Achterwand glow in the dark

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Achterwand glow in the dark

Bericht door Grimfilth »

Dit is een voorproefje van een artikel wat ik wil plaatsen op de hobbykwekers site, eenmaal een artikel geüpload kan ik dit natuurlijk niet aanpassen. :vis: :coffee:

Deze achterwand heb ik gemaakt voor een nieuwe Trofis Colisa 1800 en is 50x180 cm groot, en bestaat uit 4 panelen vanwege de grootte van de piepschuim platen. De piepschuim platen die ik heb gebruikt zijn 100x50x4 cm. Ik raad iedereen aan om eerst een beetje te oefenen met de verschillende technieken, en niet op goed geluk het hele project lerende weg te doen, ook al komt het daar wel op neer. Het is absoluut de moeite waard om je goed in te lezen over hoe anderen een achterwand hebben gemaakt, en een duidelijk beeld te vormen hoe je de achterwand wil en welke uitstraling het moet krijgen.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Na het maken van de probeersels ben ik verder gegaan met de rest. Ik begon met het snijden van de randen zodat de panelen goed aansluiten, en ben daarna met een stift de grote lijnen gaan teken met de diepste kieren. Het aansluitende paneel heb ik er naast gehouden om het geheel evenwichtig te vormen. Een paneel op deze foto's vond ik niet bij de rest passen en is later weg gelaten.
Voor het geval dat je het nog niet door had; het snijden en schuren van piepschuim geeft een enorme berg afval en kleine statische stukjes, de stofzuiger was onmisbaar. Tussen elke bewerking en paneel heb ik alles moeten stofzuigen, om goed te kunnen zien of de uitgesneden vormen wel mooi zijn, en de diepte van de kieren.
Afbeelding

