Visbestandje 230 liter (100cm)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door amber98 »

Betta samen met diamantgouramis niet, diamanten met pauwooggrondels weet ik niet. Daar kan iemand anders meer over vertellen waarschijnlijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Jellevl »

Ja dat bedoel ik ook....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door amber98 »

Dat had ik dan verkeerd begrepen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Jellevl »

Oke maar wat denken jullie?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door amber98 »

Misschien handig voor andere om te weten:
Wat is nu het exacte bestand waar je misschien nog pauwooggrondels aan toe wil voegen? Dus alle vissen die sowieso in de bak komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Jellevl »

2 diamantgoerami
30 simulans
10 corydoras panda
8 otocinclus
6 kuhlis/ harem pauwooggrondels

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Jellevl »

Ik ben gaan lezen en naar mijn idee moet het wel kunnen... het zijn allemaal vreedzame visjes. Als ik ongelijk heb hoor ik het graag maar er van uitgaande dat het kan hoeveel kan ik er dan het beste doen?

Gebruikersavatar

Patrick K.
0-200
0-200
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 nov 2012 23:50
Locatie: Oosterhout (N.Br.)

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Patrick K. »

amber98 schreef: 14 mei 2018 06:53 Betta man met annulatus of andere cichliden in andere lagen is niet aan te raden. Ik zou verder geen 3 territoriale soorten in de bak toevoegen (of ik moet het verkeerd begrijpen) zoals annulatus, pauwooggrondel en nog een cichlide in de onderlaag, dat word vaak een vechtersbakje. Zeker met die aantallen. Epiplatys annulatus is natuurlijk wel nog een optie ipv de diamantgourami, maar deze is eerder afgeraden vanwege het feit dat ze niet zo sterk zijn met gewoon leidingwater net als de a. Cacatoides. Ik denk dat de TS het beter kan houden bij het bestand wat hij al had besloten, wat meer geschikt is voor een beginner ;)
Ik ben het hier niet met je eens.

Betta splendens mannen zijn extreem agressief tegen andere mannen van de eigen soort en behoorlijk opdringerig tegen vrouwen, maar over agressie tegen andere soorten is mij niets bekend.
Epiplatys annulatus staat niet bekend als agressieve of territoriale soort, Tateurndina ocellicauda heb ik zelf en die zijn dat zeer beslist niet.
En dwergcichliden zwemmen in de onderlaag en komen de andere genoemde soorten vrijwel nooit tegen. Over onderlinge agressie heb ik nog nooit iets gehoord en dat lijkt me ook niet erg waarschijnlijk, ze hebben nagenoeg nooit met elkaar te maken.
Ik vind het heel verstandig vooraf goed na te denken over soortencombinaties, maar laten we elkaar niet bang maken met verhalen die we via via van een onbekende hebben gehoord of gelezen. Ik ben daarom heel benieuwd naar EIGEN ervaringen met deze soorten.

Verder zijn vrijwel alle Trichogaster leeri en Apistogramma cacatuoides die je in de Nederlandse handel vindt nagekweekt op leidingwater en kunnen ze daar dus prima tegen. Hooguit moet je voorzichtig zijn met vissen die als "wildvang" worden aangeboden, maar aangezien er voldoende nakweek wordt aangeboden zou je die naar mijn mening sowieso beter niet kopen.

Wel ben ik het ermee eens dat de aantallen die ik genoemd heb wat aan de ruime kant zijn.

Dan het bestand waartoe je al besloten hebt: 2 T. leeri, 30 P. simulans, 8 Otocinclus sp. en 6 Kuhli's of een harem T. ocellicauda.
Volgens mij kan daar aan de oppervlakte nog wel wat bij, in het midden heel zeker niet (dus ook geen T. ocellicauda) en op de bodem misschien.
Ik zou toch een harem dwergcichliden overwegen in de plaats van de Kuhli's, omdat je die vrijwel nooit ziet.
Misschien een harempje (1 man en 2 of 3 vrouwen) E. annulatus.
En als je de P. simulans tot 20 stuks terugbrengt zou een harempje T. ocellicauda volgens mij nog wel kunnen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door amber98 »

Betta splendens heb ik zelf genoeg gehouden, deze is geen strikte bovenlaag zwemmer. Bettas zakken vaak genoeg naar het midden of de bodem, zeker om uit te rusten. Ik heb het dan ook niet over de agressie van de betta wat fout zal gaan, maar de andere territoriale vissen zullen hem niet de kans geven om uit te rusten wat resulteert in vrij snelle dood. Epiplatys annulatus hoeft niet agressief te zijn, dat weet ik niet, maar is wel een territiumvormer. 2 soorten in de bovenlaag ik niet aan te raden bij de meeste soorten, dan wel voor territoriums of doordat de vissen geen drukke medebewoners op prijs stellen zoals de meeste scholenvissen voor de bovenlaag zijn.

Verder heb ik geen eigen ervaringen met de soorten, er zijn genoeg mensen die ik ken die wel ervaringen er mee hebben en op het werk kom ik genoeg ervaringen tegen (aquariumafdeling, mensen komen met negatieve ervaringen terug bij deze combinaties) maar eigen ervaring, nee gelukkig niet. Dat soort risico's neem ik zelf liever niet. Hou er rekening mee dat de TS een beginner is.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Erik1974 »

Ik heb wel annulatusen gehouden en de mannen kunnen behoorlijk vervelend zijn naar elkaar, als ze dan door nog een andere territorium vis naar een kleine hoek van de bak worden gedwongen kan die ruimte wel eens te weinig zijn. Ik ben het dan ook met Amber eens dat je geen 2 territorium vissen in dezelfde laag moet houden (tenzij de bak lekker groot is, maar 1 meter is dat niet, Leeri's zijn grote vissen dus er blijft weinig ruimte over). En wat Amber ook zegt, voor gevorderden gelden wat andere regels dan beginners.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Jellevl »

Oke dus als ik het goed begrijp kan ik het beste:

Koppel diamantgoerami
30 simulans
10 corydoras panda
8 otocinclus
Harem pauwooggrondels (1 man 3 vrouwen)

Gaan houden. Ik denk dat ik dit heel mooi zal vinden en als het idd goed is wordt dit mijn bestandje😊

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Erik1974 »

Lijkt me prima, 30 simulans is misschien wat druk en veel, maar qua hoeveelheid kan het wel. 20 lijkt me rustiger. Maar met 30 ga je niet iets doen wat niet kan i.i.g.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Jellevl »

Oke miss doe ik er dan 25 ofzo..... zie het wel bij de winkel, bij ons hebben ze er maa 14 ofzo dus dan zal ik het wel beslissen als ik er wat meer bij elkaar zie.... (ik denk dat we naar de meerval in wachtebeke gaan iemand ervaringen mee?)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door Jellevl »

Zit er naast uiterlijk verschil tussen corydorasjes? Bv tussen de panda en de julii

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visbestandje 230 liter (100cm)

Bericht door amber98 »

Julii wordt groter, dus kun je er minder van houden. Qua gedrag zijn ze wel hetzelfde

Plaats reactie

Terug naar “Visbestand voorleggen/samenstellen”