Aquarium make-over

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Hoi,
Ik wil eerst duidelijk maken dat ik nog helemaal niks van plan ben te gaan doen, wel ben ik er over na aan het denken en daar heb ik hulp bij nodig.
Dus, zoals volgens mij vele andere aquarianen denk ik dat ik de fout heb gemaakt om voor grind te kiezen (in mijn 60 cm bakje) :mrgreen: . Nu zit ik er dus aan te denken dit te vervangen door filterzand. Waarom?
Als eerst vind ik dat zand er natuurlijker uit ziet. In mijn kamer zijn alle meubels van zwart hout, ook de kap van het aquarium en de achterwand zijn zwart. Ik vind dat het met zwart grind veel te donker is, en dat zand er dus lichter en zachter uit ziet. Verder ben ik ook fan van Corydoras soorten, maar hier kom ik later nog op.
Ik zag al trucjes hoe je het kan vervangen zonder de vissen en planten er uit te halen, maar ik haal toch liever alles er uit. Nu heb ik geen ander aquraium, maar vast wel ergens een oude opbergdoos, zou ik hier de vissen en planten (filter) tijdelijk in kunnen doen?
Verder ben ik ook van plan om er nu echt hout in te doen en iets te veranderen aan de inrichting. Maar ik kan nergens de prijs voor echt hout vinden, kan iemand mij vertellen hou veel hout ongeveer kost?
Ik ga de filter door laten draaien en het water bewaren, maar hoe lang moet ik de bak opnieuw laten indraaien voordat de vissen er weer in kunnen?
Ik zei al dat ik cory's heel leuk vind, nu vraag ik me af of dat er misschien een groepje van 8 á 10 in zou kumnen (natuurlijk een kleine soort). Er zitten al 10 cardinaaltjes en 3 honinggoeramis in, ik weet niet goed of mijn bakje eigenlijk al vol is (54 liter/60cm). Ook zitten er vuurgarnalen in, zullen zij elkaar met rust laten? Ze leven allebei op de bodem?
Als laatst wil ik jullie advies vragen, zouden jullie grind vervangen door zand?
Zoals ik al zei heb ik nog geen plannen, maar ben er wel over na aan het denken.
Alvast bedankt!!!
Laatst gewijzigd door tobyderks op 08 okt 2016 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door stylz »

Grind of zand is meer een persoonlijke keuze, 1 a 2 mm grind afgerond is prima voor corry's, ik heb er een stuk of 40 rondscharrelen op grind.
met garnalen gaat dat altijd goed bij mij, vind jou aquarium wel wat klein voor 10 corry's maar als je een klein blijvende soort neemt gaat het wel.

Hout is heel afhankelijk van de soort en vooral het formaat, goed hout is altijd meer een vondst :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:Grind of zand is meer een persoonlijke keuze, 1 a 2 mm grind afgerond is prima voor corry's, ik heb er een stuk of 40 rondscharrelen op grind.
met garnalen gaat dat altijd goed bij mij, vind jou aquarium wel wat klein voor 10 corry's maar als je een klein blijvende soort neemt gaat het wel.

Hout is heel afhankelijk van de soort en vooral het formaat, goed hout is altijd meer een vondst :)
aha ja ik dacht al dat dit het antwoord zou zijn :lol: laat ik het zo zeggen: zou jij de moeite er voor doen (vissen vangen, apart zetten, leeghalen, schoonmaken, weer alles terug erin) om je substraat te vervangen?
mijn grind is veel te scherp, zou er zelf mijn baardharen er niet steken :P
ik las op hobbykwekers dat bijvoorbeeld de panda wel in een 60cm bakje kon (8 stuks), maar ik weet ook niet of er misschien beter geschikte soorten zijn daar moet ik nog even naar kijken.
haha ik hoef ook geen spektakelstuk van een hout in mijn aquarium, gewoon een stukje wortel of spider hout, niet te groot. Moet ik dan richting de 20 euro denken of richting de 50 bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door amber98 »

Ik ben blij dat ik verwisseld ben van grind naar zand. Pandas zijn inderdaad wat groot, beter een kleine soort.

Hout zal niet snel naar de 50,- gaan voor in 60cm ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

amber98 schreef:Ik ben blij dat ik verwisseld ben van grind naar zand. Pandas zijn inderdaad wat groot, beter een kleine soort.

