvalhoeveelheden na het verwijderen van de tetra's.

Gebruikersavatar

Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Jellevl »

Wat zit er allemaal in je 30 liter bakje?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Nynke »

Er zaten een lading garnalen in met 28 tetra's en een corydora. De tetra's zijn dus in twee 'edities' naar de grote bak gegaan met een paar dagen ertussen. De cory is in de kleine gebleven (tijdelijk) en een paar dagen later heb ik zes andere cory's er bij gehaald voor gezelschap. Deze zitten dus nog in de kleine bak.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door amber98 »

Nitraat is omgezette nitriet, wellicht is dit nog van de kardinalen die erin zaten. Ander kans het ook komen door veel planten resten of teveel voer. Heb je misschien het filter lang uitgehad of schoongemaakt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Nynke »

Nou, mijn waterwaardes waren goed, totdat de kardinalen eruit gingen... Ik heb de cory's nu overgezet naar het grote aquarium, waar ze sowieso naar toe zouden. Maar ik zou graag de reden willen weten van die nitraatpiek, en waarom dus nadat er vissen uitgegaan zijn? Nitraat zou dan toch niet mogen stijgen? Het is een restproduct van nitriet/ammoniak. Terwijl er dus juist minder ontlasting in het water zat. Dus de nitriet, nitraat en ammoniak zouden dan toch juist naar beneden moeten gaan? Ik snap 'm niet meer :(.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Linda »

... Ik vind een uitslag van 100 wel heul hoog..... Klopte de uitslag wel??

Nu is het een feit dat de waarden in kleine bakken veel moeilijker stabiel te houden zijn dan in grote bakken. Dus dat er wisselingen optreden verbaasd mij niet.. De hoeveelheid wel. 🤔

Misschien door het uitvangen en daardoor het omwoelen van het water/de bodem dat het nitraat zo stijgt?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door amber98 »

Zou natuurlijk ook nog kunnen wat Linda zegt. Of heb je misschien een boel planten weggehaald? Deze nemen nitraat op als voeding

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door marlieke »

Heb je nog een keer getest en gekeken of je ph-kh stabiel is? Heb je iets veranderd aan je filter en de uitstroom? Is er ander water meegekomen met de cory's?
Als er niks substantieels is veranderd dan zou het inderdaad kunnen dat je 'pockets' in je substraat hebt gehad die bij het omwoelen los zijn gekomen, en dan zal het weer bijtrekken. Wat voor substraat heb je?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Nynke »

Ik heb vandaag nog weer even getest (met stripjes, ik heb die nitraatdruppelset niet). Deze keer was het 50, maar gisteren was het stripje veel rozer, dus hij zat echt wel rond de 100 :(... Ik heb nu ook ineens een groeiende alg op het ruit, die was er eerst ook niet. Omwoelen van de bodem kan het ook niet zijn, want ik heb relatief zware steentjes op de bodem. Het is echt heel vreemd... Er zijn ook geen planten weggehaald of verplaatst. Niks aan het filter veranderd of aan de uitstroom. En het water waar de cory's in meegekomen zijn heb ik weggegooid.

Dus ja, ik sta voor een raadsel...

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door marlieke »

Gaat dit om dezelfde bak waar jouw guppen in doodgaan? Dan heb je het probleem misschien al langer?

Wanneer heb je die kleine bak opgestart? Het kan goed zijn dat de bacterien in jouw filter zich nog niet goed ontwikkeld hebben. In een opstartende bak ontstaat eerst een nitrietpiek als de nitraatomzettende bacterien nog aan het vermeerderen zijn, daarna krijg je een nitraatpiek en moet je gaan verversen. Jouw nitraatpiek is dan zeer hoog omdat je er al en hoop vissen in had zitten. Gewoon goed verversen en niet teveel voeren, dan blijft de alg ook minimaal als alles stabiliseert.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door amber98 »

Het kan ook nog altijd te maken hebben met de teststrips. Deze kunnen onnauwkeurig zijn, ik doe hier (als ik waardes meet) minimaal 2 strips gebruiken om het zeker te weten dat niet degene die ik gebruik afwijkend is om welke reden dan ook

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Neil »

Wat ik je aanraad is neem een test met je kraanwater. Dit is bij je verversingen je uitgangspunt.
Zit hier een ontharder achter of is het "normaal" water zoals het waterleidingbedrijf dit uitstuurt.
Je kan bij je waterbedrijf de water uitslagen van hun monsters nalezen.

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door marlieke »

Als je een waterontharder hebt aangesloten dan zijn je ph waarden ook lager dan gewoon (meestal neutraal) leidingwater toch? Krijg je daar ook hogere nitraatwaarden van?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Ineens hoge nitraatpiek na verwijderen vissen

Bericht door Nynke »

@ Marlieke: Ja, het is dezelfde bak als waar de guppen in dood gaan. Maar deze bak staat al bijna een jaar en nooit alg in gehad. Ook geen dode vissen, behalve de guppen.

@ Amber: ik heb op twee dagen getest en beide keren was het veel te veel :(. Zelfs als die van 100 'maar' 50 zou moeten zijn, dan is het nog steeds veel te hoog. Ik moet wel zeggen dat mijn stripjes eigenlijk altijd kloppen, vooral nu ik die druppelset heb kan ik het controleren :).

@ Neil: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt... Ik heb geen waterontharder aangesloten, mijn ph zit vanuit de kraan op ongeveer 8. Maar dat weet ik niet zeker, dus zodra ik morgen thuis ben ga ik even testen. Als ik het niet vergeet ;).

@ Marlieke: voor zover ik weet zorgt de hardheid niet voor hoger nitraat of nitriet, dat komt echt door het verwerken van afvalstoffen door de bacteriën (of eigenlijk: het níet verwerken van afvalstoffen ;)).

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”