3 vragen in 1

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
silly83
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 sep 2016 21:21
Locatie: Roosendaal

3 vragen in 1

Bericht door silly83 »

Ik hoop wederom op jullie ervaring.....

Weet niet of ik dit allemaal in 1 onderwerp kan/mag zetten aangezien het diverse onderwerpen betreft, maar het meeste heeft wel met dit onderwerp van doen.

Vraag 1;
We hebben in het aquarium een stuk hout liggen. Afgelopen week schoongemaakt vanwege de welbekende witte laag schimmel. Nu is deze weer net zo snel terug, alleen niet zo mooi wit als eerst maar een beetje groen bruinig....
Is dit nog steeds onschuldig?


Afbeelding

Vraag 2;
We hebben een grind bodem, maar vinden corydoras wel heel leuk. Kan ik mos op de bodem laten groeien zodat t wat baard vriendelijker wordt of moet de ondergrond gewoon echt anders?

Vraag 3;
Een vraag over de planten en uitstroom van de pomp. Het lijkt erop dat de planten beginnen te groeien.... Alleen de planten aan de linkerkant van de bak (pomp zit rechts) blijven klein. Op de foto zie je wat takjes van dezelfde plant bij het hout die groeien, maar de plant zelf is nog hetzelfde.... Nu heb ik absoluut geen groene vingers dus hoop wederom op jullie kennis.

Afbeelding

Is er nog ruimte voor een bonusvraagje.....
Bovenop t water ligt een beetje een laagje. Nauwelijks zichtbaar, niet de bekende kaamlaag (ofmisschien eentje in wording) en het water ruikt erg sterk. Beetje de geur die de 2 grote stenen hadden bij het wassen. Kan dit van de stenen komen omdat die nog moeten "wennen" aan het water of is dit gewoon een normaal aquariumluchtje?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 3 vragen in 1

Bericht door amber98 »

De laag op het hout, is no steeds een onschuldige schimmellaag. Het is normaal dat het terugkomt, je kunt het dus net zo goed laten zitten ;)

Corydoras filteren zand op voedsel. Ze nemen letterlijk de hele dag zand in hun mond, slikken eventueel voedsel door en duwen het zand weer via hun kieuwen naar buiten. Hoewel sommige van mening zijn dat afgerond grind ook kan, omdat het de baarddraden niet beschadigd, ben ik van mening dat je een te groot gedeelte natuurlijk gedrag wegneemt.

Is het wateroppervlak een beetje in beweging? (Zie je een rimpeling in het water) anders kan het inderdaad een beginnende kaamlaag zijn. Dit kan ook samenhangen met plantengroei, waarschijnlijk heb je links een beetje een dode hoek. Wat voor stenen heb je erin liggen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
silly83
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 sep 2016 21:21
Locatie: Roosendaal

Re: 3 vragen in 1

Bericht door silly83 »

Ik denk dat het breuksteen is. In ieder geval gekocht in de dierenwinkel specifiek voor het aquarium....werd gezegd.


Afbeelding

Partnerlief wilt niet aan een zandbodem.....hij vindt het zonde om het aangeschafte grind de container in de gooien.....voorlopig geen corydoras dus.

Ben zo benieuwd hoe je ziet dat er een rimpeling in het water zit...of is dat het geheim van de expert ;)
Of is het de structuur muur achter het aquarium? We hebben namelijk geen achterwand.

Afbeelding

Fotootje van bovenaf. Plantjes rechts en midden "wapperen" ook. Links niet. Kan ik zelf iets aan de uitstroom doen? Stond op wateroppervlak en nu iets meer richting de achterwand.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 3 vragen in 1

Bericht door amber98 »

Een rimpeling in het water wil zeggen dat het water aan de oppervlakte zichtbaar in beweging is. Zo te zien is dat er vrij weinig en je zegt dat de planten links niet bewegen. Je zal dus inderdaad last hebben van een dode hoek. Inderdaad is het soms al een oplossing om de uitstroom bij juwel filters tegen schuin omhoog tegen de achterkant aan te zetten. Recht om hoog geeft te weinig stroming, helemaal naar de achterkant geeft te weinig beweging aan de oppervlakte. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”