Hout zal niet snel naar de 50,- gaan voor in 60cm ;)
Ja daarom, heb al meer gelezen dat mensen er toch wel blij mee zijn.
De soort kunnen we later nog uitzoeken, voor nu: kan het wel? Is mijn bestandje niet al vol?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door stylz »

Ja ik zou de moeite wel nemen om mn bak helemaal leeg te halen, het is belangrijk voor mij dat het helemaal naar mn zin is :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:Ja ik zou de moeite wel nemen om mn bak helemaal leeg te halen, het is belangrijk voor mij dat het helemaal naar mn zin is :)
hahaha ja dat begin ik nu ook te ervaren!

heel even: ik kwam net toevallig deze soort tegen: corydoras Habrosus. zou dit iets kunnen zijn? natuurlijk alleen als het er bij past, een schooltje van 8?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Tim »

de habrosus wordt volgens mij maar 3.5 cm dus dat moet naar mijn mening wel kunnen. ook past het wel kwa belasting van het water lijkt me.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door stylz »

De corydoras Habrosus is voor jou bakje heel geschikt, zelfde gedrag maar gewoon minder vis, perfect voor kleinere aquaria.
kan je er ook een stuk of 10 nemen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Tim »

stylz schreef:De corydoras Habrosus is voor jou bakje heel geschikt, zelfde gedrag maar gewoon minder vis, perfect voor kleinere aquaria.
kan je er ook een stuk of 10 nemen.
met cory's is het zowiezo meer is beter dan laten ze zich veel vaker zien.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Super! Ik zag ook nog de pygmaeus, maar deze vind k minder mooi. Dan ga ik me in ieder geval vast goed inlezen over de habrosus.
Heb net nog naar mijn bak staan staren en met paps en mams er over gehad, ik denk toch dat ik dit ga door zetten. Ben niet tevreden over de bak, dus moet ik maar gaan veranderen.
de agenda er bij gepakt en ik denk dat dit een mooi projectje gaat worden voor de herfstvakantie. Dat duurt nog 7 weken, maar dan ga ik alvast informatie en spullen verzamelen zodat ik ook gelijk kan beginnen. En misschien bedenk ik me nog in die tijd dus we zullen zien.
Stel nou ik heb de hele inrichting af, ik stop de helft vol met water uit het aquarium en voor de helft vers water, en de filter weer terug, hoe lang zal ik dan wachten met de vissen terug plaatsen?
En als ik nou eens z.s.m. hout ga halen en alvast in een bak water zet, dan kan het daar mooi gaan schimmelen en zinken enzo, zal het daarna dan mee gaan vallen met de schimmel als ik het in het aquarium zet? Of gaat het alleen schimmelen in aquariumwater en niet in kraanwater?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Tim »

dan zeg ik doen! hout kan altijd gaan schimmelen maak niet uit of het aquarium water of kraan water zit de bacterie zit in het hout en kan geen kwaad voor je vissen.

als je een extra pomp hebt kun je die alvast in die nood bak gaan plaatsen. zo kan je je bacterie houden in beide bakken. in de bodem zitten ook heel veel goede bacterie dus als je de bodem er uit haald verdwijnen ook een deel van die bacterie. dan zou ik minimaal 1 weekje laaten indraaien voor de zekerheid.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door amber98 »

Je kunt sowieso al kijken voor een stuk hout, sommige moeten een aantal weken onder water zitten voor ze zinken. Dan heb je die al klaarliggen ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Je kunt sowieso al kijken voor een stuk hout, sommige moeten een aantal weken onder water zitten voor ze zinken. Dan heb je die al klaarliggen ;)

Goede tip, wat ik al eerder opmerkte, mooi hout is echt een vondst, niet iets wat je zo maar ff overal kan kopen.
Het is heel bepalend voor je aquarium, dus als je tegen een mooi stuk aanloopt, kopen, en ruim vooraf inwateren :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Dan ga ik zeker alvast wat zoeken of ik ergens iets kan vinden. Als ik iets heb stop ik het dan ook gelijk in water.
Ik heb geen extra pomp, maar ik ga denk ik toch maar een klein sponsfilter (tot 100 liter ofzo) aanschaffen. Dat is altijd handig en is helemaal niet duur.
Ik zag pas dat er ook een aquarium speciaal zaak in Wijchen zit, wist ik helemaal niet. Daar kan ik zelf op de fiets naar toe, ben ik niet meer afhankelijk van mams. Ik ga daar maar eens kijken voor hout en gelijk inspecteren of die winkel iets is ;) (sorry maanvis nijmegen)

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”