Koud water aquariumpje starten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aeneus
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2008 01:25
Locatie: Maarssen

Koud water aquariumpje starten

Bericht door Aeneus »

Hoi allemaal, ik ben al een tijd lang gestopt met mijn aquarium maar heb voor mijn verjaardag onverwacht een klein aquariumpje gekregen nl:
27x27x27 cm. Ik heb al lang niet meer nagedacht over dit soort dingen ;) en vraag me af welke planten geschikt zijn voor een koudwater aquarium, of een mooi tapijt te bereiken is met een temperatuur van 20 graden en welke vissen ik erin kan doen. Het klopt nog steeds dat er per goudvis minimaal 40L benodigd is en dus onmogelijk is voor mijn aquarium? Het wordt een simpel filtertje die meer pompt dan ook echt filtert. En is er voor deze planten nog speciaal licht vereist? Kan LED-verlichting ook?

Ik heb getwijfeld aan nepplanten, maar dan is een zuurstofpompje nodig dacht ik? (liever niet vanwege de aanschaf en geluid)

Als ik dan toch bezig ben nog enkele (onderhouds)vraagjes:
Moet ik bij het water verversen mijn water nog voorbehandelen?
Hoe vaak en hoeveel water ververs ik per week/maand?

Bovendien begint alles weer te kriebelen. Ik was gek op mijn aquarium maar ben vanwege het onderhoud gestopt toendertijd. Hoe onderdruk ik dit? :D
Alvast bedankt voor jullie eventuele tips!
Eindelijk een aquarium.....

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Koud water aquariumpje starten

Bericht door tobyderks »

27x27x27 is ongeveer 20 liter. Dus goudvissen gaan inderdaad niet passen. Voor de eerste goudvis kun je trouwens beter 100 l reken en daarna voor iedere goudvis 50 l erbij optellen.
Tja welke vissen wel? Eigenlijk heb ik geen idee :lol: ik heb nog nooit over koudwatervissen gelezen ofzo. Zal eens gaan zoeken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aeneus
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2008 01:25
Locatie: Maarssen

Re: Koud water aquariumpje starten

Bericht door Aeneus »

oh wow, ik ben net naar de winkel gegaan an ik was vergeten hoe duur alles was.... :o
Ik weet denk ik nog een reden waarom ik toen ben gestopt.....
Ik denk toch nog maar eens goed over na of ik echt wel wil beginnen, toch bedankt voor je reactie tobyderks
Eindelijk een aquarium.....

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Koud water aquariumpje starten

Bericht door Bertus »

Aeneus schreef:Hoi allemaal, ik ben al een tijd lang gestopt met mijn aquarium maar heb voor mijn verjaardag onverwacht een klein aquariumpje gekregen nl:
27x27x27 cm. Ik heb al lang niet meer nagedacht over dit soort dingen ;) en vraag me af welke planten geschikt zijn voor een koudwater aquarium, of een mooi tapijt te bereiken is met een temperatuur van 20 graden en welke vissen ik erin kan doen. Het klopt nog steeds dat er per goudvis minimaal 40L benodigd is en dus onmogelijk is voor mijn aquarium? Het wordt een simpel filtertje die meer pompt dan ook echt filtert. En is er voor deze planten nog speciaal licht vereist? Kan LED-verlichting ook?

Ik heb getwijfeld aan nepplanten, maar dan is een zuurstofpompje nodig dacht ik? (liever niet vanwege de aanschaf en geluid)

Als ik dan toch bezig ben nog enkele (onderhouds)vraagjes:
Moet ik bij het water verversen mijn water nog voorbehandelen?
Hoe vaak en hoeveel water ververs ik per week/maand?

Bovendien begint alles weer te kriebelen. Ik was gek op mijn aquarium maar ben vanwege het onderhoud gestopt toendertijd. Hoe onderdruk ik dit? :D
Alvast bedankt voor jullie eventuele tips!
Goudvissen gaan zeker niet, daar heb je minimaal een meter bak voor nodig met een flinke pomp, goudvissen zijn namelijk enorme vervuilers.

Zover ik weet kan een guppie in koud water (kamer temperatuur), er zijn ook Danio soorten die op koud water kunnen. Je hebt in kleine visjes best nog wat keuze ;)

Het aquarium zul je wekelijks of 1x in de twee weken water moeten verversen. Voor behandelen doe ik nooit, hoogstens wat plantenvoeding erbij maar ik heb dan ook veel planten. Veel licht is ook veel voeding, als je het wat donkerder houdt dan kun je het waarschijnlijk al zonder doen. Gewoon makkelijke planten kopen en kijken hoe ze het doen.

Wat betreft planten kan ik je niet adviseren maar de betere dierenwinkel wel, misschien kan je hier meer info vinden http://www.aquarium-planten.com Stuur eens een mail met je vraag, dan krijg je vast advies betreft je planten.

Led verlichting er boven kan prima, ik heb kleine bakjes ook al gezien met een eenvoudige tafellamp er boven waar halogeen in zit

Een zuurstofpompje hoeft niet, je wateroppervlak in beweging houden is al voldoende. Overdag willen je planten juist geen zuurstof omdat deze dan van de Co2 (kooldioxide) zuurstof maken en in de nacht is het andersom; van zuurstof naar kooldioxide77

Een aquarium hoeft echt niet duur te zijn, via het net kopen kan je voordelen geven.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Koud water aquariumpje starten

Bericht door amber98 »

Goudvissen zijn zeker geen optie, zoals hierboven beschreven en dit gaat alleen over de sluierstaartvariant! Gewone goudvissen moeten baantjes kunnen trekken van minimaal 4m en 200L per vis, vrijwel onmogelijk voor een aquarium dus ;) Guppen, zwaarddragers, platys, chinese danio's zijn zo al soorten die in koudwater kunnen. Maar ik vind 20L eigenlijk erg weinig voor vissen in te houden. De vissen hebben geen zwemruimte en zeker de genoemde soorten zijn erg actief. Qua koudwaterplant is naaldgras en waterpest zeker geschikt. Veel mossoorten kunnen ook en drijfplanten. ;) Ik denk alleen dat je beter een verwarming erin kan hangen voor er een garnalen bak van te maken met wat slakken erbij óf een betta splendens man. ;)

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Koud water aquariumpje starten

Bericht door Bertus »

amber98 schreef: Qua koudwaterplant is naaldgras en waterpest zeker geschikt. Veel mossoorten kunnen ook en drijfplanten. ;) Ik denk alleen dat je beter een verwarming erin kan hangen voor er een garnalen bak van te maken met wat slakken erbij óf een betta splendens man. ;)
Dit is inderdaad een mooie optie, een betta met vuurgarnalen kan prima, snoept hij er eens 1 weg kweken ze er weer 10 bij :lol:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”