Visjes vallen om

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

Bertus schreef:
Bertus schreef:
Vandaag helaas een cory en oto moeten ruimen :cry: De oto zat onder pluizige schimmel plekken en miste zijn rugvin, de cory zwom heel paniekerig op zijn zij en rug door de bak en botste overal tegenaan. De oto was al dood en de cory heb ik nog even apart gezet maar was ook zo weg :? Verder zien alle vissen zover ik kan zien er nog goed uit al heb ik 1 cory nog niet gezien
Ik heb net weer een oto moeten vangen, hij had het zelfde gedrag als de Cory :oops: Onbeheerst en heel snel rond zwemmen, even stil hangen en dan weer dwars door de bak heen vliegen, een paar minuten daarna dood. Hij was nog mooi op kleur en had een mooi dik buikje, het was een gezond visje zo te zien :cry:

Wat kan dat toch zijn, zullen ze toch gevoelig zijn op het verhogen van mijn Co2? Vandaag heb ik namelijk weer een stapje verhoogd en zit noou op de juiste waarde volgens mijn continu test in de bak
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

Het enige wat ik kan vinden is het onderstaande maar bij mij gaat het om 2 vissen in een paar dagen, dan moet de rest er ook last van hebben toch? Ik heb helaas die testen niet in huis en kan dit niet meten :?

3 dagen terug ging de cory en nou de oto met onderstaande verschijnselen :cry:

De rest van mijn vissen doen het verder gewoon goed, zijn mooi op kleur of komen op kleur en happen niet naar lucht aan de oppervlakte.

Ammoniavergiftiging: de vissen schieten als gekken door het water en sterven plots. Dit komt vooral voor als er veel uitwerpselen zijn die niet verwerkt worden door de nitrificerende bacteriën. Dit kan door te lage of te hoge temperatuur, teveel vis, onvoldoende groeibed of filtering of te weinig zuurstof. Controleer meteen je Ph en ammonium/ammoniak (Nh3/4) waarden!. Bij ammoniavergiftiging mogen de vissen dadelijk in totaal vers water worden overgebracht. Alle water moet ververst worden: te veel ammonia in het water gekoppeld aan een lage pH doet die pH bij een gedeeltelijke waterverversing stijgen. Dan wordt ammonia omgezet in ammoniak, dat zeer giftig is en de dood van de vissen veroorzaakt.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

Ik heb net onderhoud gedaan en kom nog maar 2 cory's en 2 oto's tegen van de 5 die ik gekocht had, ik mis dus nog 2 cory's en 1 oto :oops: :cry:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes vallen om

Bericht door Linda »

Ik dacht eigenlijk ook meteen aan ammoniakvergiftiging toen ik jouw stukje las..
Misschien is de ene vis er gevoeliger voor dan de andere?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

Ik ben er bang voor, voorlopig koop ik geen vis erbij. Eerst maar eens kijken hoe dit loopt, dinsdag kan ik pas laten testen omdat dan de dierenwinkel open is. Ik heb net wel 1/3 waterwissel gedaan en hoop dat dit een beetje geholpen heeft, ik had al gelezen dat je eigenlijk alles moet verversen en de vissen apart moet zetten wat hier helaas niet gaat

Maar waar komt het vandaan? Mijn bak bevat haast geen vuil wat aan het rotten is, verder is het mij een raadsel.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Visjes vallen om

Bericht door Linda »

Sja geen idee :?
Misschien moet het filter vaker schoongemaakt worden?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

Cory nummer 2 is ook gevonden :oops: Nou mis ik nog 1 oto en 1 cory die waarschijnlijk ergens onder de planten liggen, ik heb al wat lopen woelen maar er komt niets tevoorschijn :?

Het filter draait net een maandje en is redelijk schoon, een probleem die ik wel tegen kom is dat ik moeite heb met de Co2 huishouding. Nou ben ik zover dat ik met toevoegen in de avond op de juiste waarde zit en in de nacht zakt hij als een idioot weer in. Aan het einde van de dag is mijn continu test lichtgroen en in de ochtend heel erg donker groen.

Dit kreeg ik van net van de Houtense aquariaan binnen waar ik ook mijn meststoffen vandaan heb;

Ammoniak treed op bij een hoge ph, en je vissen worden sloom.
Lijkt of ze zuurstof proberen te ademen aan de oppervlakte en je Ph wil maar niet dalen.
In jouw geval geen risico direct 50% water verversen en zorg voor voldoende waterbeweging.

Dan de oorzaak, Wat is er verandert in jouw aquarium?

Groeten Johan
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Visjes vallen om

Bericht door amber98 »

Je zegt dat het filter net een maandje draait, heb je er dan niet veel te vroeg vissen in gezet? Normaal word aanbevolen 4 weken in te draaien zonder vissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

1 januari is mijn bak gaan draaien en 20 januari heb ik de eerste vissen uitgezet, de 26ste een schooltje.

Ik heb net mijn filter nagekeken en daar trof ik het volgende aan;
Onderin was mijn filter spons nog redelijk blauw en bovenin waren de blauwe en witte helemaal doordrenkt van vuil, wel raar als onderin eigenlijk het vuil opgevangen moet worden en daar de pomp het schoonst is.

Dit is mijn inrichting van het filter, alleen de onderste van de 2 blauwe sponzen zit onder de keramische buisjes. Dus blauwe spons - buisjes - blauwe spons - witte spons

Afbeelding
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

Ik krijg net weer een mail, zo te zien is mijn aanpak inderdaad te snel geweest :oops:

Dag Bert

De vissen die nu problemen hebben, is omdat er te weinig zuurstof aanwezig is. De derde lamp er bij plaatsen terwijl je je CO2 nog niet onder controle heb is niet de meest voor de hand liggende keuze.
Vergelijk het met: Je tank van je auto is bijna leeg en je gaat 150 km rijden.
Eerst die Ph onder controle dan maken die planten zuurstof aan. Voor nu even een bruissteen(luchtpompje) er in.
70 liter water houd in dat je ongeveer 15 vissen in kwijt kunt als deze 1 gram wegen.
Corydora panda is 1 gram otocinclus is 1 en in volwassen staat 1,5 tot 2 gram.
Draait jouw aquarium biologisch goed dan kan je naar 1 gram vis op 2 liter water Nu is een richtlijn 1 gram op 3 liter.

Ververs morgen gewoon nogmaals verversen. Als je daarmee de Ammoniak verlaagt verlaag je ook je Ph en gaat de CO2 toediening ook wat beter.

Groeten Johan
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Visjes vallen om

Bericht door Bertus »

Na een grote waterwissel lijkt het er op dat mijn oto's en cory's wat levendiger geworden zijn, ze hangen niet de hele tijd op een vaste plek stil maar zoeken met regelmaat weer een ander plekje op.

Wat Johan ook al schreef is dat mijn Co2 toedienen ook beter gaat, inderdaad het gaat nou een stuk sneller naar de juiste waarde als gisteren. Ik denk zelfs dat ik moet uitkijken dat hij niet te ver gaat en de drukregelaar iets dicht moet draaien.

Morgen nog een waterwissel en dan is het afwachten hoe het verder gaat, het blijft wel een tegenslagje zeg ook al ligt het een groot deel aan me eigen :?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”