Laetacara Dorsigera

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door AquaInfo »

Dus toch al een die mooi donker wordt :)
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Yep!
Nu de ander nog :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ik heb vandaag ergens gelezen dat je ook aan de kop schijnt te kunnen zien of het een man of een vrouw is. De vrouw zou een spitse afgeronde kop hebben en de man een bult op de kop. Als dat zo is, dan denk ik dat ik twee dames heb :(

Wat mij ook opvalt, is dat ze vrijwel nooit samen zwemmen. Af en toe komen ze elkaar tegen tijdens het eten.. Dan jaagt de donkere de lichtere een beetje onovertuigd de andere kant op en dan gaan ze weer ieder hun eigen weg.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Vanmiddag een portie spirulina wafeltjes in de meter gegooid en mezelf voor het aquarium gepositioneerd. Ik dacht "eens even kijken of ik kan zien of er verschil zit in de koppies.."

Beide Dorsigeria verschansten zich rondom en in het grote "eiland"
De lichtere was lekker aan het eten en vertoonde ineens een veel donkerder patroon dan normaal. Wanneer hij besloot even de andere kant van de bak te inspecteren echter, zag je zijn kleuren langzaam vervagen. Dit gebeurde een paar keer. Donkere kleuren rondom het eiland, bijna kleurloos in de rest van de bak. Het is niet het licht dat zorgt voor de andere kleuren (misschien wel indirect dat hij het eng vind ofzo al toont hij zich niet angstig) Je ziet het gewoon langzaam wegtrekken. Alsof hij zich mooier wil tonen voor de donkere. Als wordt hij niet zo mooi als de donkere...Deze was zoals een Dorsigeria hoort te zijn. Zwarte flank, rozige buik, oranje streep over de rugvin etc. Heel mooi om te zien! Maar hij blijft erg schuw en bleef dus ook lekker tussen de stenen, plantjes en takjes van het eiland..

Uiteindelijk dus niet gekeken naar de verschillen maar heb me wel even zitten vergapen en verwonderen over de kleuren en hoe snel die weer weg kunnen zijn :P
Want als ze op kleur zijn, zijn ze werkelijk prachtig! Hun gedrag is ook erg leuk. En het feit dat ze wat schuwer zijn, maakt ze ook weer erg interessant.... :)
Vanmiddag zwommen er ineens vier visjes diagonaal bovenin de bak :lol:
Stelletje na-apers :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door amber98 »

Misschien heeft het daadwerkelijk met emoties te maken? Bij mijn betta dames wisselen de kleuren soms ook heel snel (neutraal, horizontale stresstrepen en verticale paarstrepen in 2 seconden tijd)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ja misschien. Ik heb ergens gelezen dat laetacara's inderdaad sterk stemmingskleuren vertonen.

Maar ik moet zeggen...
Het lijkt erop dat ze nu echt los beginnen te komen. "D" zoals ik voor het gemak de donkere maar even noem, zie ik regelmatig zwemmen in de normale dorsigeria outfit en soms zelfs mooier.. "L" heeft ook al wat meer zwarte strepen maar toont nog steeds niet zo mooi als D..
Wanneer zou je spreken van een koppel? Alleen wanneer ze echt eieren leggen of ook wanneer ze samen optrekken?
Ze zwemmen namelijk steeds vaker samen.. Maar L wordt ook nog wel eens weggejaagd door D..
En wanneer het echt geen koppel blijkt, zouden jullie dan een van de twee omruilen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door amber98 »

Meeste mensen noemen het pas echt een koppel wanneer ze paargedrag vertonen samen. Als ze geen ruzie maken en je niet per definitie eieren wil, zou ik het gewoon zo laten, geen omwisselen ;)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Tim »

Ik zal zeggen, zolang ze goed met elkaar samen kunnen leven zal ik het ook gewoon laten een koppel hoeft niet persee te paren volgens mij :?:

verder vindt ik het zeer bijzondere vissen met mooie kleuren ik vindt het wel hebben dat ze niet altijd de zelfde kleuren hebben.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ze zijn in ieder geval makkelijk uit elkaar te houden zo :D
En hun gedrag is wel erg leuk om naar te kijken.
...Stelletje nep goerami's :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ze worden steeds leuker!

Ze zijn nu regelmatig erg mooi van kleur. L nog steeds wat lichter dan D. Vandaag zag ik ze naar elkaar showen. Voorin de bak naast elkaar zwemmen en trillen met hun lichamen. Hun vinnetjes zo rechtop als maar kan. En beide zeer mooi van kleur. Is dit paargedrag of is dit dreiggedrag? Er werd niet gejaagd. Behalve D die een goerami's zei dat 'ie weg moest wezen..Maar niet agressief.
Was erg mooi gedrag om te zien maar natuurlijk zodra je het wil filmen zwemt de een rustig weg met de ander er later op z'n gemakje achteraan....Dan misschien...toch een koppel?

Ik heb zowaar D op de foto kunnen zetten! Wel van een afstandje dus de foto's zijn niet super scherp, maar je ziet wel zijn mooie kleuren :)
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ik heb hun gedrag op beeld! Eindelijk!
L was straks nog donkerder dan D!!!
Supermooi om te zien die twee.
Op de de film zijn ze niet zó donker maar ook niet meer geel :D

Het is van een afstandje want zodra ik te dichtbij kom zijn ze weg....Ik had echt mazzel met dit filmpje.
Op een gegeven moment zie je ook mijn nieuwe Kogel voorbij komen :D

Degene die achter de andere aanzwemt is D. D heeft een prominentere zwarte streep op zijn flank. L wat minder.
https://www.youtube.com/watch?v=roXti2GeKv4

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door tobyderks »

JA!!! bullit 2.0 gespot!!! Ooh wacht we waren hier voor de leatacara's :oops: .....
Hele leuke video ja!! Leuke beesies. Je man was meer geintereseerd in Stop Politie hoorde ik :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

:lol:
Ja klopt die hadden we op staan!
Ik had het opgezet hoor :P
Daarvoor komt altijd idioten op de weg, da's pas lache :lol:

Zowel de kogel als de Laetacara's zijn zeer interessante vissen dus ik vergeef je ;)

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door tobyderks »

:lol:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Erik1974 »

Leuke vissen!

Ik ben er nog uit met mijn toekomstige visbestand en kwam deze ook nog tegen.

Samen met de Curviceps komen ze ook op mijn lijstje te staan.

Ik zou zelf 2 tot 3 koppels willen als ik voor deze vissen ga, ik blijf dit ook volgen!

Plaats reactie

Terug naar “Dwergcichliden”