Nu het allemaal past heb ik de lelijke panelen weggedaan en ben ik begonnen met schuren en aanbrengen van details. Hiervoor heb ik weer een nieuw stanleymes genomen en een schuurspons. Elke keer na het bewerken heb ik de panelen met een stofzuiger schoongemaakt om goed te kunnen zien of alles netjes is geworden.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Na het maken van een totale piepschuim puinhoop in huis heb ik verschillende soorten verf geprobeerd, acrylverf in spuitbus vreet door het piepschuim heen. Uiteindelijk heb ik een pot lichtgrijze acrylverf op waterbasis genomen en deze met zwarte acrylverf op waterbasis aangemengd, met blauwe acrylverf vermengd voor de laatste paar lagen. Elke laag verf is donkerder geworden, tot ik tevreden was met de kleur. Tussen de verflagen door heb ik de achterwand ook vol gestrooid met tegellijm terwijl de verf nog nat was, om de textuur van piepschuim tegen te gaan en de gaatjes en stanleymes uitschieters te dichten. Later zijn er meer lagen verf overheen gesmeerd en bleek dit niet nodig. Tussen elke verflaag door heb ik alles met grof schuurpapier opgeschuurd.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Vanaf dit punt was ik tevreden met de kleur, en ben ik 2x deppend/tamponnerend gaan verven, om te voorkomen dat de kwast stroken zichtbaar zijn. De laatste keer heb ik de halfdroge verf lichtjes met de kwast geraakt voor een fijnere textuur. Hierna heb ik de panelen met fijn schuurpapier opgeschuurd, de laatste van de volgende afbeeldingen heeft een mooie steen textuur na het schuren.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Alles is goed gedroogd en het nieuwe aquarium is eindelijk binnen! :D Tijd om de panelen te passen en bij te snijden. Helaas klopte de hoogte niet helemaal, dus daar moesten een paar centimeters af.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
De epoxy van mr.boat.nl was ondertussen ook aangekomen de glow in the dark pigment. Ik heb met photoshop eerst een foto bewerkt hoe ik de glow in the dark wil toepassen, om een idee te krijgen hoe ik het ga maken, en heb besloten de randen en kieren van de stenen te accentueren. Het nadeel hiervan is wel dat daar weinig licht komt. Een 2 persoons logeerbed met afdekfolie klaargemaakt en de restanten piepschuim gebruikt voor verhogingen, zodat elk paneel niet vast zit aan de folie. Handschoenen aangetrokken en de deur naar buiten open gezet ter ventilatie. De epoxy begon dik-stroperig te worden na 25 - 30 minuten, en dan zie je dat je er vooral haren mee uit een kwast trekt. Ik heb verschillende methodes gelezen over het aanbrengen van de epoxy, na 12 uren was de laag nog niet glas hard en plakkerig, dus heb ik de wet on wet methode gebruikt, zonder te schuren. Dit heeft later waarschijnlijk wel een troebele laag veroorzaakt, waardoor de achterwand naar mijn idee per ongeluk veel mooier is geworden.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Het werkt!
AfbeeldingAfbeelding
6 lagen na de glow in the dark epoxy later heb ik ze in het aquarium geplaatst om te kijken of alles nog mooi past, en de hinderlijke druppen en lopers met een stanleymes weggesneden. Ik heb ervoor gekozen om 6 lagen epoxy aan te brengen vanwege mijn L190 panaque algeneter, die de vorige achterwand heeft vernield, er zijn minder lagen nodig als je niet zulke vissen neemt. Voor deze achterwand van 50x180cm heb ik 1500 gram epoxy en 100 gram glow in the dark poeder gebruikt, en ik heb 1/3e van beide over gehouden.
Nadat de epoxy was uitgehard (kan je schijnbaar zien aan vettige vlekken), heb ik deze schoongespoeld met natuurazijn. gedroogd en vastgekit. Er is een hele tube zwarte siliconenkit doorheen gegaan, wat niet op azijnbasis was, en ook niet duidelijk was of dit voor aquaria geschikt is. Maar er is weinig te kiezen en na 5 dagen was het aquarium geurloos. De panelen heb ik liggend vast gekit, en met de zakken filterzand wat later de bodem wordt, op hun plaats gedrukt. De eerste paar dagen heb ik er slakken en vuurgarnalen in gehad om te controleren of het water niet giftig is, en ik heb 2 liter actief kool in het filter om resterende chemische verontreinigingen op te vangen.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding


Mochten er vragen zijn dan beantwoord ik ze graag!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Achterwand glow in the dark

Bericht door Linda »

Super gaaf! :cheer:
Ik vind je achterwand ontzettend goed gelukt! Het ziet er heel natuurlijk uit. Wat een werk moet je daaraan gehad hebben zeg.
De glow in de dark vind ik ook een erg leuke toevoeging. Ik wist niet eens dat dat bestond!

Erg leuk artikel zo, maar kan het zijn dat de foto's niet allemaal op volgorde staan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Achterwand glow in the dark

Bericht door Grimfilth »

Ja er zit veel meer tijd in dan ik had gedacht. Ik wist zelf ook niet dat glow in the dark poeder door epoxy ging, en toen ik het zag staan was het meer een impulsieve aankoop =) De volgorde van de afbeeldingen is min of meer goed, maar ik heb 2 panelen weggedaan en hier staan ook foto's van deze testpanelen bij. Daarnaast is het verwarrend dat de camera de hele tijd in nachtmode schoot. Als je de foto's scheidt met nieuwe regels dan is de volgorde chronologisc .

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Achterwand glow in the dark

Bericht door amber98 »

Echt een prachtige achterwand! Ook hoe die perfect in elkaar past. Die glow in the dark is erg leuk. Ik vind het een leuk idee om misschien ook ooit eens zoiets te proberen ;)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Achterwand glow in the dark

Bericht door tobyderks »

Hele mooie achterwand! Zitten er nu al vissen in? Ben benieuwd hoe die glow in the dark gloed eruit zal zien met de vissen erin.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Achterwand glow in the dark

Bericht door stylz »

Leuk dat je dit zo goed beschrijft, het glow in the dark is aan mij niet besteed, maar ik ben meer een natuurlijke look fan, door het gebruik van meerder kleuren acrylverf met schuren kan je dat ook krijgen, maar wat je zelf al aangeeft juist dan is het meestal juist de naden donkerder maken, en dat wilde je niet :)

maar als ik de foto's zo zie vind ik de achterwand mooi natuurlijk over komen, wie weet in de avond wat blacklight er op, dan wordt de achterwand wat sprekender.

