Iemand ervaring met opfokken van pekelkreeftjes?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Koudwatervis
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016 10:17

Iemand ervaring met opfokken van pekelkreeftjes?

Bericht door Koudwatervis »

Hallo! Ik probeer uitgekomen pekelkreeftjes tot volwassenheid en voorplanting te krijgen, omdat volwassen dieren meer voedingswaarde hebben voor volwassen vissen, en ik heb een stel dat alleen maar levend voer eet. De kweek die op dit moment (nog) loopt is 24 dagen geleden gestart met pas uitgekomen jongen. Er zijn nu letterlijk 2 volwassen mannetjes en 2 volwassen vrouwtjes over. Gisteren heb ik 80% van het water ververst toen de paar dagen ervoor het 3e en 4e vrouwtje na elkaar dood waren gegaan. Een van de vrouwtjes had ik op dag 19 zien paren. Er kwam geen einde aan: na zeven uren waren ze nog bezig. Zou geen pekelkreeft vrouwtje willen zijn, geen wonder dat ze de volgende dag dood was. Het mannetje is overigens ook dood.
Dit is schematisch het scenario:
- Aquariumpje met 8 liter water, 27-30 graden, ongeveer 30 gram zeezout per liter, pH ruim 8. In het aquarium staat ook een afgezaagde waterfles voor het uitkomen van de eitjes, hoogstwaarschijnlijk komen ze uit het Grote Zoutmeer in Utah.
- De twee mannetjes zijn wit/doorzichtig, een van de vrouwtjes bruinig. Omdat ik ergens gelezen heb dat ze rood kleuren bij zuurstofgebrek, zijn nu belletjes uit het luchtslangetje in de afdeling van de "volwassenen".
- Op verschillende forums heb ik gelezen dat ze elke vier dagen 300 eitjes produceren, maar ik zie de eiertrosjes niet verminderen.
- Nu zwemmen ze heel rustig. Maar soms zwemmen ze heel snel, net als een ronddraaiende vlieger. Ze zwemmen vooral op hun rug.
- Op aanraden van de importeur voer ik biergist.
Ik begrijp dat het een kwestie is van proberen, maar kan iemand me misschien verder helpen? Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Iemand ervaring met opfokken van pekelkreeftjes?

Bericht door stylz »

Ik weet eigenlijk niet echt wat je vraag is, maar je kan algen kopen voor deze diertjes en die in je water doen.

De beste methode is een aquarium buiten in de tuin zetten, lekker in de zon, veel algen kweken en dan een paar pekelkreeftjes er bij, in no time heb je dan bergen kreeftjes.
Dan zijn ze ook een echte voedings waarde omdat ze gezonde alg eten, in de winter is de kweek alg een goed alternatief je kan ook een copepods kweek opzetten of juist algen of een combinatie.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Koudwatervis
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016 10:17

Re: Iemand ervaring met opfokken van pekelkreeftjes?

Bericht door Koudwatervis »

Al is het wel heel erg laat, nog bedankt voor je reactie. Ik vroeg om tips voor het opkweken van pekelkreeftjes: volwassen artemia voor volwassen vissen. Ik heb de hele zomer 2 bakken van ruim 50 liter in de tuin gehad waar flink algen in groeiden. Alleen aan het begin van het warme seizoen heb ik letterlijk een paar volwassen pekelkreeftjes gehad en dat was alles. Nog minder dan de enkele volwassen exemplaren die ik in de winter in 8 liter gekweekt heb..

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”