Inrichten: tips & trics

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Inrichten: tips & trics

Bericht door Muppet1987 »

Linda, ik reageer even verder op jou n.a.v. mijn topic over plantenadvies.

Ik wil inderdaad een straatje creëeren met het zwarte zand. Ik merk dat ik heel erg naar het aquascapen neig. Nou wil ik de diepte elementen vh aquascapen combineren met een mooie plantenbak. Mijn eerste bedoeling was ook: grote planten/stenen voor en dan klein aflopend naar achteren. Net als vroeger op school, als je in perspectief moest tekenen! Ik weet alleen niet goed hoe ik m’n zand makkelijk flink op kan hogen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door amber98 »

Ik zie mensen wel eens vaker van die plastic roosters gebruiken. Je kan ze gemakkelijk op maat knippen en ze hoeven niet allemaal even groot te zijn. Je kan bijvoorbeeld één grote plaatsen en dan een wat kleinere links bijvoorbeeld en daar weer een kleinere op, om het hoger te maken aan 1 kant. Het zand zou dan wat beter blijven liggen en je kan er decoratie op plaatsen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Linda »

Inderdaad plastic roosters/platen of je gebruikt je hardscape om het zand tegen te houden.

Hou er rekening mee dat wanneer je droog aan het scapen bent het zand prachtig blijft liggen, maar wanneer je water toevoegt zoekt het zand toch zijn eigen weg. Zorg er dus voor dat het zand nergens kan weglopen. Tussen/onder stenen door bijvoorbeeld.

Je moet ook oppassen dat je kleinere elementen niet zoekraken achter de grotere. Dus zet niet een grote plant direct voor een kleine want dan zie je de kleine niet meer 😅

Neem de tijd om mooie stukken hout/stenen uit te zoeken. Kijk naar de vorm en hoe je ze zou kunnen plaatsen in je bak. Leg ze desnoods op de grond in de winkel om te zien hoe een opstelling eruit zou zien (doe ik ook, laat ze maar kijken 😂)

En begin bij spiderwood ruim van tevoren met inwateren!! Bij mij heeft het twee maanden de tijd gehad en nog bleef het drijven.. Niet heel hoog maar toch... Handig is anders..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Muppet1987 »

Dat je niet iets groots pal voor iets kleins moet zetten snap ik....😜 daarom laat ik het ook schuin weglopen.

Ik had zelfs al bedacht om in de lfs te vragen of ze een lege RIO hebben staan waar ik het hout ik kan zetten...😬

Oké, spiderwood heeft dus een groot drijfvermogen. Dat wil dus zeggen dat ik dan binnenkort toch alvast wat moet uitzoeken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door amber98 »

Investeren is echt heel verschillend. Ik heb hier stukken gehad die na een maand pas zonken, maar ook stukken waar een week voldoende was (grote heeft hier blijkbaar niet veel mee te maken) ik merk voornamelijk dat de stukken hout die dikke stukken heeft ipv dunne takken er langer over doen om te zinken. Het ligt er ook aan hoelang het al droog heeft gelegen in de winkel/leverancier.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Muppet1987 »

En met ‘investeren’, bedoel je natuurlijk inwateren...😜 maar het zal inderdaad verschillen per stuk. Desalniettemin wacht ik liever niet nog twee maand extra....😉 en te lang inwateren kan volgens mij niet...😊

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Linda »

Dat je niet iets groots pal voor iets kleins moet zetten snap ik....😜 daarom laat ik het ook schuin weglopen.
Ja je weet nooit :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door amber98 »

Inderdaad inwateren. Bestaat er niet zoiets als een aquarium autocorrectie, hier op het forum zijn zoveek woorden die niet bekend zijn bij de Nederlandse :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 13 mar 2018 11:24 Inderdaad inwateren. Bestaat er niet zoiets als een aquarium autocorrectie, hier op het forum zijn zoveek woorden die niet bekend zijn bij de Nederlandse :)
Echt hè!
Zoals badjas ipv balans😂
Discussie ipv discussen

Leuke is dat je telefoon op een gegeven moment leert welke woorden je vaak gebruikt.
Hij gokt welke je wilt gebruiken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door amber98 »

Linda schreef: 13 mar 2018 12:41
amber98 schreef: 13 mar 2018 11:24 Inderdaad inwateren. Bestaat er niet zoiets als een aquarium autocorrectie, hier op het forum zijn zoveek woorden die niet bekend zijn bij de Nederlandse :)
Leuke is dat je telefoon op een gegeven moment leert welke woorden je vaak gebruikt.
Hij gokt welke je wilt gebruiken.
En dan krijg je een update en is alles weg haha

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 13 mar 2018 12:54
Linda schreef: 13 mar 2018 12:41
amber98 schreef: 13 mar 2018 11:24 Inderdaad inwateren. Bestaat er niet zoiets als een aquarium autocorrectie, hier op het forum zijn zoveek woorden die niet bekend zijn bij de Nederlandse :)
Leuke is dat je telefoon op een gegeven moment leert welke woorden je vaak gebruikt.
Hij gokt welke je wilt gebruiken.
En dan krijg je een update en is alles weg haha
Echt?
Oh bij mij niet..🤔

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Erik1974 »

Het mooiste is het ook om de stukken hout en / of steen van hetzelfde soort te houden . Dus geen spiderwood met kienhout mixen e.d.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door Muppet1987 »

Inderdaad Erik, dat had ik ook al geschoten. Nou, ik denk dat ik er wel kom. Zal alles aanpassen aan het stuk hout en de plantjes aan de hardscape.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Inrichten: tips & trics

Bericht door amber98 »

Ik heb wel spiderwood en driftwood, maar op zich lijkt het allemaal wel op elkaar. Stenen zijn wel veel mooier van 1 soort.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”