Ja het is een enorme berg werk weet ik uit eigen ervaring :) mooi resultaat, zeker met een sterke algeneter zijn wat extra lagen epoxy een goede zaak.

leuk project, hoop dat je geen spijt krijgt van de siliconen die je gebruikt hebt, ik had nog even nagedacht voor ik zo veel werk en vooral mn dieren zou blootstellen aan een onbekende kit.
Veel kit soorten zijn bestand tegen permanent onderwater of ze geven jarenlang schimmelremmers af, iets wat je ook niet wil zeker niet met garnalen.
welke kit was het want er zijn ook veel goede soorten zwarte kit ?
Je kan bv tec7 nemen of deze https://www.kitcentrum.nl/nl/webshop/pr ... Asu38P8HAQ
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Achterwand glow in the dark

Bericht door Grimfilth »

Bedankt allemaal! :) ik ben er ook erg blij mee
stylz schreef: leuk project, hoop dat je geen spijt krijgt van de siliconen die je gebruikt hebt, ik had nog even nagedacht voor ik zo veel werk en vooral mn dieren zou blootstellen aan een onbekende kit.
welke kit was het want er zijn ook veel goede soorten zwarte kit ?
Bison siliconenkit bouw zwart 310 ml. http://www.bison.nl/nl/product.624
Geen gevarensymbolen, deze kit heeft dezelfde geur als het aquarium zelf, toen deze nieuw uit de verpakking kwam. Ik blijf in ieder geval flink over actief kool filteren het eerste half jaar, om nare chemische stoffen te adsorberen. Over het algemeen ben ik niet zo benauwd voor chemische dingen, bijna alles waar je geen kvk nummer bij nodig hebt is relatief veilig, industriële eenzijdig toepasbare producten zijn wel gevaarlijk. Uiteraard heb ik gekeken naar de schimmelwerende toevoegingen, daarom heb ik dit product gekozen. Maarja er zijn ook onwetende mensen die de bak hebben gevuld met behandeld speelzand en dat lijkt ook prima te gaan :?

Wat betreft de glow in the dark (niet blacklight) in de kieren, denk ik dat het wel goed komt zodra alle verlichting T5 led buisjes zijn. Dat licht is diep in het water ook veel sterker, alleen de achterste balk is nog maar uitgerust met LED waardoor de glow in the dark slechter wordt opgeladen door de schaduwwerking van de nepstenen zelf. Omdat hier directioneel licht van af komt zal ik de voorste balk naar achter laten schijnen waardoor het licht diep in de kieren kan komen. De achterwand is 'snachts geen kermisattractie, en de lichtere glow in the dark epoxy is amper zichtbaar met de lampen aan gelukkig. Dit heb ik wel goed moeten overwegen om algengroei over de glow in the dark te vermijden, en ik gun mijn vissen ook een goede nachtrust. 2 uren nadat de verlichting uit is er nog wel een gloed en kan ik de silhouetten van de vissen en beplanting goed zien, maar het verlicht dan helemaal niets meer.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Achterwand glow in the dark

Bericht door stylz »

Zie zo niets bij de kit wat hem ongeschikt zou maken, de meeste schimmelwerende kit soorten zijn specifiek voor sanitair gemaakt deze niet dus, zal wel los lopen, deze is zeewater bestendig, dus zal ook niet los laten.

Wat ik bedoelde met blackligt is als je zo'n lamp boven de glow in the dark wand hangt deze er nog meer uit zal springen, het zijn 2 verschillende dingen ja :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”